مدیران می گویند که به ESG متعهد هستند، اما داده ها خلاف این را نشان می دهد

در گذشته چندین سال، ابتکارات زیست محیطی، اجتماعی و حکمرانی (ESG) دنیای تجارت را طوفانی کرد. دیگر همه چیز مهم نبود. مشتریان و سرمایه‌گذاران به طور یکسان می‌خواستند بدانند که چگونه شرکت‌ها با مجموعه‌ای از مسائل ESG، از تغییرات آب و هوایی گرفته تا تنوع، ارزش ویژه و گنجاندن، برخورد می‌کنند.

اخیراً این مدل مورد انتقاد فزاینده ای قرار گرفته است. حملات سیاسی به اصول ESG همراه با شرایط متزلزل اقتصاد کلان، فشار قوی‌تر برای سود بیش از رشد، و بحران انرژی در اروپا به برخی از شرکت‌ها پوششی داد تا از وعده‌های خود کوتاهی کنند، به خصوص اگر از همان ابتدا کاملاً متعهد نباشند.

برای روشن بودن، بسیاری از شرکت‌ها گام‌های بزرگی در کاهش آلودگی کربن خود برمی‌دارند، تلاشی که زیر چتر بزرگ‌تر ملاحظات ESG قرار می‌گیرد. این می‌تواند شامل استفاده از منابع انرژی پاک‌تر برای تولید، بسته‌بندی سازگار با محیط‌زیست برای کالاهای مصرفی، یا انتخاب ارائه‌دهندگان ابری باشد که برای راه‌اندازی مراکز داده با کارآمدترین انرژی تلاش می‌کنند.

با وجود این که شرکت‌ها به سازمانی سبزتر تبدیل می‌شوند، سؤال این است که آیا آنها به تعهدات خود وفادار می‌مانند، به‌ویژه با سخت‌تر شدن شرایط اقتصادی. برای برخی، تعهدات ESG بیشتر مربوط به ظاهر است تا عمل. متأسفانه، نظرسنجی Google Cloud Sustainability 2023 نشان می دهد که عزم اجرایی در حال لغزش است. این، یا کسانی که فقط برای منافع بازاریابی در آن بودند، شروع به پاک شدن می کنند.

برای اثبات، این نظرسنجی نشان داد که در سال جاری، فشارهای اقتصادی نگرانی‌های ESG را به رتبه سوم در فهرست اولویت‌های سازمان‌ها، از جایگاه بالایی که در سال گذشته اشغال کرده بودند، کاهش داده است. در این گزارش آمده است: «بسیاری از مدیران به محیط اقتصاد کلان و فشار طرف‌های خارجی برای کوتاه کردن طرح‌های پایداری خود و اولویت‌بندی روابط با مشتری و ایجاد درآمد اشاره می‌کنند».

گوگل نظرسنجی هریس را برای بررسی 1476 مدیر ارشد و مدیران C-suite از سراسر جهان در بخش‌های مختلف صنعت سفارش داد. این گزارش نشان می‌دهد که تعداد پروژه‌های پایداری در حال اجرا، برخلاف برنامه‌ریزی‌شده صرفاً، نسبت به سال گذشته 8 درصد کاهش داشته است.