کالیفرنیا از EPA می خواهد تا ممنوعیت فروش خودروهای جدید گازسوز را تا سال 2035 تصویب کند.

بر اساس نامه‌ای که توسط کالیفرنیا مشاهده و گزارش شده است، کالیفرنیا از دولت بایدن می‌خواهد تا پیشنهاد خود را تأیید کند که براساس آن، تمام خودروهای جدید فروخته شده در این ایالت تا سال 2035 منحصراً الکتریکی، هیدروژنی یا هیبریدی برقی پلاگین (PHEV) باشند. رویترز

هیئت منابع هوایی کالیفرنیا (CARB) این طرح را در ماه آگوست تصویب کرد، اما همچنان به چراغ سبز آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) نیاز دارد تا استانداردهای آلایندگی خودروهای خود را اعمال کند.

روز دوشنبه، CARB از EPA خواست تا معافیتی را تحت قانون هوای پاک تصویب کند که به آن اجازه می دهد قوانین جدید خود را اجرا کند. به طور خاص، قوانین الزام می‌کند که PHEVs، EVs یا خودروهای سلول سوختی هیدروژنی 35 درصد از فروش خودروهای جدید تا سال 2026، 68 درصد تا سال 2030 و 100 درصد تا سال 2035 را تشکیل دهند. اما برای واجد شرایط بودن به حداقل برد 50 مایلی تمام الکتریکی نیاز دارند.

مهمتر از همه، این الزامات، وسایل نقلیه با موتور احتراقی را از جاده ها ممنوع نمی کند، و همچنین فروش خودروهای دست دوم را در ایالت متوقف نمی کند. اما هدف نهایی تسریع انتقال به خودروهای بدون آلایندگی است.

کالیفرنیا در حال حاضر به سمت اهداف خود پیشرفت می کند. در سال 2022، نزدیک به 19 درصد از کل خودروهای جدید فروخته شده در این ایالت، وسایل نقلیه آلایندگی صفر بودند، که حدود 40 درصد از کل ZEV های فروخته شده در ایالات متحده را تشکیل می دهد. انتظار دارد 384 میلیون دلار از بودجه فدرال از برنامه ملی زیرساخت وسایل نقلیه الکتریکی برای نصب ایستگاه های شارژ دریافت کند.

از لحاظ تاریخی، EPA به کالیفرنیا چنین معافیت هایی اعطا کرده است، اگرچه در گذشته درگیری هایی به وجود آمده است که منجر به اختلافات قانونی شده است. دولت ترامپ تلاش کرده بود اختیار کالیفرنیا را برای تعیین استانداردهای سختگیرانه خروجی و ZEV خود حذف کند، اما در مارس 2022، EPA حق ایالت را برای انجام این کار تحت قانون هوای پاک بازگرداند. خودروسازانی مانند فورد، جنرال موتورز، فولکس واگن، ب ام و، هوندا، ولوو و تویوتا از تلاش دولت بایدن برای بازگرداندن اقتدار کالیفرنیا بر هوای خود حمایت کرده اند.

نگرانی های بالای جمعیت کالیفرنیا و کیفیت هوا به این معنی است که ایالت نقش مهمی در شکل دادن به سیاست های زیست محیطی در سطح ملی ایفا کرده است. CARB دارای اختیار منحصر به فردی است که توسط قانون هوای پاک اعطا شده است تا استانداردهای آلایندگی سخت گیرانه تری را نسبت به دولت فدرال برای وسایل نقلیه تعیین کند. در نتیجه، کالیفرنیا اغلب روندهایی را تعیین می کند که سایر ایالت ها می توانند از آنها پیروی کنند.

یک ماه پس از اینکه CARB ممنوعیت خودروهای گازسوز خود را تصویب کرد، نیویورک نیز قانون مشابهی را تصویب کرد. در اوایل این ماه، رود آیلند به واشنگتن، ویرجینیا، ورمونت، اورگان، ماساچوست و حداقل هفت نفر دیگر در پذیرش الزامات کالیفرنیا ZEV پیوست.

درخواست معافیت 60 صفحه ای CARB که رویترز بررسی کرد، می گوید که قوانین جدید کالیفرنیا تا سال 2040 210.35 میلیارد دلار برای ایالت هزینه خواهد داشت، اما کل مزایا به 301.41 میلیارد دلار خواهد رسید.

دولت بایدن هنوز تعیین تاریخی برای توقف تدریجی فروش خودروهای گازسوز را تایید نکرده است. یکی از سخنگویان EPA به رویترز گفت که آژانس روند عمومی باز را در بررسی درخواست کالیفرنیا دنبال خواهد کرد.

CARB به درخواست TechCrunch برای مشاهده درخواست تجدیدنظر یا پاسخ به هر سؤالی به موقع پاسخ نداد.