صندوق Verod-Kepple با حمایت سرمایه گذاران ژاپنی در استارتاپ های سری A و B در سراسر آفریقا سرمایه گذاری خواهد کرد.

ماه گذشته، شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر پان آفریقایی Verod-Kepple Africa Partners به ​​دومین بسته اولین صندوق خود (Verod-Kepple Africa Ventures) رسید و استارت‌آپ‌های آفریقایی را با 43 میلیون دلار هدف قرار داد. Verod-Kepple Africa Ventures (VKAV) اولین بسته خود را در مارس گذشته (با 20 میلیون دلار) به دست آورد و قصد دارد تا پایان سال با 100 میلیون دلار به پایان خود برسد. در صورت دستیابی، VKAV به تعداد قابل توجهی از صندوق های متمرکز آفریقا با 100 میلیون دلار یا بیشتر در کل تخصیص سرمایه می پیوندد.

VKAV که در سال 2022 راه اندازی شد، یک سرمایه گذاری مشترک بین Verod Capital، یک شرکت سهام خصوصی و Kepple Africa، یک شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر مستقر در توکیو است که در کنار سایر صندوق های کوچک ژاپنی مانند Samurai Incubate و Uncovered Fund یک سرمایه گذار فعال در این زمینه بوده است. استارت آپ های آفریقایی در سال های اخیر با علاقه خاصی به فین تک، تجارت الکترونیک و لجستیک.

برای سرمایه‌گذاری در مراحل اولیه در آفریقا، Kepple Africa به دلیل سرعت نوشتن چک و تعداد معاملاتی که انجام داد، مشابه Launch Africa واقع در موریس، متمایز بود. از زمان راه اندازی خود در سال 2018، Kepple Africa از بیش از 100 استارت آپ (در 11 بازار آفریقایی) حمایت کرده است که بین 50,000 تا 150,000 دلار در مراحل pre-seed و seed سرمایه گذاری کرده است.

یکی دیگر از ویژگی های مطلوب صندوق این بود که چگونه شرکت های پرتفوی خود را با سرمایه گذاران استراتژیک ژاپنی مرتبط کرد. به گفته ساتوشی شینادا، یکی از شرکای عمومی Kepple Africa، با داشتن سرمایه‌گذاران ژاپنی به عنوان شرکای محدود – که مستقیماً در شرکت‌های سبد سرمایه‌گذاری می‌کردند – Kepple Africa می‌خواست رویدادهای خروج مشابهی را که در آسیا در سراسر آفریقا رخ می‌داد تکرار کند. با این حال، زمانی که یک شرکت خیلی زود سرمایه گذاری می کند، اجرای آن آسان نیست. باید در مراحل رشد که اشتهای خروج از شرکت های چندملیتی و بزرگ وجود دارد وارد عمل شود. از این رو، هم افزایی با Verod Capital.

“ما [Kepple and Verod] مدتی است که در مورد یک همکاری احتمالی بحث کرده اند. از دیدگاه Verod، آنها به عنوان یک صندوق سهام خصوصی در شرکت های غیر فناوری سرمایه گذاری کرده اند. اما اخیراً، آنها فرصت‌های بیشتری را برای ایجاد همکاری بین شرکت‌های فناوری و شرکت‌های سبد غیرتکنولوژیکی که دارند، می‌بینند. “آنها [Verod] فکر کنید اگر آنها بتوانند فناوری بیشتری را به عنوان یک صندوق PE وارد شرکت های سبد سهام خود کنند، می توانند کارایی یا بهره وری را افزایش دهند. بنابراین، هم افزایی های مورد انتظار بین شرکت های موجود در سبد پلی اتیلن غیر فناوری و استارت آپ ها وجود دارد.»

سرمایه‌گذاران سهام خصوصی چه با سرمایه‌گذاری رشد یا خرید سهام کنترل‌کننده، تمایل دارند استارت‌آپ‌های بالغ‌تر با سابقه ثابت‌شده را هدف قرار دهند و به دنبال توسعه هستند و فعالیت‌های چنین شرکت‌هایی، از جمله Leapfrog Investments و Alitheia Capital متمرکز بر جنسیت. در صحنه استارتاپ، در سال های اخیر افزایش یافته است.

Verod که سومین صندوق خود را با 200 میلیون دلار در سال 2019 بسته است، دو سرمایه گذاری قابل توجه در سرمایه گذاری های فناوری انجام داده است: Tangerine Life، ارائه دهنده بیمه دیجیتالی که قبل از تسهیل ادغام با ARM Life، یکی از برجسته ترین ارائه دهندگان بیمه در نیجریه، خریداری کرده است. و Daystar Power، ارائه‌دهنده راه‌حل‌های انرژی خورشیدی که دسامبر گذشته به شرکت چندملیتی نفت و گاز شل خروج کرد. ارائه پشتیبانی عملیاتی برای خروج یک استارت‌آپ در مرحله رشد و اتخاذ رویکردی عملی، همان چیزی است که استارت‌آپ‌های پورتفولیوی در VKAV باید از شرکت PE انتظار داشته باشند، که همچنین قابلیت‌های منابع انسانی، مالی قانونی، حسابداری، پشتیبانی نظارتی، استراتژی و قابلیت‌های ESD را ارائه می‌دهد. با ادغام قابلیت‌های PE و VC، Kepple Africa در تلاش است تا ذهنیت VC خود را در بدنه‌های PE پشتیبانی شده توسط منابع Verod محصور نگه دارد.

VKAV که انتظار دارد 100 میلیون دلار از سال 2022 تا 2026 مستقر کند، از همان جایی که Kepple آفریقا متوقف شده بود، ادامه می دهد. جایی که Kepple آفریقا روی استارت‌آپ‌های اولیه و اولیه سرمایه‌گذاری کرد، VKAV از استارت‌آپ‌های سری A و B با چک‌های 1.5 تا 3 میلیون دلاری حمایت می‌کند (اگر در تز سرمایه‌گذاری VKAV قرار بگیرند ممکن است در برخی از استارت‌آپ‌های با عملکرد برتر خود از Kepple آفریقا دو برابر شود. ). شینادا، که اکنون در VKAV در کنار یاماواکی و اوری اوکولو شریک است، خاطرنشان می‌کند که این صندوق یک بخش ناشناس است. پایان نامه سرمایه گذاری آن با سه نوع کسب و کار تعریف می شود: زیرساخت و نوع پلت فرم، کارایی B2B و کسب و کارهای سبک زندگی که با نفوذ اینترنت تسهیل می شود. شرکت های نمونه کار آن عبارتند از Shuttlers، Julaya، Moove، NowPay، Chari، Ceviant، Nawy و Koko Networks.

شرکای محدود صندوق، عمدتاً سرمایه گذاران نهادی ژاپنی، شامل تویوتا تسوشو گروه، SBI، آژانس همکاری بین المللی ژاپن (جایکا) و بانک سومیتومو میتسویی تراست (SMTB) هستند که برخی از آنها در شرکت های سهامی کپل آفریقا Autochek و Lifestores سرمایه گذاری کرده اند.

ما این همکاری بین استارت آپ های آفریقایی و شرکت های بزرگ ژاپنی را تسهیل کرده ایم. به عنوان Kepple Africa، ما هفت شرکت ژاپنی را آوردیم تا اولین سرمایه گذاری مستقیم خود را در استارتاپ های آفریقایی در مجموعه ما انجام دهند، مانند Autochek و Lifestores و اکنون می توانیم آن را بیشتر نهادینه کنیم زیرا آنها را به عنوان LP خود در نظر گرفته ایم که فکر می کنم نمونه نادری در این زمینه است. شینادا خاطرنشان کرد: فضای VC آفریقایی. آنها روی ما سرمایه گذاری کرده اند زیرا می خواهند سرمایه گذاری مستقیم بیشتری در مراحل رشد این استارت آپ های آفریقایی انجام دهند. ما همچنین می بینیم که آنها به سرمایه گذاران مشترک ما در دورهای آتی و خریدارهای بالقوه برخی استارتاپ ها تبدیل می شوند. فکر می کنم این ما را بسیار منحصر به فرد می کند.»