غول تلفن چین اوپو واحد طراحی تراشه را به دلیل افت محموله منحل می کند

غول گوشی‌های هوشمند چینی Oppo واحد طراحی تراشه جوان خود Zeku را منحل می‌کند زیرا تقاضای جهانی ضعیف تولیدکنندگان بزرگ گوشی را مجبور به کاهش هزینه‌ها و استراتژی مجدد می‌کند.

این تصمیم برای کسانی که معتقدند سازنده تلفن در حال تقویت توسعه تراشه های داخلی خود است، غافلگیرکننده است، زیرا تنش های ژئوپلیتیکی فزاینده با ایالات متحده تهدید می کند که شرکت های چینی را از تامین کنندگان کلیدی خود قطع کند. در آینده قابل پیش‌بینی، Oppo باید به شرکای تراشه‌های شخص ثالث اعتماد کند.

در حالی که Oppo موفق شد سه ماهه اول سال 2023 را به عنوان چهارمین فروشنده بزرگ گوشی های هوشمند در جهان به پایان برساند، طبق گفته شرکت تحقیقات بازار Canalys، فروش آن 8 درصد کاهش یافت. به غیر از اپل، هر پنج تولیدکننده برتر گوشی شاهد کاهش فروش بودند. در مجموع، بازار جهانی گوشی های هوشمند در سه ماهه 13 درصد کاهش یافت.

اوپو در بیانیه‌ای که امروز منتشر شد، تصمیم خود را برای حذف تیم تراشه‌های امیدوارکننده خود توضیح داد: «با توجه به عدم قطعیت‌های موجود در اقتصاد جهانی و صنعت گوشی‌های هوشمند، ما مجبوریم تنظیمات سختی را برای توسعه بلندمدت انجام دهیم. بنابراین، این شرکت تصمیم به توقف فعالیت Zeku گرفته است.

در دسامبر 2021، Zeku اولین تراشه خود را به نام MariSilicon X معرفی کرد، یک واحد پردازش عصبی که برای تقویت عملکرد عکس و ویدیو از طریق یادگیری ماشین طراحی شده است و از مسیر اپل برای ارائه طراحی تراشه در داخل کشور پیروی می کند. زکو همچنین یک پایگاه تحقیقاتی در پالو آلتو راه اندازی کرد.

بر اساس صفحه لینکدین خود، با توجه به اینکه Zeku یک ماه پیش هنوز بیش از 100 موقعیت شغلی را استخدام می کرد، پایان Zeku ناگهانی بود.

مشخص نیست که این حرکت چگونه بر بیش از 2000 کارمند Zeku که حقوق رقابتی برای جذب استعداد از سایر شرکت‌های تراشه‌های تاسیس شده ارائه می‌دهد، تأثیر خواهد گذاشت. Oppo در حال حاضر در مورد مکان تیم خودداری می کند و می گوید: “این شرکت به درستی موارد مرتبط را ترتیب می دهد و به ارائه محصولات و خدمات عالی به کاربران در سراسر جهان ادامه می دهد.”

عقب نشینی اوپو از تراشه ها نشان دهنده تلاش دیگری از سوی شرکت های تلفن چینی برای تقویت کنترل خود بر زنجیره تامین نیمه هادی ها است. هوآوی به دلیل تحریم‌های دوران ترامپ، دسترسی به تراشه‌های پیشرفته ایالات متحده را از دست داد و تلاشش برای طراحی تراشه‌های پیشرفته خود از طریق HiSilicon پس از قطع فعالیت شرکت‌های ریخته‌گری بزرگ توسط ایالات متحده، با شکست مواجه شد. این شرکت به توسعه برند گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه خود یعنی Honor متوسل شد، اقدامی که به عنوان راهی برای کمک به شرکت تابعه در دور زدن تحریم‌هایی که کسب‌وکار مصرف‌کننده هوآوی را نابود کرده است، تلقی می‌کند.