پکن از ارائه دهندگان ابر می خواهد تا از شرکت های هوش مصنوعی حمایت کنند

از آنجایی که مدل‌های زبان بزرگ از شرکت‌های فناوری غربی پتانسیل ایجاد اختلال در همه چیز از بازاریابی، آموزش و کدنویسی را نشان می‌دهند، چین با افزایش حمایت دولتی، عجله دارد تا پیشگامان هوش مصنوعی خود را پرورش دهد.

پکن اکنون به دنبال نظر عمومی در مورد پیش نویس سیاستی است که هدف آن توسعه هوش عمومی مصنوعی یا AGI، دسته ای از هوش مصنوعی است که از نظر تئوری می تواند تمام وظایف انسانی را انجام دهد. هدف این سیاست، به طور خلاصه، حمایت از شرکت‌های هوش مصنوعی با افزایش پشتیبانی از ارائه‌دهندگان ابر و شرکت‌های داده است.

غیرعادی نیست که ببینیم پایتخت در سیاست گذاری در صنایع نوظهور پیشرو است. برای مثال، پکن اولین کشوری بود که به رباتاکسی بدون راننده اجازه داد مسافران را تحت محدودیت‌های خاص در جاده‌های باز منتقل کند.

طرح AGI برنامه های عملیاتی را در سه حوزه اصلی ارائه می کند: قدرت محاسباتی، داده های آموزشی و برنامه های کاربردی.

استراتژی اول مستلزم این است همکاری نزدیک‌تر بین ارائه‌دهندگان ابر، منابع قدرت محاسباتی، و دانشگاه‌ها و شرکت‌هایی که برای آموزش مدل‌های زبان بزرگ، یادگیری چندوجهی و سایر هوش مصنوعی، انرژی پردازشی زیادی مصرف می‌کنند. این سیاست یک پلتفرم متمرکز و تحت حمایت دولت را پیشنهاد می کند که منابع ابر عمومی را بر اساس تقاضا به کاربران اختصاص می دهد.

به گفته شرکت تحقیقات بازار Canalys، علی بابا بیش از یک سوم هزینه خدمات زیرساخت ابری چین را در سال گذشته به خود اختصاص داد و در رتبه اول قرار گرفت. هواوی، تنسنت و بایدو عقب‌تر بودند.

استراتژی دوم فقدان داده‌های با کیفیت به زبان چینی را تأیید می‌کند و «پاکسازی سازگار» این مجموعه‌های داده را تشویق می‌کند، که شامل ناشناس‌سازی داده‌ها می‌شود، که احتمالاً تلاشی برای رعایت قانون جدید و سختگیرانه حریم خصوصی چین است. این فرآیند بدون شک زمان‌بر و کار فشرده خواهد بود، زیرا دیدیم که چگونه OpenAI به کارگران کنیایی برای برچسب‌گذاری دستی داده‌های آموزشی و حذف متن سمی متکی است.

مبادله کلان داده پکن، که توسط دولت در سال 2021 برای تسهیل تجارت داده در سطوح مختلف جامعه راه اندازی شد، به فرآیند منبع یابی داده کمک خواهد کرد.

در نهایت، این خط‌مشی فهرستی از کاربردهای آزمایشی بالقوه هوش مصنوعی، از استفاده از هوش مصنوعی در تشخیص پزشکی، ساخت دارو، کنترل ریسک مالی، حمل‌ونقل تا مدیریت شهری را ارائه می‌کند.

سیاست پیشنهادی همچنین به اهمیت زیرساخت نرم افزاری و سخت افزاری برای آموزش هوش مصنوعی اشاره می کند. در میان تشدید رقابت ایالات متحده و چین، چین در تلاش است تا نوآوری در فناوری های کلیدی مانند نیمه هادی ها را تقویت کند.

ایالات متحده صادرات تراشه هوش مصنوعی قدرتمند H100 انویدیا را به چین محدود کرده است. در پاسخ، انویدیا برای دور زدن کنترل‌های صادراتی، پردازنده‌ای با قدرت کمتر برای چین ارائه کرد. شرکت‌های داخلی مانند غول فناوری هواوی و استارت‌آپ Biren نیز در حال کار بر روی جایگزین‌های Nvidia هستند.