مدیر محصول سئو در مقابل مدیر سئو: تفاوت چیست؟

مدیران محصولات سئو و مدیران سئو ممکن است شبیه به هم به نظر برسند، اما مسئولیت های متمایزی را به دنبال دارند. بنابراین، چه چیزی این نقش ها را متمایز می کند؟

این مقاله انتظارات مختلف بین یک مدیر محصول سئو و یک مدیر سئو و نحوه طراحی هر نقش برای فعالیت در یک سازمان بزرگ را پوشش می دهد.

تند رفتن در مقابل دور رفتن

وقتی یک مدیر محصول سئو هستید، تیمی دارید که برای انجام کارها با آن همکاری می کنید.

هنگامی که شما در نقش مدیر سئو هستید، به گونه‌ای متفاوت عمل می‌کنید و ممکن است به همان منابع موجود در محصول متصل نباشید.

در حالی که هیچ نقشی بهتر از دیگری نیست، طبق تجربه من، مدیر محصول سئو ممکن است دسترسی بیشتری به منابع مهندسی داخلی داشته باشد.

پویایی هر نقش مرا به یاد یک ضرب المثل آفریقایی می اندازد، «اگر می خواهی سریع برو، تنها برو. اگر می خواهید دور بروید، با هم بروید.»

مقایسه شرح وظایف

برای مقایسه به این دو نقش در کنار هم نگاه می کنیم.

من دو نمونه از شرح وظایف سئو را در لینکدین پیدا کردم:

  • یک مدیر ارشد محصول فنی سئو در Target.
  • مدیر سئو در Vimeo.

هر دو شرکت، برندهای بزرگ و مشتریانی هستند.

بخش درباره

بخش درباره - JDs

من تفاوت ها را برجسته کرده ام. اما فوراً متوجه شوید که چگونه هر نقش در مورد چیزهای بسیار متفاوتی پاسخگو است.

در سمت چپ، می‌بینید که نقش محصول مسئول نتایج کسب‌وکار است.

در سمت راست، مدیر سئو مسئول یک جنبه خاص سئو است: بهبود دید ارگانیک برند.

هر دو شرح شغل نشان می دهد که فرد باید ارتباط خوبی داشته باشد و آماده همکاری با تیم های متقابل باشد.

تفاوت اصلی عملیاتی است:

  • مدیران محصول مسئول نقشه‌های راه و عقب ماندگی‌هایی هستند که تأثیر تجاری را بر عهده دارند.
  • مدیران سئو اغلب مسئول توسعه و هدایت برنامه سئو هستند. در این مورد، “همکاری، پیاده سازی و مدیریت یک برنامه سئو سطح بالا.”

به نوعی، هر دو نقش در واقع خارج از یک نقشه راه عمل می کنند. (کدام حرفه ای سئو لیست اولویت بندی شده ای از اصلاحات فنی که دوست دارند اجرا کنند ندارند؟)

تمایز در رشته مدیریت محصول است. مدیران محصول سئو (PMs) نقشه راه خود را به روشی متمرکز بر محصول با سازمان گسترده تر توسعه، حفظ و به اشتراک می گذارند.

این با نحوه نظارت یک مدیر سئو بر لیستی از اصلاحات و بهبودهای فنی و محتوایی متفاوت است.

از بسیاری جهات، SEO PM به طور پیچیده در پشتوانه هر ابتکار نقشه راه در طول مسیر نقش دارد، در حالی که یک مدیر SEO تا حد زیادی توصیه های SEO را با سایر تیم ها به حرکت در می آورد.

مهارت ها و دانشی که داوطلب باید داشته باشد

مهارت های جانبی JD

واقعاً اینجاست که می بینیم نقش ها متمایز می شوند. PM باید تخصص یک مدیر محصول را داشته باشد و، در این مورد، سئو فنی.

مدیر سئو باید تجربه قوی در استراتژی سئو، در این مورد، سئو محتوا و وظایف تحریریه را نشان دهد.

چیزی که برای من جالب است این است که نقش محصول به صراحت فهرست می‌کند که نامزد باید «تجربه استفاده از داده‌ها و معیارها برای آزمایش نظریه‌ها، تأیید مفروضات و سنجش موفقیت» داشته باشد.

در عمل، مدیران سئو این کار را نیز انجام می‌دهند، به‌ویژه زمانی که باید یک مورد تجاری را برای اثبات فرضیه سئو ارزش سرمایه‌گذاری و افزایش افزایشی در KPIها را مطرح کنیم.

من تعجب می کنم که یک الزام مشابه در شرح شغل مدیر SEO منعکس نشده است.


دریافت خبرنامه جستجوی روزانه بازاریابان به آن تکیه می کنند.


روز به روز: جایی که جادو اتفاق می افتد

مهارت های جانبی JD

اینجاست که همه چیز از هم جدا می شود. تفاوت های بزرگ بین SEO PM و مدیر SEO، مالکیت نقشه راه محصول و مالکیت عملکرد عملیاتی است.

مدیران محصولات سئو دارای نقشه راه از ویژگی ها و اصلاحات هستند که در آن ابتکارات از اصلاحات فنی موقت (اشکالات) تا ساخت ویژگی هایی که جنبه های اساسی سئو را بهبود می بخشد، از جمله:

  • لینک سازی داخلی
  • میزان محتوای سایت
  • توانایی Googlebot برای خزیدن و فهرست کردن سایت.
  • تجربه ی کاربر.
  • سرعت و حیاتی وب اصلی.

جنبه های اصلی نقش مدیر محصول سئو عبارتند از:

  • حوزه های مسئولیت.
  • عملکرد عملیاتی (عضو عملکردی یک تیم چابک).
  • توانایی نوشتن الزامات فنی به عنوان الزامات سئو.
  • مستندات.

بیایید کمی دقیق تر به این موارد نگاه کنیم.

حوزه های مسئولیت

مدیران محصول اغلب جنبه‌ای از وب‌سایت یا تجربه مشتری را دارند (آنچه در شرح شغل به عنوان «رهبری محصول» از آن یاد می‌شود).

در سایت‌های بزرگ تجارت الکترونیک، این موارد شامل جستجوی در سایت، سبد خرید و پرداخت، محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)، شخصی‌سازی/وفاداری، اپلیکیشن برند و سئو می‌شود.

یکی دیگر از عوامل متمایز کننده برای مدیران محصول، “صدای محصول” است. این بدان معناست که دیدگاهی در مورد اینکه چرا یک ویژگی باید نسبت به دیگری اولویت داشته باشد (و دانستن داده هایی که از آن پشتیبان می گیرند) داشته باشید.

آنچه به اندازه کافی گفته نشده است این است که سئوکاران، به ویژه کسانی که در موقعیت های مدیریت محصول هستند، اساساً دو مشتری اصلی خود را موتورهای جستجو و انسان هایی که از وب سایت بازدید می کنند، می دانند.

دانش و تخصص آنها در سئو (که به الزامات ترجمه شده است) به ایجاد یک وب سایت با محصولات یا محتوای بصری برای هر دو مخاطب کمک می کند.

موتورهای جستجو مانند یک کودک کوچک هستند. باید همه چیز به آنها گفته شود

عملکرد عملیاتی به عنوان عضوی کاربردی از یک تیم چابک

برای زمینه، متدولوژی‌های مدیریت پروژه مانند Agile، Lean و Scrum روش‌هایی برای عملیات و همکاری در بین تیم‌های متعدد هستند.

در حالی که یک مدیر سئو از نظر طراحی بخشی جدایی ناپذیر از فرآیند چابک نیست، مدیر محصول سئو است.

چالشی که مدیران سئو اغلب با آن روبرو هستند، در واقع قرار دادن اولویت های سئو در نقشه راه است، زیرا آنها اساساً در خارج از این فرآیند به دنبال آن هستند.

در این مورد، انتظار می‌رود که نقش مدیر سئو به‌گونه‌ای عمل کند که علاوه بر پشتیبانی از «انتشار محصول… در صورت نیاز»، یک استراتژی سئو محتوا را با استفاده از کلمات کلیدی و طرح‌های بهینه‌سازی توسعه و نظارت کند.

قرار گرفتن در معرض سرنخ های محصول وجود دارد، اما به طور کلی، به نظر می رسد این نقش یکی از مشارکت کنندگان فردی باشد.

نکته حرفه ای: اگر تا به حال برای این نوع نقش مصاحبه می کنید، سوالاتی بپرسید تا متوجه شوید که آیا منابعی مانند گزارش های مستقیم دارد یا اینکه مستقل تر عمل می کند.

این می‌تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید که وارد چه نوع پویایی تیمی می‌شوید یا اینکه انتظار دارید در طول زمان آن را ایجاد کنید.

توانایی نوشتن الزامات فنی به عنوان الزامات سئو

اینجاست که اصلاحات و به روز رسانی ها در سایت تولید منتشر می شود.

همه مدیران محصول، صرف نظر از اینکه سئوکار هستند یا نه، در موقعیتی هستند که الزامات فنی را برای تیم های مهندسی در مورد نحوه کدگذاری ویژگی ها در سایت بنویسند. بنابراین، آنها می توانند به طور مستقیم بر SEO تأثیر بگذارند.

به همین دلیل است که می گوییم تیم سئو فقط سئو نمی کند. هر عضو تیمی که وب سایت را لمس کند به سئو کمک می کند.

علاوه بر این، آنچه مشخص نیست این است که اعدام در کجا انجام می شود.

مدیران محصول – از طریق تشریفات مدیریت محصول چابک – ذاتاً به فرآیند زیر نزدیکتر هستند:

  • نوشتن الزامات فنی
  • اولویت دادن به کارهای آینده در دوی سرعت.
  • همکاری با سایر تیم های محصول و تحویل برای راه اندازی ویژگی ها و اجرای بهبودها.

مدیران سئو اینگونه عمل نمی کنند و من فکر می کنم این سطح از جزئیات و مشارکت در فرآیند در معادله اولویت بندی کار سئو وجود ندارد.

ایجاد و نگهداری اسناد (ویژگی ها، فرآیندها و غیره)

از آنجایی که مدیران محصول چیزهایی را با همکاری تیم‌های دیگر می‌سازند، صاحبان «دفترچه راهنمای کاربر» برای ویژگی‌ها و عملکردهایی هستند که توسعه می‌یابند.

چند نوع از اسناد مربوط به آنچه که یک PM مسئول ایجاد و نگهداری آن است.

در بیشتر موارد، مدیران سئو اسنادی را در مورد KPIها ایجاد می‌کنند و/یا توصیه‌های SEO مانند:

  • نوشتن اسکریپت آزمون QA.
  • ارائه دستورالعمل‌ها و بهترین شیوه‌های فنی ویژه برنامه‌نویس Google یا یک برگه مرجع سریع با داده‌های جستجوی سطح بالا برای تیم‌هایی که از گرایش‌ها و موضوعات کلیدواژه استفاده می‌کنند.

مستندات محصول به چند دلیل جامع تر است.

از آنجایی که مخاطبان چنین اسنادی بسیار گسترده‌تر از تشریح توصیه‌های فنی SEO برای مهندسان هستند، این بخش شامل بخش‌هایی است که به آن چیزی که «Business Assual» (BAU) گفته می‌شود، اشاره می‌کند – اشاره به اینکه کدام تیم‌های عملیات تجاری یا مشاغل خودکار از عملکرد ویژگی پشتیبانی می‌کنند.

این نوع اسناد تجاری جامع توسط مدیران محصول حمایت می شود و در نظر گرفته شده است که منبعی برای انتقال دانش و کار سازمانی باشد.

حقوق

حقوق

این بسیار ساده است زیرا این نقش ها حداقل محدوده دستمزد هدف را ارائه می دهند. مسلماً این دامنه ها بسیار گسترده هستند.

خوب است که یک محدوده فهرست شده است، اما هنوز برای کاندیدها چالش برانگیز است که بدانند به طور واقع بینانه در آن مقیاس دستمزد قرار دارند.

همه می خواهند در بالاترین حد غرامت ارائه شده باشند، درست است؟

یک کلمه در مورد مسیر شغلی برای SEO PM

منبع ماتریس مهارت های سئو

نکته اینجاست: موفقیت شغلی نحوه تعریف آن است. این هرگز یک خط مستقیم نیست.

همانطور که تام کریچلو می گوید، آنها اغلب فقط در گذشته معنا پیدا می کنند.

ماتریس بلوغ مهارت‌های سئو یک منبع مکمل فوق‌العاده است که به هر سئوی کمک می‌کند تا در مسیریابی و حداقل تلاش برای برنامه‌ریزی در مورد نحوه سرمایه‌گذاری در توسعه شغلی خود، چه آژانس و چه در داخل، برنامه‌ریزی کند.

در نهایت، قرار گرفتن در معرض هر دو باعث می‌شود شما کاندیدای کامل‌تر باشید و بهتر بتوانید از محیطی که بیشتر دوست دارید و بنابراین می‌خواهید دنبال کنید آبسه کنید.

مدیریت محصول سئو یک نقش و حرفه در حال تکامل است. برای دوره های آنلاین مرتبط با این موضوع گوش به زنگ باشید. من گمان می کنم که افراد حرفه ای بیشتری دانش خود را از طریق پلتفرم های یادگیری به اشتراک بگذارند.

در اینجا برخی از منابع مرتبط با مدیریت محصول سئو آورده شده است:

پایه اصلی افزایش تلاش‌های جستجوی ارگانیک شما

قبل از اینکه مدیران سئو و مدیران محصولات سئو وجود داشته باشند، هر کسی حدس می‌زند که آیا کسی مراقب ترافیک ارگانیک و رشد درآمد یک شرکت بوده است یا خیر.

با این حال، امروزه و فراتر از آن، این نقش‌ها در حال تبدیل شدن به محور استراتژیک برای پرورش و رشد ترافیک و درآمد ارگانیک برای هر کسب‌وکاری هستند.

اگر یک مدیر یا مدیر سئو هستید و در موقعیتی هستید که می‌توانید تیم خود را بسازید و یک PM SEO در تیم خود ندارید، خودتان را درمان کنید و یکی را دریافت کنید.

اگر در داخل سازمان خود یک سئو PM هستید، با سایر PM ها دوست شوید، در مورد آنچه که یک مدیر محصول عالی را می سازد بیشتر بدانید و خرد SEO خود را به اشتراک بگذارید.

سئو مهارتی است که از طریق تجربه، آزمایش و دانش مشترک آموخته می شود.

این وظیفه شماست که اطرافیان خود را با مجموعه مهارت های منحصر به فرد خود آموزش دهید و ارتقا دهید تا موتورهای جستجو و انسان ها را به وجد بیاورید.

نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً سرزمین موتور جستجو نیست. نویسندگان کارکنان در اینجا فهرست شده اند.