هدف لوکا با پشتیبانی Y Combinator بهینه سازی قیمت های خرده فروشی در مقیاس سازمانی است

لوکا، یک ابزار برنامه‌ریزی و پیش‌بینی قیمت ساختمان استارت‌آپ برای خرده‌فروشان، امروز اعلام کرد که یک دور اولیه ۲.۵ میلیون دلاری به رهبری Menlo Ventures با مشارکت Y Combinator (لوکا در کلاس زمستان 2023 Y Combinator بود)، Soma Capital و سرمایه‌گذاران فرشته بسته است.

لوکا توسط Tanvi Surti و Yonah Mann که با هم در تیم قیمت گذاری پویا Uber کار می کردند، تأسیس شد. Mann روی قیمت گذاری Uber Eats متمرکز بود، در حالی که Surti رهبری گروه قیمت گذاری UberPool را بر عهده داشت.

مان در مصاحبه‌ای با TechCrunch گفت: «در طول زمان من در تیم Pool در سال 2019، کسب‌وکار اقتصاد واحد بدی داشت. اوبر در آستانه عرضه اولیه اولیه سهام بود و من با پیکربندی مجدد الگوریتم قیمت گذاری Uber Pool، مسئول به کار انداختن اقتصاد واحد بودم. در طی ده ماه، ما موفق شدیم با استفاده از فناوری قیمت‌گذاری، حفره بزرگی در سود و زیان اوبر ایجاد کنیم. این ما را به فکر واداشت.»

مان، لوکا را به عنوان “کمک خلبان قیمت گذاری برای خرده فروشان سازمانی” توصیف می کند. به زبان انگلیسی ساده، این پلتفرمی است که از هوش مصنوعی برای شناسایی درآمد و حاشیه سود، توصیه هایی برای تعدیل قیمت و سنجش نتایج استفاده می کند.

مان گفت: «استراتژی قیمت‌گذاری یکی از قوی‌ترین اهرم‌هایی است که خرده‌فروشان برای ایجاد حاشیه و رشد درآمد دارند، با این حال اکثر تیم‌های قیمت‌گذاری خرده‌فروشی اغلب در تاریکی تیراندازی می‌کنند. تیم‌های قیمت‌گذاری خرده‌فروشی باید حجم زیادی از داده‌ها را از کانال‌های متعدد برای ایجاد یک استراتژی ترکیب کنند – تاریخچه فروش، روند بازار، تغییرات قیمت رقبا و موجودی موجودی. آنها باید این کار را در میان ده‌ها هزار SKU و چندین سهامدار انجام دهند.»

نیاز – و بازار گسترده قابل آدرس دهی – بذر را برای تعدادی از استارت آپ های بهینه سازی قیمت و برنامه ریزی کاشت. Pricefx، یکی از فروشندگان موفق‌تر، ده‌ها میلیون دلار برای نرم‌افزار قیمت‌گذاری الگوریتمی خود که برای کسب‌وکارهای نرم‌افزار به عنوان خدمات طراحی شده است، جمع‌آوری کرده است. Fetcherr که بر تعدیل قیمت برای صنعت خطوط هوایی تمرکز دارد، اخیراً 12.5 میلیون دلار سرمایه گذاری در سهام انجام داده است.

لوکا

پلتفرم لوکا تلاش می کند تا قیمت های خرده فروشی را با استفاده از داده های تاریخی و سیگنال های دیگر بهینه کند. اعتبار تصویر: لوکا

تمایز لوکا ظاهراً در موتور قیمت گذاری آن نهفته است که داده های تاریخی فروش و موجودی خرده فروشان و همچنین سیگنال های رقبا را برای پیش بینی عملکرد فروش محصولات در نقاط قیمتی مختلف دریافت می کند. هنگامی که توصیه‌های قیمت‌گذاری لوکا تأیید شد، حجم فروش را بررسی می‌کند و به دنبال روندهای نامطلوب است.

برخلاف برخی دیگر از بازیکنان در این فضا، ما یک شرکت قیمت گذاری پویا نیستیم. ما فقط فکر نمی‌کنیم که این تجربه کاربری مناسب برای خرده‌فروشی باشد — هنوز.» Mann گفت. راه حل ما مکمل تصمیم گیرندگان انسانی است و هدف ما این است که با تبدیل دریایی از داده ها به توصیه های واضح و با سطوح بالایی از توضیح، قدرت های فوق العاده تصمیم گیری را در اختیار انسان ها قرار دهیم.

برای لوکا از نظر جذب مشتری، روزهای اولیه است – این استارتاپ تاکنون تنها با هشت برند کار کرده است. اما مان ادعا می کند که دو تا از این برندها خرده فروشان Fortune 500 هستند.

مان گفت: «بعد از همه‌گیری، بیشتر خرده‌فروشان به دلیل هزینه‌های بیشتر جذب مشتری، کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده و افزایش نرخ‌های بهره، رشد و فشار حاشیه را احساس می‌کنند. “بیشتر ابزارهای خرده فروشی نرم افزاری به عنوان سرویس به ندرت به طور مستقیم بر معیارهای کسب و کار تأثیر می گذارد، در حالی که مدیران خرده فروشی که ما با آنها مصاحبه کرده ایم فعالانه به دنبال فرصت های بهینه سازی درآمد هستند … اینجاست که ما وارد می شویم – راه حل ما ارزش تجاری مستقیم و قابل اندازه گیری ایجاد می کند.”

او افزود که بودجه اولیه برای توسعه تیم های مهندسی و علم داده لوکا اختصاص خواهد یافت.