پنهان در دید ساده: 5 پرچم قرمز برای سرمایه گذاران

پس از هزاران مشاهده از ارائه‌ها و عرشه‌های زمینی در طول سالیان متمادی، حتی باتجربه‌ترین سرمایه‌گذاران فرشته – و VCها – می‌توانند پرچم‌های قرمز را که ظریف هستند و بلافاصله آشکار نمی‌شوند، نادیده بگیرند. من این را از تجربه دست اول می‌دانم: همراه با بردهای زیاد، سرمایه‌گذاری‌هایی وجود دارد که آرزو می‌کردم آنها را رد کنم. دلم برای پرچم های قرمز تنگ شده بود.

برای اینکه احتمال یادگیری به روش سخت را به حداقل برسانید، آنچه در ادامه می‌آید، پرچم‌های ظریف قرمز من است که سرمایه‌گذاران فرشته باید هنگام ارزیابی یک سرمایه‌گذاری بالقوه به آن توجه کنند. با هوشیاری و دانستن اینکه به دنبال چه چیزی باشید، می توانید تصمیمات آگاهانه بگیرید و از فرصت هایی که به نظر شما ارزش ریسک کردن را ندارند دوری کنید.

یک تیم نامتعادل

یک عامل کلیدی زمانی که شما سرمایه گذاری را در نظر می گیرید این است که آیا تخصص تجاری و دانش فنی تیم موسس در تعادل هستند یا خیر.

حتی باتجربه‌ترین سرمایه‌گذاران فرشته و VCها نیز می‌توانند پرچم‌های قرمز را که فوراً آشکار نمی‌شوند نادیده بگیرند.

من مطالبی را از بسیاری از شرکت‌های علوم زیستی شنیده‌ام که بنیان‌گذاران فنی کاملاً معتبر و مبتکر هستند که مطلقاً هیچ تخصص تجاری در تیم ندارند. برعکس، من شرکت‌هایی را دیده‌ام که مملو از متخصصان کسب‌وکار فوق‌العاده‌ای هستند که در مهارت فنی خود ناتوان هستند. یک تیم موسس باید همیشه دارای تخصص فنی مرتبط و با استعداد باشد تا قابل دوام باشد.

بدون تعادل دقیق بین هوش تجاری و نبوغ فنی، یک استارتاپ ممکن است برای توسعه محصول تغییردهنده بازی خود، عرضه آن به بازار، گسترش کسب و کار و جذب مشتریان و سرمایه گذاران با مشکل مواجه شود.

جابجایی مکرر کارکنان

گردش مالی مکرر و زیاد اغلب برای سرمایه گذاران یک پرچم قرمز است زیرا معمولاً نشان دهنده بی ثباتی و درگیری های داخلی در تیم موسس است. گردش مالی عملکرد، فرهنگ و مسیر رشد شرکت را مختل می کند. این یک پرچم قرمز است که درام شرکت را درگیر می کند در حالی که ماموریت آن عمدتاً به حاشیه رفته است. دری گردان که نشان می دهد شرکت نمی تواند استعدادهای برتر را حفظ کند، بر چشم انداز مالی آن چه کوتاه مدت و چه بلندمدت تأثیر منفی خواهد گذاشت.

بی‌ثباتی در یک تیم موسس می‌تواند در مدیریت ساینده مبتنی بر نفس، طرفداری و جبران ناعادلانه – مسائل و بی‌عدالتی که باعث ترک افراد می‌شود، ظاهر شود.

ترفندها در رهبری با رشد یک شرکت طبیعی و سالم هستند. اما وقتی این تغییرات خیلی مکرر اتفاق می‌افتد، سرمایه‌گذاران باید توجه ویژه‌ای داشته باشند زیرا اغلب مسائل عمیق‌تری را در کسب‌وکار نشان می‌دهد.