قوانین جدید در اروپا برای محدود کردن قدرت بازار فناوری بزرگ شروع به اعمال کردند

غول‌های GAFAM امروز تقویم‌های خود را به‌عنوان قانون بازارهای دیجیتال (DMA)، طرح اتحادیه اروپا برای محدود کردن قدرت بازار فناوری بزرگ، پس از اجرایی شدن در نوامبر گذشته، اکنون از نظر فنی اعمال خواهند کرد.

نقطه عطف مهم بعدی چند ماه آینده است، در اوایل پاییز، زمانی که کمیسیون تایید خواهد کرد که کدام یک از غول‌های فناوری مشکوک معمولی مشمول رژیم جدید براق مقررات رقابت قبلی بلوک خواهند بود. اما غول‌های فناوری برای آماده کردن استراتژی‌های انطباق منطقه‌ای خود با تابستان شلوغی روبرو هستند.

جمع بندی سریع: DMA مجموعه ای ثابت از تعهدات را برای به اصطلاح “دروازه بانان” اینترنت اعمال می کند که معیارهای انباشته خاصی را دارند: اولاً آنها باید حداقل یک “سرویس پلت فرم اصلی” را اجرا کنند (اینها شامل موتورهای جستجوی آنلاین، خدمات شبکه های اجتماعی، برنامه ها می شود. فروشگاه‌ها، خدمات پیام‌رسانی خاص، دستیاران مجازی، مرورگرهای وب، سیستم‌های عامل و خدمات واسطه‌ای آنلاین).

ثانیاً آنها باید از اندازه کافی بزرگ و موقعیت بازار مستقر باشند تا تحت رژیم قرار گیرند. این به معنای گزارش درآمد سالانه در منطقه اقتصادی اروپا است که در هر یک از سه سال مالی گذشته به 7.5 میلیارد یورو رسیده یا از آن فراتر رفته است. یا اینکه دارای میانگین ارزش بازار “یا ارزش بازار منصفانه معادل” باشد که در سال مالی گذشته حداقل 75 میلیارد یورو بوده است، و همچنین خدمات پلت فرم اصلی را در حداقل سه کشور عضو اتحادیه اروپا ارائه می دهد.

همانطور که کمیسیون می‌گوید دروازه‌بان‌ها همچنین باید «دروازه مهمی برای کاربران تجاری به سوی مصرف‌کنندگان نهایی» باشند – که DMA آن را در صورتی که شرکت مورد نظر یک سرویس پلتفرم اصلی با بیش از 45 میلیون کاربر نهایی فعال ماهانه در اتحادیه اروپا اجرا کند، چنین است. بیش از 10000 کاربر فعال تجاری اتحادیه اروپا در سال مالی گذشته.

در نهایت، در صورتی که شرکت سایر معیارها را در هر یک از سه سال مالی گذشته رعایت کرده باشد، موقعیت تثبیت شده و بادوام فرض می شود. اگرچه کمیسیون ممکن است زیرمجموعه ای از قوانین DMA را برای شرکت هایی اعمال کند که مشکوک است به زودی دروازه بان شوند.

برخی از نام‌های بزرگ به وضوح به آستانه DMA می‌رسند (اپل، آمازون، گوگل، متا و مایکروسافت شرط‌های کاملاً مطمئنی برای دروازه‌بانی به‌نظر می‌رسند). اما باید چند ماه منتظر بمانیم تا ببینیم آیا لیست کامل شامل شگفتی هایی است یا خیر.

و در این زمینه، غول پخش موسیقی اروپایی Spotify واضح است که انتظار ندارد یکی از آنها باشد… اما، بیایید ببینیم!

اکنون که DMA اعمال می شود، دروازه بان های بالقوه ای که آستانه های کمی تعیین شده را برآورده می کنند تا 3 ژوئیه فرصت دارند خدمات پلت فرم اصلی خود را به کمیسیون اطلاع دهند. پس از آن کمیسیون 45 روز کاری (تا 6 سپتامبر 2023) فرصت خواهد داشت تا تصمیم بگیرد که آیا شرکت به آستانه ها رسیده است یا خیر و دروازه بانان را تعیین کند. کمیسیون در بیانیه ای مطبوعاتی می نویسد: پس از تعیین آنها، دروازه بانان شش ماه (یعنی تا 6 مارس 2024) فرصت خواهند داشت تا با الزامات DMA مطابقت کنند.

اگر احساس دژاوو می‌کنید، احتمالاً به این دلیل است که قانون‌گذاران اتحادیه اروپا اخیراً 19 پلتفرم آنلاین بسیار بزرگ (VLOP) را تعیین کرده‌اند که مشمول مقررات خواهر DMA، قانون خدمات دیجیتال (DSA) هستند، که رژیم حاکمیت تجارت الکترونیک اتحادیه را راه‌اندازی مجدد می‌کند. .

این احتمال وجود دارد که برخی از همان شرکت‌هایی که قبلاً تحت DSA VLOP نامیده شده‌اند، تحت DMA نیز دروازه‌بانان تعیین شوند – به این معنی که علاوه بر الزامات شفافیت الگوریتمی مورد نیاز DSA، “تعهدات خاص” اضافی را به خود اختصاص خواهند داد.

“بایدها و نبایدهای” عملیاتی DMA به طور مشخص در جهت اطمینان از باز ماندن بازارهای دیجیتالی “باز و قابل رقابت” با اعمال مجموعه ای ثابت از شرایط رفتاری در دروازه بانان است که هدف آنها محدود کردن اقدامات ضد رقابتی آشنا است.

نمونه‌هایی از تعهدات DMA شامل محدودیت‌هایی در مورد نحوه استفاده از داده‌های شخص ثالث توسط پلتفرم‌های دروازه‌بان و الزاماتی است که به اشخاص ثالث داده‌های مربوط به استفاده از برنامه‌های خود را ارائه می‌دهند. ممنوعیت ترجیح دادن خود و برنامه‌ها یا تنظیمات پیش‌فرض غیرقابل حذف که به مصرف‌کنندگان تحمیل می‌شوند. الزامات قابلیت همکاری، از جمله برای سرویس های پیام رسان دروازه بان؛ الزاماتی که اپ استورها بارگذاری جانبی را مسدود نمی کنند و از توسعه دهندگان نمی خواهند از خدمات خود استفاده کنند (مانند سیستم های پرداخت). و ممنوعیت ردیابی کاربران برای تبلیغات هدفمند بدون رضایت، از جمله شرایط دیگر.

بخش عمده‌ای از این فهرست به تجربه کمیسیون در پرونده‌های ضدانحصار فناوری بزرگ گذشته، مانند چندین قانون اتحادیه اروپا علیه گوگل اشاره می‌کند. با این حال، برخی از موارد بعدی، توسط قانونگذاران مشترک در مجلس و شورا، مانند قابلیت همکاری پیام رسانی (که بسیاری را شگفت زده کرد) و همچنین محدودیت هایی در ردیابی تبلیغات وجود داشت.

برخی از انواع شرایط مشابه قبلاً با استفاده از قدرت های رقابتی موجود در برخی از غول های فناوری در برخی بازارهای اتحادیه اروپا اعمال شده است. مانند هلند – که سال گذشته اپل را مجبور کرد به توسعه دهندگان برنامه های دوستیابی اجازه دهد تا از سیستم های پرداخت جایگزین استفاده کنند.

در حالی که آلمان از منحنی پیشین در داخل کشور جلوتر بوده است، پس از آن که رژیم رقابت خود را در آغاز سال 2021 به روز کرد – و در حال حاضر برخی از قوانین را در مورد تعدادی از غول‌های فناوری اعمال کرده است که آنها را به عنوان “اهمیت اساسی” برای رقابت محلی تعیین کرده است. مانند گوگل).

اجرای قانون حفاظت از داده اتحادیه اروپا نیز در نهایت توانایی متا را برای تحمیل تبلیغات رفتاری به کاربران کاهش می دهد. بنابراین، زمانی که DMA روی همه سیلندرها شلیک می‌کند، چیزهای بزرگ‌تری را تجربه کرده‌ایم.

تغییر بزرگ در اینجا این است که شرایط از قبل اعمال می شود – بنابراین ایده این است که به طور فعال غول های دیجیتال را تنظیم کنیم که این قدرت را دارند تا قوانینی را برای دیگرانی که نیاز به دسترسی به خدمات پلتفرم اصلی خود دارند وضع کنند و آنها را مجبور به حمایت از رقابت و حساس کنند. نیازهای مصرف کننده (به جای حمایت از خودشان)؛ به‌جای اینکه تنظیم‌کننده‌های ضدانحصار مجبور باشند سال‌ها را صرف بررسی و جمع‌آوری شواهد از سوء استفاده‌ها کنند تا قبل از توقف رفتار بد، به طور معمول مدت‌ها پس از ریشه‌کن شدن آسیب‌ها، مواردی را علیه رفتارهای بد ایجاد کنند، همانطور که در بیشتر اروپا در دوره کلاسیک (پست پست) اتفاق افتاده است. قوانین مسابقه

با این حال، تنظیم مقررات اتحادیه اروپا مدتی طول خواهد کشید. و نگرانی‌های مداوم در مورد منابع و این که کمیسیون چقدر آماده است تا شجاعت خود را به کار گیرد و با تکیه بر برخی از قدرتمندترین پلتفرم‌های جهان، چنین نقش نظارتی سنگینی را برعهده بگیرد، وجود دارد.

زمان نشان خواهد داد که DMA چقدر از غول‌های فناوری که عادت دارند (عمدتاً) به نحوی که دوست دارند کار کنند و/یا مانند لعنت‌شدگان لابی کنند، دریافت می‌کند، زمانی که قانون‌گذاران پیشنهاد می‌کنند تغییراتی ایجاد کنند که ممکن است سر راه ماشین‌های پول‌سازی آنها قرار بگیرد. همچنین باید دید که کمیسیون چقدر مایل است به سلاح‌های خود پایبند باشد و نظم جهانی دیجیتالی جدید را با قوت اجرا کند (مخصوصاً اینکه انتخابات آینده اتحادیه اروپا ساختارهای قدرت سیاسی بلوک را در سال آینده پیکربندی مجدد خواهد کرد، از جمله با آوردن رهبران جدید که ممکن است چنین نباشند. به اندازه رویکردهایی که DMA را تهیه کردند، متعهد هستند).

ما مطمئناً تا بهار آینده شاهد هیچ گونه اجباری در مورد دروازه بان ها نخواهیم بود – زیرا کسانی که در سپتامبر تعیین شده اند شش ماه فرصت خواهند داشت تا خانه خود را مرتب کنند. اما ممکن است شاهد برخی تغییرات عملیاتی در آمادگی برای قوانین جدید باشیم. و احتمالاً مدل‌های کسب‌وکار کاملاً جدیدی در حال ظهور هستند، به عنوان مثال، ردیابی تبلیغات بدون رضایت برای غول‌های بزرگ رسانه‌های اجتماعی کمتر و کمتر عملی می‌شود. اقدامات قانونی زیادی برای آزمایش مرزها و توانایی DMA نیز اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. بنابراین قرار است چند سال آینده در اروپا با مبارزات قدرت جدید جالبی پر شود.

در بریتانیا، که پس از رای‌گیری همه‌پرسی برگزیت، بلوک را ترک کرد، دولت اخیراً نشان داد که برای مقابله با غول‌های فن‌آوری ضدرقابتی اقدام به راه‌اندازی مجدد از قبل سفارشی خود خواهد کرد.