فیس بوک ، واتس اپ و اینستاگرام به آرامی در حال بازگشت هستند. چرا آنها در ابتدا ناپدید شدند؟ – TechCrunch

خاموشی یک روزه فیس بوک طولانی ترین و افراطی ترین آن در سال های اخیر است. حدود ساعت 9 صبح در ساحل غربی ایالات متحده – جایی که مقر اصلی این غول اجتماعی است – به نظر می رسد فیس بوک ، واتس اپ ، اینستاگرام و مسنجر فیس بوک از اینترنت ناپدید شده اند.

این خاموشی تا بسته شدن بازار ادامه یافت و سهام این شرکت در روز دوشنبه حدود 5 درصد به زیر قیمت افتتاح شد. در اواسط بعدازظهر ، خدمات پس از اعزام فیس بوک به مرکز داده سانتا کلارا برای “تنظیم مجدد دستی” سرورهای شرکت ، دوباره شروع به کار کرد.

اما آنچه این قطعی را منحصر به فرد می کند این است که فیس بوک بسیار آفلاین بود.

صبح ، فیس بوک توئیت کوتاهی ارسال کرد عذرخواهی کردن که “برخی از افراد در دسترسی به برنامه ها و محصولات ما مشکل دارند.” سپس ، گزارش هایی منتشر شد مبنی بر اینکه این قطعی نه تنها کاربران آن ، بلکه خود شرکت را نیز تحت تأثیر قرار داده است. گفته می شود که کارمندان این کار بودند قادر به ورود به ساختمانهای اداری خود نیستند ، و کارکنان آن را “روز برفی” نامیدند – آنها نتوانست هیچ کاری را انجام دهد زیرا این قطعی برنامه های همکاری داخلی را نیز تحت تأثیر قرار داد.

فیسبوک در مورد علت قطع شدن دستگاه هیچ توضیحی نداده است ، هرچند کارشناسان امنیتی می گویند شواهد نشان می دهد که مشکلی در شبکه این شرکت وجود دارد که فیس بوک را از اینترنت گسترده تر و همچنین خود قطع کرد.

اولین علائم مشکل حدود ساعت 8:50 صبح بودندبه به گفته جان گراهام کامینگ ، CTO در غول شبکه Cloudflare ، کالیفرنیا ، در کالیفرنیا ، با اشاره به BGP یا پروتکل دروازه مرزی ، سیستمی که فیس بوک “در پی هجوم به روزرسانی های BGP از اینترنت ناپدید شد” در عرض دو دقیقه. شبکه ها برای یافتن سریع ترین راه برای ارسال داده از طریق اینترنت به شبکه دیگر استفاده می کنند.

به روز رسانی به طور خاص برداشت مسیر BGP بود. اساساً ، فیس بوک پیامی را به اینترنت ارسال کرده بود که برای تجارت بسته شده است ، مانند بستن پل قرعه کشی قلعه خود. فیس بوک بدون هیچ گونه راهی به شبکه ، اساساً از بقیه اینترنت جدا شده بود و به دلیل ساختار شبکه فیس بوک ، برداشتن مسیرها واتس اپ ، اینستاگرام ، مسنجر فیس بوک و همه چیز را در دیوارهای دیجیتالی آن حذف کرد.

چند دقیقه پس از حذف مسیرهای BGP ، کاربران متوجه مشکلات شدند. راب گراهام ، بنیانگذار Errata Security ، در این مورد گفت: ترافیک اینترنتی که باید به فیس بوک می رفت اساساً در اینترنت گم می شد و به جایی نمی رسید. یک موضوع توییتبه

کاربران متوجه شدند که برنامه های فیس بوک آنها متوقف شده است و وب سایت ها بارگیری نمی شوند و گزارش کرده اند که با DNS یا سیستم نام دامنه ، که یکی دیگر از بخشهای مهم نحوه عملکرد اینترنت است ، دچار مشکل شده اند. DNS آدرس های وب قابل خواندن توسط انسان را به آدرس های IP قابل خواندن ماشین تبدیل می کند تا جایی را که یک صفحه وب در اینترنت قرار دارد پیدا کند. بدون ورود به سرورهای فیس بوک ، برنامه ها و مرورگرها همچنان خطاهای DNS را پس می زنند.

دقیقاً مشخص نیست که چرا مسیرهای BGP کنار گذاشته شده است. BGP ، که از زمان ظهور اینترنت وجود داشته است ، می تواند به گونه ای دستکاری شده و مورد سوء استفاده قرار گیرد که می تواند منجر به خاموشی گسترده شود.

چیزی که بیشتر محتمل است این است که به روزرسانی پیکربندی فیس بوک به طرز وحشتناکی اشتباه بوده و خرابی آن در سراسر اینترنت رخنه کرده است. یک موضوع Reddit که اکنون از مهندس فیس بوک حذف شده است ، خطای پیکربندی BGP را قبل از اینکه به طور گسترده ای شناخته شود ، توصیف کرد.

اما اگرچه راه حل ممکن است ساده باشد ، بازیابی ممکن است از چند ساعت آینده تا روزهای بعدی به دلیل نحوه عملکرد اینترنت ادامه یابد. ارائه دهندگان اینترنت معمولاً پرونده های DNS خود را هر چند ساعت یکبار به روز می کنند ، اما انتشار کامل آنها چند روز طول می کشد.

فیس بوک در حدود 3:30 بعد از ظهر به وقت محلی در توییتی نوشت: “برای جامعه عظیمی از مردم و مشاغل در سراسر جهان که به ما وابسته هستند: متاسفیم.” “ما سخت تلاش می کنیم تا دسترسی به برنامه ها و سرویس های خود را بازیابی کنیم و خوشحال می شویم که گزارش دهیم که اکنون دوباره آنلاین شده اند. ممنون که همراه ما بودید. ”