هند در مسابقه هوش مصنوعی مولد کجاست؟

در مخاطرات بالا رقابت برای برتری در زمینه رو به رشد هوش مصنوعی مولد، اکوسیستم فناوری شلوغ هند با نبردی دشوار برای رسیدن به رهبران جهانی روبرو است. اقتصاد جنوب آسیا علیرغم اینکه یکی از بزرگترین اکوسیستم های استارتاپی جهان را در خود جای داده است، هنوز تاثیر مادی در عرصه هوش مصنوعی که به سرعت در حال پیشرفت است، نداشته است.

هیچ رقیب بومی هندی برای به چالش کشیدن سلطه غول‌های مدل زبانی بزرگ مانند ChatGPT از OpenAI، Anthropic تحت حمایت Google Ventures یا Bard Google ظاهر نشده است. تحلیلگران Sanford C. Bernstein می‌گویند: «در حالی که بیش از 1500 استارت‌آپ مبتنی بر هوش مصنوعی در هند با بیش از 4 میلیارد دلار بودجه وجود دارد، هند همچنان در حال شکست در نبرد نوآوری هوش مصنوعی است.

به اعتبار آنها، بسیاری از استارت آپ های بزرگ هند از یادگیری ماشینی برای ارتقاء جنبه های عملیات تجاری خود استفاده می کنند. به عنوان مثال، غول تجارت الکترونیک Flipkart از یادگیری ماشینی برای اصلاح تجربه خرید مشتری استفاده می کند، در حالی که Razorpay از هوش مصنوعی برای مبارزه با تقلب در پرداخت استفاده می کند. پلتفرم آموزش آنلاین Vedantu اخیراً هوش مصنوعی را در کلاس های زنده خود ادغام کرده است و آنها را در دسترس تر و مقرون به صرفه تر می کند.

خودی‌های صنعت کمبود استارت‌آپ‌های نخستین هوش مصنوعی در هند را تا حدی به شکاف مهارتی در میان نیروی کار این کشور نسبت می‌دهند. تحلیلگران هشدار می دهند که اکنون ظهور هوش مصنوعی مولد می تواند جانشین بسیاری از مشاغل خدماتی شود.

«در میان بیش از 5 میلیون کارمند خود، فناوری اطلاعات در هند هنوز دارای ترکیبی از کارمندان پایین‌رده مانند BPO یا تعمیر و نگهداری سیستم است. در حالی که هوش مصنوعی در سطح ایجاد اختلال نیست، سیستم‌ها به سرعت در حال بهبود هستند (پرسمان ما در ChatGPT طی چند روز پاسخ تکامل‌یافته‌تری را ارائه می‌دهد)» تحلیلگران برنشتاین می‌گویند.

Dev Khare، شریک Lightspeed Venture Partners هند، اخیراً پتانسیل مخرب هوش مصنوعی را در صنایعی مانند تحقیقات بازار، تولید محتوا، تجزیه و تحلیل قانونی، تجزیه و تحلیل مالی و مشاغل مختلف خدمات فناوری اطلاعات ارزیابی کرده است.

با این حال، برای هند، این اختلال نیز یک فرصت است. افزایش سریع در بخش کشاورزی که بیش از 40 درصد نیروی کار کشور را استخدام می کند چالش برانگیز است و به طور مشابه اتوماسیون در صنعت تولید به دلیل نیروی کار فراوان و مقرون به صرفه ممکن است غیرضروری باشد.

با ارتقای مهارت و بهینه سازی منابع به موقع، بخش خدمات بیشترین سود را می برد و بهره وری را افزایش می دهد. غول های غول پیکر مشاوره هند در حال حاضر آن را تشخیص داده اند. برای مثال، Infosys ماه گذشته فاش کرد که در حال کار بر روی چندین پروژه هوش مصنوعی مولد برای رسیدگی به جنبه‌های خاص کسب و کار مشتریان است. از سوی دیگر، TCS در حال بررسی راه‌حل‌های بین‌صنعتی برای خودکارسازی تولید کد، ایجاد محتوا، کپی‌نویسی و بازاریابی است.

در پاسخ به این چشم انداز، دهلی نو اعلام کرده است که هند رشد هوش مصنوعی را تنظیم نخواهد کرد و رویکردی متفاوت از بسیاری از کشورهای دیگر دارد.

هوش مصنوعی یک توانمندساز جنبشی اقتصاد دیجیتال و اکوسیستم نوآوری است. وزارت الکترونیک و فناوری اطلاعات هند در ماه گذشته اعلام کرد که دولت از پتانسیل هوش مصنوعی برای ارائه خدمات شهروندان محور شخصی و تعاملی از طریق پلتفرم های عمومی دیجیتال استفاده می کند.

درخشش خانه

از آنجایی که بخش تثبیت‌شده‌تر اکوسیستم استارت‌آپ هند هنوز در مسابقه هوش مصنوعی مولد سر و صدا ایجاد نکرده است، شرکت‌های جوان به این مناسبت قدم گذاشته‌اند.

نسل جدیدی از کارآفرینان از شور و شوق پیرامون فناوری های مولد هوش مصنوعی سرمایه گذاری می کنند. استارت‌آپ‌هایی مانند Gan که به کسب‌وکارها امکان می‌دهد ویدیوها را در مقیاس بزرگ تغییر دهند، TrueFoundry که به ساخت ChatGPT با داده‌های اختصاصی کمک می‌کند و Cube که پشتیبانی مشتری مبتنی بر هوش مصنوعی را در رسانه‌های اجتماعی تسهیل می‌کند، از جمله مواردی هستند که در این زمینه پیشرو هستند.

افزایش علاقه تقریباً همه صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در هند را بر آن داشته است تا استراتژی‌های سرمایه‌گذاری را در فضای در حال ظهور توسعه دهند.

Anandamoy Roychowdhary، شریک Surge، Sequoia India و آسیای جنوب شرقی، از اینکه استارت‌آپ‌های هندی به تازگی شروع به بررسی برنامه‌های کاربردی در زمینه هوش مصنوعی مولد کرده‌اند، عقب‌نشینی کرد و گفت که چندین سال است که روی این فضا کار می‌کنند.

اما چیزی که نمی‌توان انکار کرد، سرعت شگفت‌انگیز پروژه‌ها و ایجاد استارت‌آپ‌ها پس از راه‌اندازی ChatGPT است. او به TechCrunch گفت: تیم Sequoia India و SEA خیلی زود به این روند رسیده اند و با 7-8 شرکت هوش مصنوعی در گروه های قبلی Surge شریک شده اند.

او گفت که Sequoia India و SEA هر هفته حداقل پنج شرکت را در این فضا ارزیابی می کنند.

Accel، یکی دیگر از شرکت‌های مخاطره‌آمیز که بیش از یک دهه است در هند فعالیت می‌کند، روز چهارشنبه گفت که هوش مصنوعی یکی از دو موضوع اصلی در گروه جدید برنامه سرمایه‌گذاری در مراحل اولیه آن است.

با این حال، برخی از بنیان‌گذاران ابراز نگرانی کردند که این استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی بعید است بر روی ایجاد مدل‌های زبانی بزرگ خود تمرکز کنند، زیرا سرمایه‌گذاران سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و سرمایه‌گذاران را متقاعد نمی‌کنند که از چنین هزینه‌های محاسباتی و سایر زیرساخت‌های بالایی پشتیبانی کنند.