ظاهراً گوگل انحصار تبلیغات را با فیس بوک ایجاد می کند تا با توجه به جزئیات جدید و ویرایش نشده پروژه Jedi، صرافی خود را جلب کند.

جمعه گذشته، یک قاضی نیویورکی اسنادی را که قبلاً ویرایش شده بود در دعوای حقوقی علیه گوگل که توسط ایالت تگزاس رهبری می شد، باز کرد. یکی از اتهامات اصلی شکایت ضد تراست این است که گوگل و فیس بوک برای جعل قیمت تبلیغات و “مناقصه سرصفحه کشتن” تبانی کردند (تلاش رقبا برای اینکه بازار تبلیغات را کمتر گوگل محور کنند).

“در این دعوی ادعا می شود که وقتی فیس بوک به عنوان تبلیغ کننده رقیب مورد توجه قرار گرفت ، گوگل با فیس بوک توافق کرد که رقابت را کاهش دهد و در مقابل مزیتی را برای شرکت رسانه های اجتماعی در مزایده های تبلیغاتی که توسط گوگل اجرا می شود ، داشته باشد. در آوریل سال جاری نوشتیم که این پروژه ‘Jedi Blue’ نام داشت.

اطلاعات تازه تصحیح نشده نشان می دهد که توافق بین فیس بوک و غول موتورهای جستجو تا چه حد عمیق بوده است.

بیشتر بخوانید >> گوگل متهم به تبانی با فیس بوک و سوء استفاده از قدرت انحصاری در دعوای جدید است

Jedi Blue و تبادلات تبلیغاتی فیس بوک/گوگل. ترتیب بین فیس بوک و گوگل با نام کد “Jedi Blue” به این معنا بود که گوگل “هزینه های کمتری از فیس بوک دریافت می کند و اطلاعات ، سرعت و مزایای دیگر فیس بوک را در مزایده های مناقصه سربرگ در ازای حمایت فیس بوک از مزایده باز ، مزایده سربرگ گوگل ، اعلام می کند. آلیسون شیف برای AdExchanger نوشت.

برخی گمان می کنند که فیس بوک در ابتدا از پیشنهاد سرصفحه حمایت کرده است تا به زور دست گوگل را در این توافق مجبور کند و یک توافق سودمند متقابل ایجاد کند. “مشارکت هایی مانند این در صنعت رایج است و ما توافقنامه های مشابهی با چندین شرکت دیگر داریم. فیس بوک به سرمایه گذاری در این مشارکت ها و ایجاد شراکت های جدید ادامه می دهد، که به افزایش رقابت در مزایده های تبلیغاتی کمک می کند تا بهترین نتایج را برای تبلیغ کنندگان و ناشران ایجاد کند. فیس بوک در بیانیه ای اعلام کرد: هرگونه پیشنهاد مبنی بر این که این نوع توافق ها به رقابت آسیب می رسانند بی اساس است.

اسناد داخلی فیس بوک نشان می دهد که این شرکت “چهار گزینه دارد:” سرمایه گذاری صدها مهندس دیگر “و صرف میلیاردها دلار برای بستن موجودی برای رقابت ، خروج از تجارت یا انجام معامله با Google.”

در همین حال ، هدف اصلی گوگل این بود که به هر روشی دست پیدا کند تا از مزایای هدر در صنعت جلوگیری کند.

مناقصه هدر چیست؟ “پیشنهاد سرصفحه به ناشران وب سایت کمک کرد تا مبادله گوگل برای خرید و فروش تبلیغات در سراسر وب را دور بزنند. این صرافی در عرض چند ثانیه طول می کشد تا فضای تبلیغات به بالاترین پیشنهاد دهنده مزایده داده شود تا یک صفحه وب بارگیری شود. رایان تریسی و جف هورویتز برای وال استریت ژورنال توضیح دادند که مناقصه با سرصفحه به ناشران اجازه می دهد به طور مستقیم از چندین صرافی تبلیغاتی درخواست کنند و قیمت مطلوب تری را برای ناشران به همراه داشته باشند.

بر اساس اسناد دادگاه ، گوگل نگران است که داشتن یک رقیب بزرگ تبلیغاتی (مانند فیس بوک) که مناقصه سرصفحه را پذیرفته باشد ، اساساً انحصار آنها در بازار تبلیغات را مختل کند. “پیشنهاد سرصفحه بد بود زیرا به ناشران اجازه می داد هزینه هایی را که اکنون ما می دانیم بین 19 تا 22 درصد از درآمد آنها متغیر است دور بزنند.” جیسون کینت گفت در یک تحلیل توییتی از اسناد دادگاه.

بیشتر بخوانید >> گوگل سرعت های صفحه غیرAMP را کاهش داد، فرمت ایجاد شده برای جلوگیری از مناقصه سرصفحه، ادعاهای شکایت ضد تراست

پروژه جدی چگونه کار کرد برای برنده شدن در صرافی ، گوگل برنامه Open Bidding را ایجاد کرد. این برنامه ، از نظر تئوری ، به ناشران اجازه می دهد تا موجودی خود را همزمان در چندین تبادل آگهی نمایش دهند. این به عنوان یک رقیب برای مناقصه هدر ارائه شد. با این حال ، این شکایت ادعا می کند که گوگل مناقصه باز را دستکاری کرده است تا مزایای ناعادلانه ای برای شبکه تبلیغاتی فیس بوک (FAN) ایجاد کند. جانیس تان با Marketing Interactive پس از ارزیابی اسناد ، گفت: “موفقیت جدی نه با اهداف مالی یا افزایش تولید ، بلکه با میزان جلوگیری از استفاده ناشران از پیشنهادات سرفصل اندازه گیری شد.”

از آنجا، شراکت با فیس بوک به این معنی بود که غول رسانه های اجتماعی نیز وزن خود را پشت سر گذاشتن مناقصه باز و مناقصه سرصفحه قرار داد. تان افزود: در ازای حمایت از مزایده باز گوگل بر سر مناقصه هدر ، فیس بوک “اطلاعات ، سرعت و مزایای دیگری را در حراجی که در ایالات متحده اجرا می کند” دریافت کرد.

هر دو شرکت همچنین یک قرارداد تبلیغاتی غیرقانونی داشتند که به شرکت رسانه های اجتماعی اجازه می داد بیشتر در تبلیغات گوگل ظاهر شود. نالین راوات برای FossBytes ادعا می کند که گوگل این کار را با تثبیت پیشنهادات در مزایده های تبلیغاتی به نفع فیس بوک انجام داد.

چرا اهمیت می دهیم. خوب ، اولاً ، هضم آن بسیار زیاد است. این احتمال وجود دارد که ناشران و تبلیغ‌کنندگان به دلیل تبانی ادعایی گوگل با فیس‌بوک برای دستکاری در بازار تبلیغات، بیش از حد پول پرداخت کرده و در محل‌گذاری‌ها از دست داده باشند. با توجه به اسناد ویرایش نشده، Jedi “بازدهی نامناسب برای ناشران و خطرات جدی پوشش رسانه ای منفی در صورت افشای خارجی ایجاد می کند.” همچنین از آنجایی که گوگل FLoC، FLEDGE و مابقی سندباکس خود را به عنوان راه‌حلی برای حفظ حریم خصوصی برای وب باز تبلیغ می‌کند، این افشاگری‌ها انگیزه‌های آن‌ها را زیر سوال می‌برد (مخصوصاً اگر این شرکت داده‌های حساس را با سایر شرکت‌هایی به اشتراک بگذارد که با آنها موافقت کرده‌اند. تبلیغات) بسیاری از آگهی دهندگان از عدم دسترسی به سایر شبکه های تبلیغاتی رقابتی شکایت دارند و افشاگری ها در شکایت بدون واکنش گوگل نشان می دهد که رهبری این غول فناوری با جدیت تلاش کرده است تا رقابت را تضعیف کند.


درباره نویسنده

کارولین لیدن به عنوان مدیر محتوای جستجو برای Search Engine Land و SMX فعالیت می کند. او با تخصص در سئو، بازاریابی محتوا، جستجوی محلی و تجزیه و تحلیل، بر آسان‌تر کردن مشاغل بازاریابان با اخبار و محتوای آموزشی مهم تمرکز دارد.