موزیلا Fakespot را می‌خرد، استارت‌آپی که بررسی‌های جعلی را شناسایی می‌کند تا ابزارهای خرید را به فایرفاکس بیاورد.

موزیلا امروز اعلام کرد که Fakespot را خریداری کرده است، استارت‌آپی که یک وب‌سایت و افزونه مرورگر ارائه می‌دهد که به کاربران کمک می‌کند نظرات جعلی یا غیرقابل اعتماد را شناسایی کنند. شرایط مالی این معامله فاش نشده است. پیشنهادات Fakespot را می توان برای شناسایی نظرات جعلی فهرست شده در بازارهای آنلاین مختلف از جمله آمازون، Yelp، TripAdvisor و موارد دیگر استفاده کرد.

Fakespot مستقر در نیویورک که در سال 2016 تأسیس شد، از هوش مصنوعی و سیستم یادگیری ماشینی برای شناسایی الگوها و شباهت‌های بین نقدها استفاده می‌کند تا آن‌هایی را که به احتمال زیاد فریبنده هستند، پرچم‌گذاری کند. Fakespot یک رتبه یا درجه برای بررسی های محصول ارائه می دهد تا به مصرف کنندگان کمک کند هنگام خرید تصمیمات آگاهانه تری بگیرند. هدف پشت وب سایت و افزونه مرورگر این شرکت این است که به کاربران این امکان را بدهد که به سرعت ببینند که بررسی های فریبنده ممکن است به طور مصنوعی رتبه یک محصول را در موتورهای جستجو افزایش دهد.

استیو تکسیرا، مدیر محصول موزیلا، در یک پست وبلاگی گفت: “Fakespot در تمام مرورگرهای وب و دستگاه های تلفن همراه اصلی به کار خود ادامه خواهد داد، و تیم موزیلا برای ادامه تجربه Fakespot برای بسیاری از کاربران اختصاصی خود سرمایه گذاری خواهد کرد.” همچنین ادغام‌های Fakespot در آینده وجود خواهد داشت که منحصر به فایرفاکس هستند. افزودن قابلیت‌های Fakespot باعث می‌شود مشتریان فایرفاکس به بهترین وجه مجهز شوند تا از نقدهای فریبنده عبور کنند و با اطمینان از اینکه کالای خریداری شده با کیفیت و معتبر است، خرید کنند.

موزیلا می گوید که با Fakespot، کاربران فایرفاکس به یک ابزار خرید قابل اعتماد دسترسی خواهند داشت که به بهبود تجربه تجارت الکترونیک کمک می کند. این شرکت می گوید که به مرور زمان قابلیت Fakespot را به فایرفاکس معرفی خواهد کرد.

اگرچه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی مدت‌هاست برای شناسایی نظرات جعلی استفاده می‌شوند، اما احتمالاً با معرفی ابزارهای هوش مصنوعی پیشرفته و تجاری موجود، این کار دشوارتر می‌شود. به عنوان مثال، گزارش های اخیر نشان می دهد که مردم از چت ربات های هوش مصنوعی مانند ChatGPT OpenAI برای نوشتن نظرات محصولات در آمازون استفاده می کنند. این بررسی‌ها که گفته می‌شود توسط ChatGPT نوشته شده‌اند، می‌توانند تکرار بعدی نظرات کلاهبرداری و جعلی باشند.

اعلامیه امروز چند هفته پس از راه اندازی استارت آپی متمرکز بر هوش مصنوعی به نام Mozilla.ai توسط موزیلا منتشر شد. به گفته مارک سورمن، رئیس اجرایی موزیلا و رئیس Mozilla.ai، ماموریت این شرکت تازه تاسیس ساختن هر هوش مصنوعی نیست – ماموریت آن ساخت هوش مصنوعی متن باز و «قابل اعتماد» است.