چگونه صندوق دفاع قانونی بیت کوین جک دورسی برای آینده نرم افزار منبع باز مبارزه می کند

یک کیف پول رمزنگاری شده شکایت دزدی توسط مردی که ادعا می کند خالق بیت کوین ساتوشی ناکاموتو است، می تواند آینده توسعه نرم افزار منبع باز را به خطر بیندازد.

طبق گفته صندوق دفاع حقوقی بیت کوین تحت حمایت جک دورسی که در حال رسیدگی به پرونده ای برای دفاع از 11 توسعه دهنده بیت کوین است که در شکایتی که توسط کریگ رایت، دانشمند کامپیوتر استرالیایی که در سال 2016 با یک ادعای بحث برانگیز در کانون توجه قرار گرفت، نامگذاری شده است. پدر بنیانگذار بیت کوین بودن

اصل پرونده مورد بحث به سال 2021 بازمی‌گردد، زمانی که رایت، از طریق یک شرکت مستقر در سیشل به نام تولیپ تریدینگ، در تلاش برای دسترسی مجدد به 4 میلیارد پوند، نامه‌ای به نام «نامه قبل از اقدام» را علیه 16 توسعه‌دهنده نرم‌افزار بیت‌کوین راه‌اندازی کرد. (5 میلیارد دلار) بیت کوینی که او ادعا می کند مالک آن است. رایت گفت که باخت دسترسی به کلیدهای خصوصی برای 111000 بیت کوین پس از هک شدن شبکه خانگی وی در سال گذشته، و این مسئولیت توسعه دهندگان کلیدی Bitcoin Core (نسخه اصلی نرم افزار پروتکل بیت کوین) بود که تراکنش های رمزنگاری نامشروع را اصلاح کنند.

اگرچه این پرونده ابتدا سال گذشته قبل از اینکه به دادگاه برسد، منتفی شد، یک دادگاه استیناف بریتانیا این تصمیم را در ماه مارس لغو کرد و به پرونده اجازه داد تا در سال 2024 محاکمه شود. ادبیاتی که این سوال را مطرح می کند که آیا بلاک چین های عمومی واقعاً غیرمتمرکز هستند یا خیر.

او نوشت: «اگر حاکمیت غیرمتمرکز بیت‌کوین واقعاً یک افسانه است، به نظر من می‌توان گفت که توسعه‌دهندگان بیت‌کوین، در حالی که به‌عنوان توسعه‌دهنده عمل می‌کنند، وظایف امانتداری را در قبال صاحبان واقعی آن دارایی دارند.»

بنابراین در روز چهارشنبه این هفته، ۱۱ توسعه‌دهنده بیت‌کوین دفاعیات خود را با حمایت صندوق دفاع قانونی بیت‌کوین، یک موسسه غیرانتفاعی که در سال ۲۰۲۱ توسط جک دورسی، یکی از بنیان‌گذاران توییتر و بلاک (سابق اسکوئر) راه‌اندازی شد، ارائه کردند. مارتین وایت، رئیس دعوی بلاک؛ و الکس مورکوس از بنیانگذاران Chaincode Labs. این صندوق اکنون شامل جس جوناس، مدیر ارشد حقوقی نیز می شود که در ژانویه به این صندوق پیوست.

“دعوای حقوقی چند جانبه”

بنیانگذاران صندوق در ابتدا نامه ای سرگشاده به آن نوشتند توسعه دهندگان بیت کوین در سال گذشته برای توضیح خود هدف. آنها به «دعوای حقوقی چند جانبه» که جامعه بیت کوین با آن مواجه است، از جمله تلاش‌های کریگ رایت که در آن زمان تأیید کردند که این سازمان دفاع را رهبری می‌کند، اشاره کردند. در حالی که آنها اشاره کردند که هدف اصلی این صندوق دفاع از توسعه دهندگان است.از شکایت های حقوقی مربوط به فعالیت های آنها در اکوسیستم بیت کوین،” آنها همچنین خاطرنشان کردند که این پیامدها بسیار عمیق تر به قلمرو منبع باز گسترده تر گسترش یافته است.

این سه نفر نوشتند: «دعوای قضایی و تهدیدهای مستمر اثر مورد نظر خود را دارند – تک تک متهمان تصمیم گرفتند در غیاب حمایت قانونی تسلیم شوند. توسعه دهندگان منبع باز، که اغلب مستقل هستند، به ویژه در معرض فشار قانونی هستند. در پاسخ، ما یک پاسخ هماهنگ و رسمی را برای کمک به دفاع از توسعه دهندگان پیشنهاد می کنیم.

یک داستان آشنا

در حقیقت، موضوع تداخل سیستم حقوقی با توسعه نرم‌افزار منبع باز اخیراً به یک موضوع داغ تبدیل شده است. در نامه ای به مقامات اتحادیه اروپا در هفته گذشته، بیش از دوجین نهاد صنعت منبع باز گفتند که قانون جدید انعطاف پذیری سایبری پیشنهاد شده، که به دنبال تدوین شیوه های امنیت سایبری برای محصولات دیجیتال فروخته شده در اروپا است، ممکن است “اثر وحشتناکی” بر توسعه نرم افزار داشته باشد. زیرا توسعه دهندگان منبع باز می توانند شخصاً در قبال لغزش های امنیتی که در یک محصول پایین دستی رخ می دهد مسئول شناخته شوند. به عبارت دیگر، اگر قانون به شکل فعلی تصویب شود، توسعه دهندگان ممکن است به دلیل ترس از کشمکش های قانونی تمایل کمتری به مشارکت در پروژه های منبع باز داشته باشند.

در جاهای دیگر، برخی استدلال می کنند که قانون آینده AI اتحادیه اروپا، که به دنبال کنترل برنامه های هوش مصنوعی بر اساس خطرات درک شده است، می تواند مسئولیت حقوقی سنگینی را برای سیستم های هوش مصنوعی عمومی (GPAI) ایجاد کند و قدرت بیشتری را به شرکت های بزرگ فناوری که دارای بودجه خوبی هستند، بدهد.

در حالی که آخرین قسمتی که در مورد بیت کوین ظاهر شد تا حدودی متفاوت است، اما باعث بروز مشکلات مشابهی می شود. داستان کلی ممکن است در مورد این باشد که چه کسی می‌تواند بیت‌کوین را کنترل کند یا نه، و اینکه آیا پایگاه توسعه‌دهنده اصلی پروژه باید مجبور به ایجاد نوعی «درپشتی» برای ارائه دسترسی شخص ثالث به کلیدهای خصوصی باشد. اما حباب در زیر سطح چیزی است که برای آینده نرم‌افزار اساسی است و اینکه آیا توسعه‌دهندگان منبع باز باید نسبت به کاربران خود وظیفه امانتداری داشته باشند یا خیر.

جوناس در بیانیه‌ای گفت: «ما معتقدیم که این شکایت‌ها بی‌اهمیت هستند، اما همچنان باید به شدت با آن‌ها مخالفت کنیم».

مسئولیت قانونی

نکته اساسی در پرونده متهمان این واقعیت ساده است که بیت کوین تحت مجوز MIT منبع باز منتشر شده است، که مسئولیت قانونی کمی برای کسانی که نرم افزار را نگهداری می کنند، قائل است. مجوز MIT به صراحت می گوید:

به هیچ وجه، نویسندگان یا دارندگان حق چاپ مسئولیتی در قبال ادعا، خسارت یا سایر مسئولیت ها، اعم از اینکه در یک اقدام قراردادی، جرم یا غیره، ناشی از، ناشی از یا در ارتباط با نرم افزار یا استفاده یا سایر معاملات در نرم افزار.

اما اگر به هر دلیلی دادگاه بود برای حکمرانی در کنار تولیپ تریدینگ، این می‌تواند به طور موثر یکی از اصول اصلی مجوز MIT را که زیربنای پروژه‌های متن‌باز بی‌شماری است، نابود کند، و سابقه خطرناکی را ایجاد کند که توسعه‌دهندگان متن‌باز را وادار می‌کند – که بسیاری از آنها در زمان خود روی پروژه‌های خود کار می‌کنند. خود سکه – برای خدمت به کاربر نهایی آن نرم افزار، بدون توجه به خواسته های آنها.

مورکوس در بیانیه‌ای جداگانه گفت: «صندوق دفاع قانونی بیت‌کوین نه تنها برای بیت‌کوین، بلکه برای حق توسعه‌دهندگان متن‌باز برای ایجاد و به اشتراک‌گذاری آزادانه کدشان با جهان برای منافع بیشتر مبارزه می‌کند». «پرونده تجارت لاله نه تنها مجوز MIT بلکه مفهوم آزادی بیان را نیز تهدید می کند. ماموریت جمعی ما محافظت از نوآوری با محافظت از توسعه دهندگان در برابر ارعاب قانونی است.

در حالی که در مجموع 16 متهم وجود دارد، صندوق دفاع قانونی بیت کوین تنها نماینده 11 توسعه دهنده ای است که روی Bitcoin Core کار می کردند. دوازدهمین متهم اصلی بیت کوین وجود دارد که از صندوق دفاع قانونی بیت کوین کمک نخواسته است، به علاوه 4 متهم دیگر که روی فورک های مختلف بیت کوین کار کرده اند و وکیل خود را تنظیم می کنند.

رایت به طور جداگانه یک پرونده ثانویه را علیه دیگر نهادهای توسعه‌دهنده بیت‌کوین به راه انداخته است و رایت ادعا می‌کند که مالکیت حق چاپ بیت‌کوین و حقوق پایگاه داده را بر این اساس که ساتوشی ناکاموتو است، دارد. این پرونده در ماه فوریه کنار گذاشته شد، اما شکایت به سرعت در یک فرم تجدید نظر شده با متهمان دفاعیات خود در ماه گذشته ظاهر شد. صندوق دفاع قانونی بیت‌کوین از دو توسعه‌دهنده هسته بیت‌کوین که در آن شکایت نام‌برده‌اند نیز حمایت می‌کند.

نتایج این پرونده‌ها برای همه مهم است، حتی برای کسانی که ممکن است به بیت‌کوین علاقه‌ای نداشته باشند، زیرا این شکایت‌ها می‌توانند اثرات مخرب جدی بر روی توسعه متن‌باز داشته باشند، که بر زندگی ما تأثیر منفی می‌گذارد، به گونه‌ای که ما حتی نمی‌دانیم. دورسی در بیانیه ای افزود تا زمانی که خیلی دیر شده است.