عملکرد ضعیف Bird در بازار سهام بر کل صنعت اسکوترهای الکترونیکی تأثیر می گذارد

درآمد سه ماهه اول Bird نشان می دهد که یک شرکت در تلاش برای حفظ سواری و درآمد است – دو پایه از چهارپایه سودآوری برای بازار مشترک خرد. برد موفق شد هزینه ها را کاهش دهد – این مرحله سوم خواهد بود – اما برای متقاعد کردن سرمایه گذاران کافی نبود که شرکت اسکوتر می تواند راه خود را برای سودآوری پیدا کند.

سهام Bird پس از انتشار درآمد سه ماهه اول تقریباً 19 درصد کاهش یافت و اکنون با 0.12 دلار معامله می شود.

درآمد Bird را می توان به عنوان قناری در معدن زغال سنگ اسکوتر برای بقیه صنعت تلقی کرد (البته باید توجه داشت که هر شرکت مشکلات و فرصت های منحصر به فرد خود را دارد). و با در نظر گرفتن پایین بودن Bird تقریباً در هر معیاری که مهم است، ممکن است نشان دهنده مشکلات بزرگتر در بازار مشترک حمل و نقل کوچک باشد.

به‌عنوان یکی از تنها شرکت‌های اسکوتر الکترونیکی که به صورت عمومی معامله می‌شود، عملکرد Bird در بازار سهام برای کل صنعت حمل‌ونقل خرد مشترک اهمیت دارد. اگر Bird پژمرده شود، برای بازیکنان خصوصی ممکن است جذب سرمایه گذاران دشوار باشد – واقعیتی که در حال حاضر وجود دارد.

برای مثال Tier Mobility را در نظر بگیرید. یک سال پیش، این شرکت اسپین را از فورد خریداری کرده بود و بزرگترین اپراتور میکروموبیلت مشترک در جهان بود. امروز، Tier در تلاش است تا سرمایه‌های بیشتری را جمع‌آوری کند و طبق گزارش‌ها، در فکر ادغام یا فروش با یک رقیب است.

Bird از زمان عرضه عمومی از طریق ادغام با هدف ویژه در نوامبر 2021 – روندی که در سراسر SPAC های تحرک گسترده است، با مشکل مواجه شده است. تقریباً هیچ SPAC وجود ندارد که امروزه عملکرد خوبی داشته باشد، عمدتاً به این دلیل که بسیاری از آن شرکت‌ها قبل از ایجاد یک مدل کسب‌وکار پایدار، عمومی شدند – و Bird نیز از این قاعده مستثنی نیست.

پرنده مسائل خاص خود را دارد که مختص شرکت است و لزوماً نشان دهنده کل بازار نیست. برد به سمت یک مدل کسب و کار سبک دارایی حرکت کرد که برای کسب درآمد به یک برنامه مدیریت ناوگان متکی است. بر اساس این مدل، پیمانکاران ناوگان وسایل نقلیه برد را اجاره می کنند و وسایل نقلیه را از طرف پرنده مستقر می کنند. پیامد آن کنترل کمتر بر محل قرارگیری وسایل نقلیه بوده است.

Bird همچنین هنوز نتوانسته است از باتری های قابل جابجایی که شرکت هایی مانند Lime در آن موفق بوده اند استفاده کند، که احتمالاً هزینه عملیات را افزایش داده و استفاده از دارایی ها را کاهش داده است.

پس از سوزاندن قایق‌های پول، پرنده در تلاش بوده است تا به نتیجه برسد. مدیرعامل جدید این شرکت، شین تورچیانا، که در ماه سپتامبر وارد کار شد، استراتژی برد را برای کاهش هزینه‌ها، از جمله ترک ده‌ها بازار بی‌سود، رهبری کرده است.

سال گذشته، برد 23 درصد از کارکنان خود را اخراج و محصول خرده فروشی اسکوتر خود را تعطیل کرد. این پس انداز در سه ماهه اول سال 2023 محقق می شود. هزینه های پرنده قطعا کاهش یافته است. اما به نظر نمی رسد این شرکت درآمد کافی برای اقدامات کاهش هزینه ایجاد کند.

آمار مالی سه ماهه اول پرنده در سال 2023

Bird درآمد 29.5 میلیون دلاری را در سه ماهه اول گزارش داد که از 35.4 میلیون دلار در سه ماهه مشابه سال 2022 کاهش یافته است. به صورت سه ماهه، این درآمد نیز از حدود 40.9 میلیون دلار در سه ماهه چهارم سال 2022 کاهش یافته است. (درآمد گزارش شده در سه ماهه چهارم بود. در واقع 69.7 میلیون دلار بود، اما این شامل یک شیرین کننده یکبار مصرف 28.8 میلیون دلاری بود. شیرین کننده، Bird بود که با درآمد از دست رفته سال های گذشته بازی می کرد.) هزینه درآمد 24.5 میلیون دلار بود، که به این معنی است که یک بار دیگر، Bird به سختی در سال شکست خورد. مبنای سود ناخالص

سواری پرنده و وسایل نقلیه مستقر نیز از کار افتاده بود. در سه ماهه اول، Bird 5.2 میلیون سواری را گزارش کرد که 29 درصد به صورت سالانه و نزدیک به 37 درصد به صورت سه ماهه کاهش داشت. این بدان معناست که Bird در هر روز به ازای هر وسیله نقلیه مستقر شده، سواری کمتری می‌بیند. در سه ماهه اول، Bird 0.9 سواری به ازای هر وسیله نقلیه مستقر در روز را ثبت کرد که نسبت به یک سواری به ازای هر وسیله نقلیه مستقر در روز در مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت.

پرنده موفق به کاهش هزینه ها می شود. این شرکت 40.6 میلیون دلار در مجموع هزینه های عملیاتی گزارش داد که از 100.2 میلیون دلار در سه ماهه اول 2022 کمتر است. بر اساس تعدیل، هزینه های عملیاتی Bird 30.6 میلیون دلار بود که 39 درصد نسبت به دوره سال قبل کاهش داشت.

اما حتی با اقدامات کاهش شدید هزینه‌ها، که شامل ترک چندین بازار و اخراج کارکنان می‌شود، برد سه‌ماهه اول را با زیان خالص 44.3 میلیون دلاری پایان داد، در حالی که درآمد خالص 7.7 میلیون دلار در سال قبل از آن به پایان رسید.

نه تنها به نظر می‌رسد که Bird درآمد کافی برای پوشش هزینه‌های عملیات به دست نمی‌آورد، بلکه جریان نقدی آزاد شرکت همچنان منفی 25.3 میلیون دلار است. مسلماً این بهتر از جریان نقدی آزاد منفی 106.2 میلیون دلاری در سه ماهه اول 2022 است.

تا 31 مارس 2023، برد 12.8 میلیون دلار پول نقد و معادل های نقدی نامحدود داشت. هشدار تداوم فعالیت که Bird در ابتدا در ماه نوامبر صادر شد هنوز هم بسیار معتبر است، زیرا این پول نقد تقریباً برای ادامه فعالیت شرکت کافی نیست. اگر شرکت سرمایه اضافی جذب نکند یا به نحوی جادویی جریان نقدی کافی برای حفظ تجارتی که در حال حاضر در حال اجرا است ایجاد نکند، باید کاهش یابد یا برخی یا همه عملیات خود را متوقف کند، یا حتی اعلام ورشکستگی کند.

در یک پرونده نظارتی، برد گفت که قصد دارد به کاهش هزینه های عملیاتی و پیگیری منابع اضافی سرمایه خارجی ادامه دهد.

یک پرچم قرمز دیگر که باید به آن توجه داشت: برد از کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده درخواست تمدید کرد تا 10-K خود را تشکیل دهد، که نمای کلی تری از امور مالی و عملیات یک شرکت ارائه می دهد و اغلب شامل جزئیات خطرات، دعاوی حقوقی، تحقیقات و تملک است. درخواست تمدید نشان می‌دهد که برد مشکلات مالی یا مشکلات مدیریتی دارد.

چشم انداز پرنده برای سال 2023 نسبت به سه ماهه گذشته تغییری نکرده است. هدف این شرکت دستیابی به EBITDA تعدیل شده بین 15 تا 20 میلیون دلار و جریان نقد آزاد 5 تا 10 میلیون دلار است. Bird انتظار دارد هزینه های عملیاتی تعدیل شده خود حدود 100 میلیون دلار باشد.