پارلمان اروپا از ممنوعیت نظارت بیومتریک از راه دور – TechCrunch حمایت می کند

پارلمان اروپا به ممنوعیت کامل نظارت بر بیومتریک رای داد.

فناوری های نظارتی از راه دور مانند تشخیص چهره دارای پیامدهای عظیمی بر حقوق و آزادی های اساسی مانند حریم خصوصی است اما در حال حاضر در اروپا در حال استفاده عمومی است.

برای احترام به “حریم خصوصی و کرامت انسانی” ، نمایندگان پارلمان اروپا گفتند که قانونگذاران اتحادیه اروپا باید ممنوعیت دائمی شناسایی خودکار افراد در فضاهای عمومی را تصویب کنند و گفتند که شهروندان فقط باید در صورت مشکوک بودن به جنایت تحت نظارت باشند.

پارلمان همچنین خواستار ممنوعیت استفاده از پایگاه های داده خصوصی تشخیص چهره – مانند سیستم بحث برانگیز هوش مصنوعی ایجاد شده توسط استارتاپ Clearview آمریکا (که قبلاً توسط برخی از نیروهای پلیس در اروپا نیز استفاده می شد) – شد و گفت که پلیس پیش بینی کننده بر اساس داده های رفتاری باید نیز غیرقانونی اعلام شود

نمایندگان پارلمان اروپا همچنین می خواهند سیستم های نمره گذاری اجتماعی را که درصدد ارزیابی اعتماد شهروندان بر اساس رفتار یا شخصیت آنها هستند ، ممنوع کنند.

در آوریل ، مجری اتحادیه اروپا پیش نویس قانونی را برای تنظیم استفاده های پرخطر از فناوری هوش مصنوعی ارائه کرد – که شامل ممنوعیت نمره گذاری اجتماعی و ممنوعیت استفاده از نظارت بیومتریک از راه دور در ملاء عام بود.

با این حال ، جامعه مدنی ، هیئت حفاظت از داده های اروپایی و سرپرست حفاظت از داده های اروپایی و تعدادی از نمایندگان پارلمان اروپا به سرعت هشدار دادند که پیشنهاد کمیسیون به اندازه کافی پیش نرفته است.

پارلمان به طور کلی اکنون به صراحت اعلام کرده است که خواهان ضمانت های قوی تری برای حقوق اساسی است.

در قطعنامه ای که دیشب به تصویب رسید – با رای پارلمان 377: 248 به موافق گزارش کمیته LIBE در مورد هوش مصنوعی در حقوق جزا – نمایندگان پارلمان سیگنال محکمی مبنی بر آنچه در مذاکرات آینده بین نهادهای اتحادیه اروپا قبول خواهند کرد ارسال کردند. جزئیات قانون هوش مصنوعی

بند مربوط به نظارت بیومتریک از راه دور از کمیسیون می خواهد:

… ممنوعیت هرگونه پردازش داده های بیومتریک ، از جمله تصاویر صورت ، برای اهداف اجرای قانون که منجر به نظارت گسترده در فضاهای قابل دسترسی عمومی می شود ، از طریق روش های قانونی و غیرقانونی و در صورت لزوم از طریق مراحل نقض. از کمیسیون می خواهد تا بودجه تحقیقات بیومتریک یا استقرار یا برنامه هایی را که احتمالاً منجر به نظارت جمعی بی رویه در فضاهای عمومی می شود ، متوقف کند.

این قطعنامه همچنین سوگیری الگوریتمی را مورد هدف قرار می دهد و خواستار نظارت انسانی و قدرت های قانونی قوی برای جلوگیری از تبعیض توسط هوش مصنوعی-به ویژه در اجرای قانون و زمینه عبور مرزها است.

نمایندگان پارلمان اروپا موافقت کردند و گفتند که اپراتورهای انسانی همیشه باید تصمیمات نهایی را بگیرند و می گویند افرادی که تحت نظارت سیستم های مجهز به هوش مصنوعی هستند باید به درمان دسترسی داشته باشند.

آنها همچنین می گویند برای اطمینان از رعایت حقوق اساسی در هنگام استفاده از سیستم های شناسایی مبتنی بر هوش مصنوعی-که به گفته نمایندگان پارلمان اروپا گروه های قومی اقلیت ، LGBTI ، سالمندان و زنان را با نرخ بالاتری تشخیص می دهد-الگوریتم ها باید شفاف ، قابل ردیابی و به اندازه کافی مستند باشند.

آنها همچنین از مقامات دولتی خواستند تا در صورت امکان از شفافیت بیشتر از نرم افزارهای منبع باز استفاده کنند.

نمایندگان پارلمان اروپا همچنین یک پروژه تحقیقاتی بحث برانگیز با بودجه اتحادیه اروپا را هدف قرار دادند-برای ایجاد یک دروغ سنج هوشمند “بر اساس تجزیه و تحلیل حالات صورت-گفت: پروژه iBorderCtrl باید متوقف شود.

گزارشگر پتر ویتانوف (S&D، BG) در بیانیه ای اظهار داشت: “حقوق اساسی بدون قید و شرط است. برای اولین بار ، ما خواستار توقف استقرار سیستم های تشخیص چهره به منظور اجرای قانون هستیم ، زیرا این فناوری بی اثر بوده و اغلب منجر به نتایج تبعیض آمیز می شود. ما به وضوح با پلیس پیش بینی کننده مبتنی بر استفاده از هوش مصنوعی و همچنین هرگونه پردازش داده های بیومتریک که منجر به نظارت گسترده می شود ، مخالفیم. این یک پیروزی بزرگ برای همه شهروندان اروپایی است. “

کمیسیون برای اظهارنظر در مورد رای گیری تماس گرفته است.

قطعنامه پارلمان همچنین خواستار ممنوعیت هوش مصنوعی برای کمک به تصمیمات قضایی – یکی دیگر از زمینه های بسیار بحث برانگیز که در آن اتوماسیون قبلاً اعمال شده است ، می شود ، با خطر اتوماسیون تقویت و مقیاس بندی تعصبات سیستمیک در سیستم های عدالت کیفری.

موسسه خیریه جهانی حقوق بشر ، Fair Trials ، از این رای استقبال کرد و آن را “نتیجه ای مهم برای حقوق اساسی و عدم تبعیض در عصر فناوری” دانست.