پکن در حال تخریب باغ های دیواری دیجیتالی است – TechCrunch

با سلام و بازگشت به TechCrunch’s China ، خلاصه ای از رویدادهای اخیر که چشم انداز فناوری چین را شکل می دهد و معنای آنها برای مردم در سایر نقاط جهان چیست.

این هفته ، چین در مورد تجزیه باغ های دیواری که غول های اینترنتی آن برای چندین دهه ایجاد کرده اند ، جدی می گیرد. دو دور بودجه اصلی اعلام شد ، از طرف تازه تاسیس Deeproute.ai تک شاخ رانندگی و ارائه دهنده خدمات مالی مرزی سریع XTransfer.

دیوارها را خراب کنید

اینترنت چینی بدنام شده است ، تعداد انگشت شماری از “برنامه های فوق العاده” هر کدام منطقه امن و محافظتی را اشغال کرده اند که سعی می کند کاربران را قفل کرده و از رقبا دور نگه دارد. به عنوان مثال ، در پیام رسان WeChat Tencent ، پیوندها به بازار Taobao Alibaba و سرویس ویدیویی کوتاه ByteDance’s Douyin قابل مشاهده یا حتی تغییر مسیر نیست. برخلاف WhatsApp ، Telegram یا Signal که پیش نمایش URL های دوستانه را در چت ها ارائه می دهند.

سیستم عامل های تجارت الکترونیکی به طرق مختلف از رقابت جلوگیری می کنند. Taobao از Alipay وابسته به Alibaba به عنوان گزینه پرداخت پیش فرض استفاده می کند و رقیب اصلی خود WeChat Pay را حذف می کند. JD.com با پشتیبانی Tencent ، رقیب علی بابا ، کاربران خود را تشویق می کند تا از طریق سیستم پرداخت های خود یا WeChat Pay پرداخت کنند.

اما تغییرات در حال انجام است. یک مقام ارشد وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین این هفته در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: “اطمینان از دسترسی عادی به آدرس های اینترنتی قانونی شرط اساسی توسعه اینترنت است.” وی افزود که انسداد بی دلیل پیوندهای وب “بر تجربه کاربران تأثیر می گذارد ، حقوق کاربران را تضعیف می کند و سفارشات بازار را مختل می کند.”

در مورد جلوگیری از مواردی مانند پورنوگرافی ، اطلاعات غلط و محتوای خشونت آمیز ، فیلتر کردن پیوندهای شخص ثالث دارای ارزش است. توزیع کنندگان محتوا در چین نیز به شدت از قوانین سانسور پیروی می کنند و بحث های حساس سیاسی را خاموش می کنند. این اصول همچنان پابرجا خواهد بود و دستور جدید MIIT در واقع شکستن شیوه های ضد رقابتی و تضعیف قدرت غول های اینترنتی متورم است.

فراخوان برای پایان دادن به باغ های دیواری دیجیتال بخشی از کمپین MIIT است که در ماه جولای برای بازگرداندن “سفارشات” به اینترنت چین آغاز شده است. در حالی که سرکوب شرکت های اینترنتی عادی است ، موج سیاست های جدید اعلام شده در ماه های اخیر – از قوانین امنیتی جدید داده ها تا افزایش محدودیت های بازی – نشان دهنده تصمیم پکن برای مهار نفوذ انواع شرکت های اینترنتی چینی است.

MIIT پیشتر اعلام کرده بود که مهلت بسترهای آنلاین برای رفع انسداد URL ها 17 سپتامبر است. تقریباً همه شرکت های بزرگ اینترنتی به سرعت بیانیه هایی را صادر کرده اند و می گویند که الزامات MIIT را محکم انجام می دهند و به توسعه سالم اینترنت چینی کمک می کنند.

کاربران اینترنت از تخریب باغ های محصور شده سود خواهند برد. آنها قادر خواهند بود بدون نیاز به جابجایی بین برنامه ها ، محتوای شخص ثالث را بدون مشکل در WeChat مرور کنند. آنها می توانند پیوندهای محصول را از Taobao مستقیماً در پیام رسان به اشتراک بگذارند به جای اینکه از دوستان خود بخواهند رشته ای از رمزهای رمزنگاری شده را که Taobao به طور خودکار برای اشتراک گذاری WeChat ایجاد می کند ، کپی و پیست کنند.

رویای Robotaxi

استارتاپ رانندگی خودران Deeproute.ai این هفته اعلام کرد که دور سری 300 میلیون دلاری سری B را برای سرمایه گذاران از جمله Alibaba ، Jeneration Capital و خودروساز چینی Geely بسته است. ارزش گذاری این دور فاش نشده است.

ما تبلیغات زیادی از Pony.ai ، WeRide ، Momenta و AutoX دیده ایم اما نه چندان Deeproute.ai. این تا حدی به این دلیل است که این شرکت نسبتاً جوان است ، تنها در سال 2019 توسط ژو گوانگ تاسیس شد ، زیرا او توسط هم بنیانگذارانش در Roadstar.ai که زمانی امیدوار کننده بود در میان درگیری های شرکت “اخراج” شد.

طبق گزارشات ، سرمایه گذاران Roadstar.ai اخراج ژو را برای این استارتاپ مضر می دانند ، که تا آن زمان حداقل 140 میلیون دلار سرمایه جمع آوری کرده بود و متعاقباً به دنبال انحلال این تجارت بود. به نظر می رسد که ژو ، قبلاً دانشمند ارشد در Roadstar ، هنوز اعتماد برخی از سرمایه گذاران را برای حمایت از مشارکت رانندگی مستقل خود متولد می کند.

مانند Pony.ai و WeRide ، Deeproute در تلاش است تا ناوگان robotaxi خود را اداره کند. در حالی که مدل تجاری به آن کنترل تعداد زیادی از داده های رانندگی را می دهد ، تحقیقات و پول زیادی نیاز دارد. به این ترتیب ، استارتاپ های بزرگ robotaxi چینی همه به دنبال استقرار تجاری سریعتر هستند ، مانند اتوبوس ها و کامیون های خودران ، برای کاهش استرس مالی خود.

رونق تجارت فرامرزی

دیگر اخبار اصلی تامین مالی این هفته از XTransfer مستقر در شانگهای است که به صادرکنندگان کوچک و متوسط ​​چینی کمک می کند تا پرداخت های خود را از خارج از کشور جمع آوری کنند. دور سری C ، تحت رهبری D1 Partners ، 138 میلیون دلار به دست آورد و ارزش Xtransfer را به بیش از 1 میلیارد دلار رساند. عواید آن صرف توسعه محصول ، استخدام و توسعه جهانی خواهد شد.

XTransfer که توسط مدیران سابق گروه مورچه ها تأسیس شده است سعی می کند یک مشکل را که صادرکنندگان کوچک و متوسط ​​با آن روبرو هستند حل کند: افتتاح و نگهداری حساب های بانکی در کشورهای مختلف می تواند دشوار و پرهزینه باشد. به این ترتیب ، XTransfer به عنوان دروازه پرداخت بین مشتری SME ، طرف پرداخت کننده آن و بانک های مربوطه عمل می کند.

تا ماه جولای ، مشتریان XTransfer از 150،000 عبور کرده بودند که بیشتر آنها در سرزمین اصلی چین هستند. این شرکت با بیش از 1000 کارمند در حال گسترش به آسیای جنوب شرقی است.

در حالی که صادرات مشاغل به مشاغل در چین در حال رونق است ، بیشتر و بیشتر محصولات نیز مستقیماً از مارک های چینی به مصرف کنندگان در سراسر جهان فروخته می شود. برخی از موفق ترین نمونه ها ، مانند شین و آنکر ، از مجموعه ای متفاوت از پردازنده های پرداخت برای فروش مستقیم خود به مصرف کننده استفاده می کنند ، که معمولاً حجم بیشتری دارند اما از نظر ارزش بلیط متوسط ​​کمتر هستند.