مارک زاکربرگ با استفاده از سیاست‌های پلتفرم خود، از اپل عکس‌های پنهانی می‌گیرد تا «نوآوری را سرکوب کند» – TechCrunch

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک (معروف به “متا”) امروز در جریان سخنرانی اصلی امروز در رویداد فیس‌بوک کانکت 2021، چندین عکس با پوشش نازک از اپل و اکوسیستم کلی اپلیکیشن گرفت. به طور خاص، او پلتفرم‌های اپلیکیشن و هزینه‌های مرتبط با آن‌ها را برای «نوآوری خفه‌کننده» نامید، در حالی که به طور همزمان برنامه‌های فیس‌بوک را برای بالا نگه‌داشتن برخی از هزینه‌های خود با سرمایه‌گذاری بیشتر در اکوسیستم رو به رشد واقعیت مجازی و Oculus Quest Store خود توجیه کرد.

اظهارات او به دنبال تغییرات اخیر اپل در حریم خصوصی برنامه است که بر تجارت تبلیغات فیس بوک تأثیر گذاشته است. با انتشار App Tracking Transparency، اپل اکنون به مصرف کنندگان اجازه می دهد تا برنامه ها را از ردیابی آنها در سایر برنامه ها و وب سایت ها منع کنند. اما این تغییر درآمد فیس بوک را کاهش داده است، این شرکت اعتراف کرده است.

اکنون، فیس‌بوک این پتانسیل را در ایجاد پلتفرم اپلیکیشن خود با Oculus برای ایجاد جریان جدیدی از درآمد می‌بیند – جایی که به جای اینکه توسعه‌دهنده مجبور به پرداخت کمیسیون باشد، به پلتفرمی تبدیل می‌شود که سود می‌برد. و یکی که در آن کسب و کارش نمی تواند به هوس تغییر استراتژی شرکت دیگر نابود شود.

زاکربرگ اذعان کرد که زمان انجام این تغییر فرا رسیده است و گفت که در سال‌های اخیر آموخته است که «ساخت محصولات کافی نیست».

او گفت: «ما همچنین باید به ساخت اکوسیستم‌ها کمک کنیم تا میلیون‌ها نفر بتوانند در آینده سهمی داشته باشند و با افزایش موج، پاداش کارشان را دریافت کنند و سود ببرند – نه فقط به عنوان مصرف‌کننده، بلکه به عنوان خالق و توسعه‌دهنده.» “این دوره همچنین بسیار متواضعانه بوده است، زیرا ما به اندازه شرکت بزرگی که هستیم، یاد گرفته ایم که ساختن برای پلتفرم های دیگر چگونه است. زاکربرگ ادامه داد و زندگی تحت قوانین آنها عمیقاً دیدگاه من را در مورد صنعت فناوری شکل داده است.

او افزود: «بیشتر از همه، من به این باور رسیده‌ام که عدم انتخاب و هزینه‌های بالا، نوآوری را خفه می‌کند، مردم را از ساختن چیزهای جدید باز می‌دارد، و کل اقتصاد اینترنتی را متوقف می‌کند.

به نظر می رسد که این نظرات مستقیماً متوجه اپل و گوگل است، جایی که محصولات اصلی فیس بوک عمدتاً در آنجا قرار دارند. فیس‌بوک باید برای خریدهای درون‌برنامه‌ای به فروشگاه‌های اپلیکیشن هزینه بپردازد – از جمله زمانی که کاربران مشترک سازندگان می‌شوند، نشان‌ها را می‌خرند یا مستقیماً به پخش‌کننده‌ها انعام می‌دهند. در حالی که هم اپل و هم گوگل کمیسیون های خود را برای مشاغل کوچکتر، ارائه دهندگان رسانه و برنامه های اشتراک پایین آورده اند، تقسیم استاندارد هنوز 70/30 است (پلتفرم/توسعه دهنده). قوانین اپ استور همچنین فیس بوک را از تولید محصولات دیگری که می تواند درآمد خود را افزایش دهد – مانند سرویس بازی خود، منع کرده است.

این شرکت در سال گذشته با راه اندازی فیس بوک گیمینگ در iOS بدون بازی، سیاست های اپل را به شدت مورد انتقاد قرار داد. اپل به برنامه‌هایی که حاوی برنامه‌ها یا بازی‌های دیگر هستند اجازه نمی‌دهد، زیرا این امر توانایی خود را برای درآمدزایی از توسعه‌دهندگان شخص ثالث کاهش می‌دهد. بنابراین کاربران Facebook Gaming iOS به جای اینکه بتوانند بازی های کوچک مانند اندروید را بازی کنند، فقط می توانند استریم ها را تماشا کنند.

با این حال، نگرانی واقعی برای آینده فیس بوک جایی است که درآمدهای تبلیغاتی آن توسط تغییرات سیاست پلت فرم تهدید می شود.

زاکربرگ خاطرنشان کرد: این درآمدها در طول سال‌ها به فیس‌بوک اجازه داده است تا علاوه بر رایگان نگه داشتن برنامه‌های خود، در بخش‌های دیگر نیز سرمایه‌گذاری کند.

ما ابزارهای سازنده و بازرگانی خود را با هزینه یا با هزینه های اندک ارائه می دهیم تا بتوانیم تا حد امکان ایجاد و تجارت را انجام دهیم. و کار کرده است. میلیاردها نفر محصولات ما را دوست دارند،” او تبلیغ کرد. “ما صدها میلیون کسب و کار در پلتفرم خود داریم.”

زاکربرگ گفت که این شرکت همچنین قصد دارد از همین رویکرد برای ساخت اکوسیستم متاورس خود با یارانه دادن به دستگاه ها یا فروش آنها به قیمت تمام شده استفاده کند تا آنها را به طور گسترده در دسترس مصرف کنندگان قرار دهد. و بر خلاف اپ استور اپل، فیس بوک می گوید قصد دارد به جای قفل کردن آنها در پلتفرم خود، از بارگذاری جانبی و پیوند دادن به رایانه های شخصی برای ارائه حق انتخاب به مصرف کنندگان و توسعه دهندگان پشتیبانی کند. (البته، بسیاری از توسعه دهندگان به خاطر اکتشاف، راه اندازی در Quest Store را انتخاب می کنند، به همین دلیل است که فیس بوک می داند که می تواند این وعده را بدهد.)

او همچنین گفت که فیس بوک در صورت امکان، هزینه های خدمات توسعه دهندگان و سازندگان را پایین نگه می دارد. با این حال، زاکربرگ – در حال ترسیم مدل کسب و کار جدید خود – هشدار داد که همیشه اینطور نخواهد بود. او گفت که با توجه به حجم سرمایه گذاری آن در این اکوسیستم جدید، برخی از هزینه ها همچنان بالاتر خواهد بود.

زاکربرگ توضیح داد: “برای ادامه سرمایه گذاری در این آینده، ما باید برخی از کارمزدها را برای مدتی بالاتر نگه داریم تا مطمئن شویم که پول زیادی در این برنامه از دست ندهیم.” از این گذشته، در حالی که تعداد فزاینده ای از توسعه دهندگان در حال حاضر سودآور هستند، ما انتظار داریم که میلیاردها دلار برای سال های آینده سرمایه گذاری کنیم، قبل از اینکه متاورس به مقیاس برسد. با این حال، امید ما این است که اگر همه ما روی آن کار کنیم تا در یک دهه آینده، متاورس به یک میلیارد نفر برسد، صدها میلیارد دلار تجارت دیجیتال را میزبانی کند، و از مشاغل میلیون‌ها خالق و توسعه‌دهنده حمایت کند.»

به عبارت دیگر، برنامه فیس بوک برای شبیه شدن به اپل با بهره برداری از درآمد توسعه دهندگان در مقیاس و ایجاد قوانین خاص خود.