صندوق 145 میلیون دلاری بایدو به هوش مصنوعی نشان دهنده تلاش چین برای اتکا به هوش مصنوعی است

جدایی ایالات متحده و چین باعث ایجاد یک چشم انداز فناوری تقسیم شده بین دو اقتصاد بزرگ می شود و به توسعه منطقه داغ هوش مصنوعی مولد شکل می دهد که متن را به اشکال مختلف محتوا مانند نثر، تصاویر و ویدیوها تبدیل می کند.

چین، به منظور کاهش وابستگی به بنیاد فناوری ایالات متحده، مدل‌های زبان بزرگ خود را دنبال می‌کند که با مدل‌های GPT OpenAI مطابقت دارد. اما برخلاف ایالات متحده، برخی از پیشرفته‌ترین تلاش‌های هوش مصنوعی این کشور در شرکت‌های بزرگ اینترنتی مانند بایدو انجام می‌شود.

این موتور جستجو و غول رانندگی خودکار، همتای خود را در ChatGPT در ماه مارس عرضه کرد. اکنون این شرکت 23 ساله می‌خواهد در دیگر استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی نیز سهمی داشته باشد. این شرکت قصد دارد در سایر استارت آپ های هوش مصنوعی نیز سهم داشته باشد. رابین لی، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل بایدو، طی نشست JPMorgan در چین، راه اندازی یک میلیارد یوان (145 میلیون دلار) صندوق برای حمایت از شرکت های مولد هوش مصنوعی را اعلام کرد.

این صندوق را می توان با صندوق استارت آپ OpenAI مقایسه کرد که از 100 میلیون دلار شروع شد و در نهایت به 175 میلیون دلار افزایش یافت، همانطور که همکارم کانی اشاره کرد. این صندوق تا 10 میلیون یوان، تقریباً 1.4 میلیون دلار، در یک پروژه سرمایه گذاری خواهد کرد. با توجه به اندازه چک، صندوق به وضوح برنامه های کاربردی هوش مصنوعی در مراحل اولیه را هدف قرار می دهد، که جای تعجب نیست، زیرا استارتاپ های مولد هوش مصنوعی چینی پذیرش گسترده ای را تجربه نکرده اند و بیشتر سرمایه گذاری ها در مراحل اولیه و اولیه متمرکز شده اند.

علاوه بر این، بایدو قصد دارد از این صندوق برای توسعه پذیرش مدل زبان بزرگ خود Ernie Bot استفاده کند. توسعه دهندگان آمریکایی در حال ساخت برنامه های جدید بر اساس ChatGPT یا سایر مدل های زبان هستند. در چین، تعداد فزاینده ای از توسعه دهندگان وجود خواهد داشت که برنامه های کاربردی هوش مصنوعی را با استفاده از Ernie به عنوان پایه و اساس خود می سازند.

از این نظر، به نظر می رسد این صندوق به جای توسعه دهندگان لایه بنیادی آن، به دنبال برنامه های کاربردی از هوش مصنوعی است. صندوق با کمبود زمین مواجه نخواهد شد. در طول سال‌ها، استارت‌آپ‌های چینی به دلیل نبوغ خود در ابداع مدل‌های تجاری جدید، از پخش زنده، تجارت زنده تا ویدیوهای کوتاه، به رسمیت شناخته شده‌اند. لی پیش‌بینی کرد که در عصر هوش مصنوعی مولد، شرکت‌های چینی بار دیگر در کشف کاربردهای تجاری برای هوش مصنوعی پیشرو خواهند بود.

من نسبت به توسعه هوش مصنوعی چین بسیار خوشبین هستم. در چند دهه گذشته، چین به گرمی از فناوری های جدید استقبال کرده است. حتی با وجود اینکه ما اندروید، iOS یا ویندوز را اختراع نکردیم، اما تعداد زیادی از برنامه های بسیار خلاقانه مانند WeChat، Douyin و Didi را توسعه دادیم. بسیاری از آنها محبوب و مفید هستند. همین روند در عصر هوش مصنوعی در حال انجام است. فناوری فرصت‌های بی‌شماری را به وجود می‌آورد و ما در جذب آنها برای ساخت برنامه‌ها خوب هستیم.»

با این حال، یک سوال مرتبط در این است که آیا سطح پایه – مدل‌های زبان بزرگ داخلی چین – به اندازه کافی قوی خواهد بود که بتواند طیف سناریوهای واقعی را که از آنها انتظار می‌رود پشتیبانی کند. چین LLM های داخلی خود را می خواهد تا در معرض تحریم های ایالات متحده قرار نگیرد که عرضه فناوری کلیدی را قطع می کند، همانطور که در صنعت نیمه هادی مشاهده می شود. به غیر از بایدو، غول های فناوری چینی مانند علی بابا و تنسنت نیز در حال توسعه مدل های زبان بزرگ خود هستند.