صندوق E3 Capital و Lion’s Head برای آب و هوا برای اولین بار با 48 میلیون دلار برای حمایت از استارت آپ های آفریقایی بسته شد.

صندوق اقتصاد کم کربن E3 برای آفریقا (E3LCEF)، صندوقی توسط VC E3 Capital در مراحل اولیه و بانک سرمایه گذاری Lion’s Head Global Partners متمرکز بر بازارهای نوظهور، اولین بسته شدن خود را با 48.1 میلیون دلار انجام داد.

شرکای محدود E3LCEF شامل FMO، بانک توسعه کارآفرینی هلندی است. Swedfund International AB، موسسه مالی توسعه سوئد؛ پروپارکو، یک شرکت تابعه گروه AFD و سرمایه گذار توسعه بخش خصوصی، و KfW، یک بانک توسعه، با مشارکت BMZ، وزارت همکاری اقتصادی و توسعه آلمان.

این صندوق قصد دارد تا 100 میلیون دلار بسته شود و به فهرست رو به رشد سرمایه‌های حامی استارت‌آپ‌ها در بخش فناوری آب و هوا آفریقا بپیوندد. این صندوق بودجه اولیه و بعدی را برای استارتاپ هایی که از اقتصادهای کم کربن حمایت می کنند مانند ارائه دهندگان انرژی خورشیدی و استارت آپ های برقی ارائه می کند.

کسب‌وکارهای آفریقایی شروع به ظهور کرده‌اند که متناسب با بازار محصول مشخص است و دارای پتانسیل تجاری قوی در هسته اقتصاد کم کربن است. پاراس پاتل، بنیانگذار و شریک مدیریت E3 Capital در بیانیه ای گفت: کیفیت کارآفرینانی که ما شاهد آن هستیم قابل توجه است.

پاتل گفت: «ما مشتاق کمک به کارآفرینان آفریقایی هستیم تا نسل بعدی کسب‌وکارهای نوآورانه را بسازند که در سال‌های آینده نوآوری می‌کنند، مقیاس می‌شوند و بر زندگی همه ما تأثیر می‌گذارند».

شریک E3 Capital ولادیمیر دوگین به TechCrunch گفت که VC که از استارت آپ های سری A حمایت می کند، معمولا بین 500000 تا 3 میلیون دلار سرمایه گذاری می کند. صندوق جدید در مشاغل سراسر جنوب صحرای آفریقا سرمایه گذاری خواهد کرد.

E3 Capital، یک سرمایه‌گذار فعال در آفریقا، در حال حاضر صندوق سرمایه‌گذاری 75 میلیون یورویی دسترسی به انرژی I (EAVFI) را مدیریت می‌کند که 15 سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای انرژی غیرمتمرکز در شرق، غرب و جنوب آفریقا انجام داده است.

مدیر دارایی Lion’s Head دارای 700 میلیون دلار زیر مجموعه خود است و دارای یک شرکت تابعه است که خدمات مشاوره مالی شرکتی را به دولت ها، شرکت های چندجانبه و شرکت های خصوصی ارائه می دهد.

ما احساس می کنیم این زمان خوبی برای حمایت از مشاغل کم کربن در آفریقا است که در حال مشاهده پتانسیل برای مقیاس قابل توجه هستند. کلمنس کالیس، مدیر عامل Lion’s Head گفت: تیم E3 تخصص منحصر به فردی را در کار با شرکت های مرحله اولیه در سراسر قاره به ارمغان می آورد و این توانایی را با مجموعه موجود خود نشان داده است.

E3LCEF و سایر صندوق‌های متمرکز بر آب و هوا در آفریقا بودجه بسیار مورد نیاز را در بحبوحه بحران سرمایه برای بنیان‌گذارانی که تلاش‌های انتقال انرژی را رهبری می‌کنند، ارائه می‌کنند و راه‌حل‌هایی را ارائه می‌کنند که جوامع را کاهش داده یا به مقابله با اثرات تغییرات آب و هوایی کمک می‌کند.

صندوق‌هایی که اخیراً در حال ظهور هستند شامل صندوق 200 میلیون دلاری Pan-African VC Novastar’s Africa People + Planet است که از بنیان‌گذارانی که راه‌حل‌های کشاورزی و آب و هوا را در این قاره توسعه می‌دهند، حمایت می‌کند. شرکت سرمایه گذاری مخاطره آمیز فناوری اقلیم Equator همچنین به تعطیلی اولیه صندوق خود برای حمایت از استارت آپ های بذر و سری A در بخش های انرژی، کشاورزی و تحرک رسید.

دیگر ابزارهای سرمایه گذاری متمرکز بر اقلیم آفریقا که اخیراً سرمایه را افزایش داده اند عبارتند از Satgana، AfricaGoGreen Fund (AAGF) که دومین بخش از جمع آوری کمک های مالی خود را در ماه فوریه بست، و صندوق رشد کارآفرینان انرژی (EEGF) که سال گذشته بیش از 110 میلیون دلار جذب کرد. Oxfam Novib و Goodwell صندوق جدیدی را برای ارائه بدهی های مخاطره آمیز به استارت آپ ها در این فضا راه اندازی کردند.