فناوری Aurora Propulsion Technologies 1.7 میلیون یورو برای مانور فضاپیما و فناوری کاهش سرعت بسته است – TechCrunch

امسال بیش از هر زمان دیگری در تاریخ بشر فضاپیما به مدار زمین فرستاده می شود و پیش بینی می شود تعداد پرتاب ماهواره ها در بقیه دهه افزایش یابد. در این شرایط شلوغ ، توانایی مانور ماهواره ها در فضا و انحراف آنها در زمان رسیدن به پایان عمر مفید آنها کلید خواهد بود.

وارد فن آوری های پیشرانه Aurora شوید. این یکی از معدود استارتاپ هایی است که در چند سال گذشته برای کمک به ساده سازی مشکل پیشرانش فضاپیماها پدیدار شده است. از زمان تأسیس در سال 2018 ، این شرکت فنلاندی دو محصول توسعه داده است-یک موتور رانشگر کوچک و یک سیستم ترمز پلاسما-و هر دو را در سه ماهه چهارم امسال در یک نمایش در مدار آزمایش می کند. فعالیت های شفق قطبی چشم سرمایه گذاران را به خود جلب کرده است: این شرکت به تازگی 1.7 میلیون یورو (2 میلیون دلار) برای عرضه فناوری خود به بازار بسته است.

این دور توسط شرکت سرمایه گذاری لیتوانیایی Practica Capital و با مشارکت بیشتر شرکت خصوصی دولتی دولتی TESI (فن آوری سرمایه گذاری فنلاندی فنلاند) و Kluz Ventures رهبری شد. سرمایه گذاران انفرادی نیز شرکت کردند.

این شرکت ماه گذشته اعلام کرد که اولین تظاهرات شفق قطبی در مدار ، Aurora Sat-1 ، در ماموریت سوارکاری Rocket Lab به فضا می رود. در آن ماهواره دو ماژول وجود خواهد داشت. ماژول اول شامل شش موتور Aurora “resistojet” است که برای کمک به سفینه های کوچک جهت تنظیم نگرش (جهت ماهواره ، نه حالت آن) و از بین رفتن طراحی شده است. Aurora همچنین فناوری ترمز پلاسما را آزمایش می کند ، که می تواند برای دور زدن ماهواره ها یا حتی انجام ماموریت های فضایی استفاده شود.

هر رانشگر مقاومتی با طول تقریباً یک سانتیمتر وارد می شود و با استفاده از میکرولیتر آب و پیشرانه ، فضاپیما را حرکت می دهد. شش پیشران در اطراف ماهواره به گونه ای توزیع شده اند که حرکت را تقریباً در هر جهت تسهیل می کنند ، و راننده همچنین می تواند دمای آب و قدرت پف بخار را که برای ایجاد حرکت تخلیه می شود تعدیل کند.

اعتبار تصویر: فن آوری های پیشران شفق قطبی (در پنجره جدیدی باز می شود)

روپه تاکالا ، مدیرعامل شفق قطبی ، که قبلا برای نوکیا کار می کرد ، نوآوری های مربوط به وزن و اندازه در صنعت فضایی – که در مقاومت نشان می دهد – را به آنچه در تلفن های همراه و رایانه ها بیست سال پیش اتفاق افتاد تشبیه کرد. وی در مصاحبه اخیر خود با TechCrunch گفت: “صنعت بسیار کند حرکت می کند.” “در دوران فضایی قدیم ، توسعه موتور موشک یک چهارم طول کشید – این یک ربع قرن خواهد بود. حالا ، دو ربع سال طول می کشد. این همان کاری است که ما انجام دادیم. ”

ترمز پلاسما از یک میکروتتر با بار الکتریکی برای تولید توده ای از پروتون ها برای ایجاد درگ استفاده می کند. تاکالا گفت ، این برای دورگرداندن یک فضاپیما ایده آل است ، اما جالب اینجاست که (و برخلاف تصور) ، ترمز پلاسما همچنین می تواند برای سفرهای دور از سیاره مورد استفاده قرار گیرد. این به این دلیل است که وقتی خارج از مگنتوسفر زمین می روید ، ترمز پلاسما ناپایدار می شود و با باد خورشیدی (که آن هم پلاسما است) حرکت می کند. تاکالا توضیح داد: “همین محصول می تواند به جریان پلاسما از خورشید بپرد و از آن انرژی دریافت کند.” در این زمینه می توانیم از آن به عنوان یک ابزار سفر بین سیاره ای استفاده کنیم. “

وی افزود: از لحاظ تئوری ، اگر یک فضاپیما مجهز به چفت های متعدد باشد که جهت های مختلف را گسترش می دهد ، می توان از آن برای چرخاندن و هدایت فضاپیما مانند یک قایق بادبانی استفاده کرد. با این حال ، این فناوری فقط تا حدودی قابل مقیاس پذیری است ، بنابراین انتظار نداشته باشید که به زودی یک فضاپیمای خدمه را به اعماق فضا بفرستد. این بیشتر به دلیل محدودیت در استحکام مواد اتصال دهنده های ترمز پلاسما است ، اما این فناوری می تواند برای ماهواره هایی تا حدود 1000 کیلوگرم استفاده شود.

“این آینده ماست. آنجا ما هدف داریم. “تاکالا گفت. “ما در حال حاضر برای مدتی کوتاه بر مدار پایین زمین با ترمز پلاسما و کنترل نگرش تمرکز کرده ایم [resistojet]، و بعداً هنگامی که مشاغل ماه شروع به فعالیت می کنند ، ما احتمالاً به این طریق نگاه خواهیم کرد. “

پیش از پرتاب شدن به مدار باید فضاپیمای ترمز پلاسما و مقاومت مقاومتی را روی فضاپیماها قرار داد ، اما Aurora با سایر شرکتها در مورد امکان نصب ترمزهای پلاسما در مدار برای فضولات فضایی موجود گفتگو می کند. با نگاهی کوتاه مدت ، این شرکت از بودجه خود برای تولید فناوری برای مدارهای پایین زمین و تولید سریالی آن و همچنین افزودن ویژگی هایی به محصولات برای تجهیز آنها به ماهواره های بزرگتر از CubeSats استفاده خواهد کرد.

در بلندمدت ، آرورا چشم اندازی از انجام ماموریت ها در اعماق فضا دارد. “ما از این ایده شروع کردیم که می خواهیم یک فناوری بسازیم که در یک فضاپیمای واقعاً کوچک مناسب باشد. [and] بسیار سریع سفر می کند تا بتوانیم به کاوشگرهای وویجر برسیم ، “تاکالا گفت.

“ابتدا به ماه و سپس به مریخ ، ناهید ، و سپس یک روز ممکن است بتوانیم با سفرهای دریایی روبرو شده و سفری بزرگ داشته باشیم.”