هوش مصنوعی و قانون حق چاپ: آینده IP چیست؟

در یک راهنمایی سندی که اخیراً توسط دفتر کپی رایت ایالات متحده منتشر شده است، این آژانس تلاش می کند موضع خود را در مورد آثار تولید شده توسط هوش مصنوعی و واجد شرایط بودن آنها برای حفاظت از حق چاپ روشن کند.

این راهنما بر اهمیت نویسندگی انسان تأکید می‌کند و چگونگی ارزیابی آثار حاوی محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را مشخص می‌کند تا تعیین کند که آیا مشارکت‌های هوش مصنوعی نتیجه «تولید مکانیکی» است یا «تصور ذهنی اصلی خود» نویسنده.

دفتر حق نسخه‌برداری آثاری را که عناصر سنتی تألیف آن‌ها صرفاً توسط یک ماشین تولید می‌شوند، ثبت نمی‌کند، مانند زمانی که یک فناوری هوش مصنوعی از یک انسان درخواست دریافت می‌کند و در پاسخ، آثار نوشتاری، تصویری یا موسیقی پیچیده‌ای تولید می‌کند. به گفته آفیس، در این موارد، فناوری هوش مصنوعی، به جای کاربر انسانی، عناصر بیانگر اثر را تعیین می‌کند و باعث می‌شود که مواد تولید شده برای حفاظت از حق چاپ واجد شرایط نباشند.

با این حال، اثری که حاوی مطالب تولید شده توسط هوش مصنوعی است، در صورتی که دارای نویسندگی انسانی کافی نیز باشد، ممکن است همچنان واجد شرایط حمایت از حق نسخه برداری باشد. مثال‌ها شامل انتخاب یا تنظیم محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی توسط انسان به روشی خلاقانه یا هنرمندی است که مطالب تولید شده توسط هوش مصنوعی را تا حدی تغییر می‌دهد که این تغییرات با استاندارد حفاظت از حق نسخه‌برداری مطابقت داشته باشد. در این موارد، حمایت از حق چاپ فقط در مورد جنبه های نویسنده اثر انسان اعمال می شود.

ما شاهد ظهور منافع رقابتی بین نویسندگان، شرکت‌های هوش مصنوعی و عموم مردم هستیم.

این راهنما همچنین وظایف متقاضیان کپی رایت را برای افشای استفاده از محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی در آثارشان، ارائه دستورالعمل‌هایی برای ارسال درخواست‌ها برای آثاری که حاوی مطالب تولید شده توسط هوش مصنوعی هستند و مشاوره در مورد تصحیح برنامه‌ای که قبلا ارسال شده یا در حال انتظار است، ارائه می‌کند. دفتر حق چاپ بر نیاز به اطلاعات دقیق در مورد محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی در آثار ارسالی و عواقب بالقوه عدم ارائه چنین اطلاعاتی تاکید می کند.

با توجه به راهنمایی های دفتر، شرکت های هوش مصنوعی در حال به روز رسانی سیاست های خود هستند. شرایط استفاده OpenAI به کاربران «کلیه حقوق، عنوان و علاقه به خروجی» را می دهد، که آن را به عنوان محتوای «تولید شده و برگردانده شده توسط سرویس ها بر اساس [user] ورودی.” با این حال، OpenAI کاربران خود را از “نمایندگی” محدود می کند[ing] این خروجی از سرویس‌ها توسط انسان تولید شده است، در حالی که اینطور نیست.