چین تراشه‌های میکرون را در زیرساخت‌های کلیدی به دلیل خطرات «امنیت ملی» ممنوع می‌کند

چین فروش برخی از محصولات Micron را پس از آغاز تحقیقات در مورد غول تراشه های حافظه آمریکایی در اوایل آوریل برای خطرات امنیت سایبری ممنوع کرده است.

این تصمیم به طور گسترده به عنوان بخشی از تیک برای تاک در رقابت اقتصادی مداوم ایالات متحده و چین در نظر گرفته می شود، که شروع به تخریب زنجیره تامین فناوری جهانی عمیقاً در هم تنیده کرده است.

سال گذشته، ایالات متحده، شرکت فناوری‌های حافظه یانگ تسه، سازنده تراشه‌های حافظه با پشتیبانی دولتی چین را به فهرست موجودیت اضافه کرد و شرکت‌های آمریکایی را از عرضه بدون تأیید آن منع کرد. ایالات متحده همچنین Nvidia را از صادرات H100، GPU پیشرفته خود برای آموزش هوش مصنوعی مولد، به چین محدود کرده است.

اداره فضای سایبری چین روز یکشنبه به شرکت‌های داخلی که «زیرساخت اطلاعات کلیدی» را ارائه می‌کنند، گفت که خرید از میکرون را متوقف کنند. محصولات Micron “مسائل امنیت سایبری جدی دارند و خطر بزرگی برای زنجیره های تامین اطلاعات کلیدی کشور به همراه دارند و نگرانی های امنیت سایبری را افزایش می دهند.”

Micron که 16 سال پیش اولین کارخانه خود را در چین افتتاح کرد، در تولید حافظه رایانه و ذخیره سازی داده ها مانند حافظه با دسترسی تصادفی پویا، معروف به DRAM و حافظه فلش تخصص دارد. چین سومین بازار بزرگ آن است که 10.7 درصد از درآمد سالانه آن را در سال 2022 به خود اختصاص داده است. ما برای اظهار نظر با Micron تماس گرفتیم.

“زیرساخت اطلاعات کلیدی”، همانطور که چین آن را تعریف می کند، شامل مخابرات، انرژی، حمل و نقل، مالی، دفاع و هر حوزه دیگری است که به منافع ملی مربوط می شود.

این مرجع مشخص نکرد که Micron از چه راه هایی خطر امنیت سایبری را ایجاد می کند، اما به قانون امنیت سایبری چین که در سال 2016 اجرایی شد، استناد کرد، مقرراتی گسترده با هدف تقویت نظارت دولت بر اینترنت، با قوانینی مانند تأیید نام واقعی و ذخیره اطلاعات کاربر محلی در سرورهای محلی

میکرون در گزارش سالانه 2022 خود چالش های خود در چین را پیش بینی کرد.

به ویژه، ما با خطر افزایش رقابت در نتیجه سرمایه گذاری قابل توجه در صنعت نیمه هادی توسط دولت چین و نهادهای دولتی یا وابسته به آن، مانند Yangtze Memory Technologies Co., Ltd. (“YMTC”) و ChangXin روبرو هستیم. Memory Technologies, Inc. (“CXMT”)، که برای پیشبرد اهداف سیاست ملی اعلام شده چین در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، دولت چین ممکن است ما را از مشارکت در بازار چین محدود کند یا از رقابت موثر با شرکت های چینی جلوگیری کند.

این ممنوعیت می تواند به نفع رقبای Micron در چین، غول های کره جنوبی Samsung Electronics و SK Hynix باشد. به گزارش فایننشال تایمز، اما ایالات متحده همچنین از کره جنوبی خواست تا در صورت ممنوعیت Micron، شکاف بازار چین در تراشه های حافظه را پر نکند.

در واکنش به این ممنوعیت، وزارت بازرگانی ایالات متحده گفت “مستقیماً با مقامات چینی برای تشریح موضع ایالات متحده درگیر خواهد شد و با متحدان و شرکای کلیدی برای رسیدگی به آنچه که به عنوان انحرافات بازار تراشه های حافظه ناشی از اقدامات چین نامیده می شود، تعامل خواهد داشت.”

در سال‌های اخیر، چین برای تقویت خوداتکایی فناوری خود در صنایع کلیدی مانند نیمه هادی‌های پیشرفته، که از لحاظ تاریخی به تامین‌کنندگان خارجی وابسته بوده‌اند، تلاش کرده است. به عنوان مثال، فشاری برای جایگزینی سخت افزار و نرم افزار خارجی با جایگزین های داخلی در شرکت های دولتی وجود دارد.