هلیون انرژی از سال 2028 به مایکروسافت انرژی فیوژن می دهد

هلیون، شرکت انرژی پاک که چشم محکمی به جایزه فیوژن دارد، چند سال پیش اعلام کرد که 2.2 میلیارد دلار بودجه برای کمک به توسعه انرژی پاک تر و ایمن تر در مقیاس تجاری در نوامبر 2021 دریافت کرده است. امروز، شروع به کار کرده است. برای درو کردن ثمره کار خود، اعلام توافق برای تامین برق مایکروسافت از اولین نیروگاه همجوشی خود، با Constellation به عنوان بازاریاب انرژی و مدیریت انتقال پروژه.

همجوشی بیش از 60 سال است که هدف انرژی بوده است، زیرا در حین پردازش هیچ زباله یا رادیواکتیویتی تولید نمی‌کند و خطر بسیار کمتری نسبت به شکافت دارد. اما ثابت شده است که دستیابی به همان فرآیندی که در ستارگان اتفاق می‌افتد بسیار دشوار است، زیرا برای تحت کنترل نگه داشتن واکنش انرژی بیشتری نسبت به آنچه که می‌تواند تولید کند، مصرف می‌کند. پیشرفت آهسته و پیوسته بوده است، با جوایز بالقوه شرکت هایی مانند Helion بر واکنش متمرکز شده اند. Helion بیش از یک دهه است که روی فناوری همجوشی خود کار می کند. تا به امروز، شش نمونه اولیه ساخته است و انتظار دارد که هفتمین نمونه اولیه خود توانایی تولید انرژی را در سال 2024 نشان دهد.

با در نظر گرفتن این موضوع، انتظار می‌رود که نیروگاه هلیون تا سال 2028 آنلاین شود و هدف تولید برق 50 مگاوات یا بیشتر با یک دوره افزایش یک ساله دارد. در حالی که ممکن است هنوز راه زیادی در آینده به نظر برسد، اما به طور قابل توجهی زودتر از آنچه پیش‌بینی‌ها نشان می‌دادند.

دیوید کرتلی، مدیر عامل هلیون، در بیانیه ای به TechCrunch گفت: «این همکاری نشان دهنده نقطه عطف مهمی برای Helion و صنعت همجوشی به طور کلی است. ما از حمایت شرکتی رویایی مانند مایکروسافت سپاسگزاریم. ما هنوز کار زیادی برای انجام دادن داریم، اما به توانایی خود در ارائه اولین تاسیسات برق همجوشی در جهان اطمینان داریم.

این احتمال که یک منبع تقریبا بی حد و حصر انرژی بدون انتشار کربن یا زباله های سمی اکنون یک گام به واقعیت نزدیک تر شده باشد، برای سیاره بسیار هیجان انگیز و مهم است.

برد اسمیت، نایب رئیس و رئیس مایکروسافت گفت: «ما خوشبین هستیم که انرژی همجوشی می تواند یک فناوری مهم برای کمک به انتقال جهان به انرژی پاک باشد. «اعلام Helion از اهداف بلندمدت انرژی پاک ما حمایت می‌کند و بازار را برای ایجاد یک روش جدید و کارآمد برای رساندن سریع‌تر انرژی پاک بیشتر به شبکه پیش می‌برد.»

جیم مک هیو، مدیر ارشد بازرگانی Constellation گفت: “Constellation متعهد به نوآوری و حمایت از نسل بعدی فناوری های انرژی پاک برای مبارزه با بحران آب و هوا است و همجوشی یک تغییر دهنده بازی خواهد بود.” هلیون و مایکروسافت در ترکیب با راه حل تطبیق انرژی بدون کربن ساعتی ما به ساختن آینده ای کمک می کنند که در آن انرژی بدون کربن استاندارد باشد.

به نظر می رسد چند ستاره نسبتا امیدوارکننده در افق انرژی در حال سوختن هستند.