فیس بوک نام تجاری شرکت خود را به Meta – TechCrunch تغییر می دهد

خب رسمیه پس از 17 سال از نامگذاری فیس بوک، شرکت مادر شبکه اجتماعی که در زمینه فیس بوک، اینستاگرام، واتس اپ و آکیولوس فعالیت می کند، نام جدیدی دارد.

نهاد شرکتی فیس بوک اکنون متا است.

مارک زاکربرگ، خالق فیس‌بوک، این تغییر را در رویداد اتصال مبتنی بر واقعیت مجازی/AR/VR اعلام کرد و به اشتراک گذاشت که عنوان جدید بیشتر از جاه‌طلبی اصلی شرکت را به تصویر می‌کشد: ساخت متاورس.

“برای بازتاب اینکه ما چه کسی هستیم و امیدواریم چه چیزی بسازیم، با افتخار اعلام می کنم که از امروز، شرکت ما اکنون متا است. ماموریت ما یکسان باقی می‌ماند – هنوز هم در مورد گرد هم آوردن مردم است. زاکربرگ گفت: اپلیکیشن‌ها و برندهای ما – آنها هم تغییر نمی‌کنند. “از این به بعد، ما اول از همه متاورز خواهیم بود، نه فیسبوک.”

این تغییر نام در یک زمان مناسب برای فیس بوک صورت می گیرد، فیسبوک که با واکنش های شدیدی نسبت به برند خود مواجه شده است، به ویژه در هفته های اخیر پس از افشای اسنادی از سوی یک کارمند سابق به رسانه ها و ارگان های دولتی که جزئیات اشتباهاتی را که فیس بوک در طول سال ها مرتکب شده است، فاش کرد. در ساختن پلتفرم خود به طور مسئولانه. فیس‌بوک ماه‌ها بود که پایه‌های این تغییر را ایجاد کرده بود، ظاهراً در تلاشی برای جابه‌جایی برند اصلی خود از سرفصل‌های منفی بی‌وقفه پیرامون محبوب‌ترین محصول خود، که میله برق‌آبی برای عصبانیت در میان مصرف‌کنندگان بوده است.

در ماه جولای، مدیرعامل مارک زاکربرگ در پروفایل Verge اعلام کرد که فیس بوک همه چیز را روی متاورس شرط بندی کرده است. این یک اعلامیه غافلگیرکننده برای این شرکت تریلیون دلاری بود، عمدتاً به این دلیل که در حالی که فیس بوک پول و تلاش زیادی را برای سخت افزار واقعیت مجازی خرج کرده است، محصولات اجتماعی واقعیت مجازی آن تا حد زیادی با شکست های کوتاه مدت مواجه شده اند و به ندرت چیزی در مورد بتای اجتماعی Horizons خود گفته است. از زمانی که بیش از یک سال و نیم قبل آن را اعلام کرد.

در ماه آگوست، فیس بوک یک فشار مطبوعاتی غیرمعمول بزرگ پیرامون یک برنامه VR ترتیب داد که به افراد اجازه می دهد جلسات را در VR شرکت کنند. زاکربرگ در برنامه های صبحگاهی حضور داشت و تلاش شگفت انگیزی را برای نمایش اپلیکیشن کوچک واقعیت مجازی اختصاص داد.

در ماه سپتامبر، فیسبوک در یک پست وبلاگی به نام «ساخت متاورس مسئولانه»، بودجه ای 50 میلیون دلاری را برای سرمایه گذاری در تحقیقات «برای اطمینان از توسعه مسئولانه این محصولات» اعلام کرد. در این ماه، فیس‌بوک یک صندوق کوچک‌تر 10 میلیون دلاری برای توسعه‌دهندگان در پلتفرم نوپای Horizon Worlds خود را اعلام کرد و همچنین جزئیاتی را ارائه کرد که قصد دارد 10000 کارمند در اتحادیه اروپا را به طور خاص برای ساخت پلتفرم متاورس خود استخدام کند.

هفته گذشته، داستانی در The Verge منتشر شد مبنی بر اینکه فیس بوک در حال بررسی تغییر نام به نهاد شرکتی خود است.

در نهایت، فاصله گرفتن کسب و کار اصلی شرکت از محصولی که بیشترین مشکلات را به همراه دارد برای آنها حرکتی غیرقابل تعجب است، اما تغییر نام آن به متا مستلزم آن است که فیس بوک برند اصلی خود را با محصولی هماهنگ کند که ممکن است سال ها از ارتباط فاصله داشته باشد و با شکست های زیادی مواجه شود. در مسیر موفقیت بالقوه جریان اصلی فیسبوک هنوز 2.5 میلیارد کاربر دارد، در حالی که محصولات متاورس آنها احتمالاً حداکثر چند هزار کاربر دارند.

تغییر نام عمده از یکی از بزرگترین شرکت های فناوری بی سابقه نیست. در سال 2015، گوگل ساختار شرکتی جدید خود را ایجاد کرد و یک شرکت مادر به نام آلفابت را ایجاد کرد. گوگل یکی از زیرمجموعه های آلفابت باقی می ماند، اما به صورت محاوره ای اکثر مردم همچنان هر چیزی را که با این شرکت یا زیرمجموعه های آن مرتبط است، خوب یا بد، «گوگل» می نامند. فیسبوک پس از تقریباً دو دهه ساخت برند خود و رشد محصولات خود به تقریباً سه میلیارد کاربر ماهانه، احتمالاً می تواند انتظار همان رفتار را داشته باشد.

در حالی که گوگل سعی نمی کرد بین خود و نام خود فاصله قائل شود، فیس بوک دلایل بسیار متفاوتی برای تغییر برند دارد. تجارت این شرکت همچنان به اوج خود ادامه می‌دهد، اما برند آن در سال‌های اخیر ضربه خورده است، از اطلاعات نادرست انتخابات روسیه در سال 2016 تا نقص‌های بزرگ حریم خصوصی مانند رسوایی کمبریج آنالیتیکا و اکنون موج افشاگری‌های مداوم فرانسیس هاگن، یکی از اعضای سابق فیس‌بوک. تیم یکپارچگی مدنی به افشاگر فیس بوک تبدیل شد.

فیس بوک همچنین در حال حاضر بیشتر از هر شرکت دیگری در صنعت فناوری تحت نظارت نظارتی قرار دارد. در کنگره، جایی که قانونگذاران به ندرت بر سر چیزی توافق می کنند، جمهوری خواهان و دموکرات ها در بیزاری مشترک خود نسبت به رشد بی بند و بار شرکت، تاکتیک های تجاری بی رویه و نگرانی در مورد اثرات مضر اینستاگرام بر سلامت روان نوجوانان متحد شده اند.

در طول جلسه استماع سنا در هفته گذشته با TikTok، Snap و YouTube، هر یک از شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی تلاش کردند تا به صراحت شیوه‌های تجاری خود را با فیس‌بوک مقایسه کنند. یوتیوب اظهار داشت که “سود را بر ایمنی اولویت نمی دهد.” اسنپ ​​به تمرکز خود بر روی مکالمات زودگذر اشاره کرد، در حالی که TikTok استدلال کرد که به دقت در مورد رفاه کاربران نوجوان فکر می کند. اما تلاش‌های همتایان فیسبوک بی‌نتیجه به نظر می‌رسید.

سناتور ریچارد بلومنتال گفت: «متفاوت بودن با فیس بوک یک دفاع نیست. “آن نوار در ناودان است.”