عزیزم، من چند برابر درآمدم را کاهش دادم

با رهبری جدید و یک پایگاه کارمندی که به زودی نازک می شود، Lyft در پایان سال 2023 بسیار متفاوت از ابتدا به نظر می رسد. پس از اینکه بنیانگذاران آن گفتند که در ماه مارس از نقش خود به عنوان مدیر عامل و رئیس جمهور چشم پوشی می کنند، این شرکت هفته گذشته اعلام کرد که قصد دارد تا 30 درصد کارکنان خود را به طور چشمگیری کاهش دهد.

تغییرات احتمالا ضروری بوده است. همانطور که مشخص است، Lyft آنقدر که بنیانگذاران و حامیان آن انتظار داشتند، یک شرکت ارزشمند نیست. و این نکته عجیبی است که متوجه شوید آیا استارتاپ شما می‌توانست میلیاردها دلار در حالی که خصوصی است جذب کند و در نهایت عرضه عمومی خود را 72 دلار به ازای هر سهم قیمت گذاری کند، که بیش از 2 میلیارد دلار جمع‌آوری کند و ارزش بازار کاملاً کاهش یافته را در حدود 24 میلیارد دلار بدست آورد.

با این حال همه چیز تغییر کرده است. سهام Lyft هفته گذشته به 10.44 دلار رسید که با افزایش 6 درصدی اخبار مربوط به اخراج های قریب الوقوع کارکنان. این به آن کمک کرد تا بخشی از ارزش از دست رفته خود را جبران کند، اما ارزش شرکت امروز صبح فقط 3.9 میلیارد دلار است.


صرافی استارتاپ ها، بازارها و پول را بررسی می کند.

آن را هر روز صبح در TechCrunch+ بخوانید یا هر شنبه خبرنامه The Exchange را دریافت کنید.


تا حدودی عجیب است که در نظر بگیرید، اما سهام این شرکت اشتراک‌گذاری سواری با وجود گزارش درآمد 1.18 میلیارد دلاری در سه ماهه چهارم 2022، نزدیک به پایین‌ترین سطح تاریخی خود معامله می‌شود که بهترین نتیجه درآمد یک‌ربعی آن تا کنون است. این شرکت پس از اینکه درآمد سه ماهه اول مالی خود را کمتر از آنچه که تحلیلگران تخمین زده بودند، پیش بینی کرد، حدود یک سوم ارزش خود را از دست داد.

درسی که در اینجا می‌آموزیم این است که رشد سریع درآمد می‌تواند باعث شود شرکت‌ها در شرایطی که سرمایه ارزان است، سرمایه‌گذاری‌های عالی به نظر برسند، اما اغلب برای هر شرکتی سخت است که از محدوده ارزش‌گذاری نسبی صنعت خود پیشی بگیرد، حتی اگر دارای فناوری باشد.

Lyft جدیدترین شرکتی است که به گروه افراد بازار عمومی که مدتی را به عنوان عزیزان سرمایه گذاری گذرانده اند، پیوسته است. برای انتخاب تنها دو مثال: Allbirds بیشتر ارزش تاریخی خود را رها کرده است و Warby Parker حدود 80٪ از اوج ارزش گذاری خود را کاهش داده است. لیست طولانی است و برخی از بدترین IPOهای اخیر با پشتوانه سرمایه گذاری دارای کیفیتی هستند: چند برابر درآمد بسیار کم.

فشار دادن

ما در صرافی زیاد در مورد چند برابر درآمد صحبت می‌کنیم، و بیشتر در مورد ارزش یک دلار درآمد نرم‌افزار میزبانی شده مکرر صحبت می‌کنیم. ما اغلب از این دیدگاه استفاده می‌کنیم زیرا نرم‌افزار رایج‌ترین محصول راه‌اندازی است و نرم‌افزار به‌عنوان سرویس (نرم‌افزار میزبان) رایج‌ترین مدل کسب‌وکار است.