رویکرد جدید آسترانیس به ماهواره های اینترنتی در حال شروع به ثمر نشستن است

آسترانیس، یک استارت آپ اینترنت ماهواره ای مستقر در سانفرانسیسکو، چهارشنبه گفت که اولین فضاپیمای آن یک آزمایش نقطه عطف را به پایان رساند و دسترسی پهن باند را به روستاهای آلاسکا از اواسط ژوئن آغاز خواهد کرد.

این یک گام بزرگ برای این شرکت است که در سال 2015 توسط جان گدمارک و رایان مک‌لینکو تاسیس شد. با اتخاذ یک رویکرد اصول اولیه برای توسعه ماهواره، این زوج شرط می‌بندند که می‌توانند فضاپیمای کوچک‌تر و ارزان‌تری برای مدار ژئوسنکرون بسازند – دورترین مدار از زمین و مسلماً غیر مهمان‌پذیرترین مدار – و از آنها برای رساندن اینترنت به میلیون‌ها یا حتی میلیاردها استفاده کنند. از مردم در سراسر جهان.

شرط آنها نتیجه می دهد: اولین ماهواره این شرکت، Arcturus، در پایان ماه آوریل بر روی فالکون هوی پرتاب شد. در کمتر از دو دقیقه پس از جدا شدن از مرحله فوقانی موشک، فضاپیما شروع به ارسال تله متری و داده های ردیابی برای مهندسان آسترانیس کرد. از آنجا، ماهواره به یک دروازه اینترنتی در یوتا متصل شد و برای اولین بار با چندین پایانه کاربر در آلاسکا ارتباط برقرار کرد.

گدمارک، مدیر عامل آسترانیس، در مصاحبه اخیر خود گفت: «ما نوع جدیدی از ماهواره را برای مدارهای بالاتر مانند مدار زمین ثابت ادغام کردیم و خوشحالیم که می گوییم کار می کند.

آسترانیس یکی از معدود شرکت‌هایی است که سخت‌افزار و نرم‌افزاری را برای دسترسی مردم به اینترنت باند پهن از فضا توسعه می‌دهند، اما رویکردی کاملاً متفاوت با برخی از همتایان خود دارد. اولین تفاوت عمده مداری است که Astranis در آن کار خواهد کرد: geosynchronous یا GEO که در حدود 22000 مایل بالاتر از سطح زمین قرار دارد. ماهواره‌ها در GEO نسبت به جایی که به سمت زمین هستند ثابت می‌مانند، به این معنی که می‌توانند خدمات مستمری را به یک منطقه جغرافیایی واحد ارائه دهند.

این در تضاد با شبکه ای مانند استارلینک اسپیس ایکس است که حجم بسیار بالایی از ماهواره ها را در مدار پایین زمین در ارتفاع حدود 340 مایلی اداره می کند.

اما ماهواره‌هایی که آسترانیس توسعه داده است و آن‌ها را «microGEO» می‌نامد، حتی از فضاپیماهای دیگر در GEO نیز متمایز هستند.

یک تفاوت عمده در اندازه ماهواره است. Arcturus تقریباً به اندازه یک ماشین ظرفشویی است، در حالی که ماهواره های دیگر ساخته شده برای GEO بسیار بزرگتر هستند و به اندازه یک اتوبوس دو طبقه هستند. به همین دلیل و موارد دیگر – از جمله نیاز به طراحی فضاپیما برای زنده ماندن در برابر تشعشعات شدید و محیط حرارتی آن مدار – ماهواره های GEO به طور سنتی بیش از صدها میلیون دلار هزینه دارند.

ماهواره Astranis MicroGEO

astranis

آسترانیس می‌گوید ماهواره‌هایش بسیار ارزان‌تر هستند و می‌توانند در کسری از زمان در مقایسه با سیستم‌های قدیمی ساخته شوند.

این شرکت بیش از 550 میلیون دلار با ارزش 1.6 میلیارد دلاری از مجموعه سرمایه گذاران قابل توجهی از جمله Andreessen Horowitz، BlackRock و Baillie Gifford جمع آوری کرده است. آسترانیس علاوه بر قرارداد خود با پاسفیک دیتاپورت، ارائه‌دهنده ارتباطات راه دور میانی که اینترنت پهن باند را به آلاسکا می‌فروشد، قراردادهایی با شرکت‌هایی در پرو و ​​مکزیک و همچنین نیروی فضایی ایالات متحده امضا کرده است. این شامل بیش از 1 میلیارد دلار سفارشات در 24 ماه آینده نمی شود.

اینها دستاوردهای قابل توجهی هستند. گدمارک گفت، اما هشت سال گذشته بدون چالش نبوده است. او برخی از موارد را ذکر کرد: “یک بیماری همه گیر جهانی، یک جنگ در اروپا، یک بحران بانکی.”

“سرسخت ترین [time] احتمالاً سال گذشته بود، زیرا ما واقعاً به راه اندازی نزدیک می شدیم، اما پرتاب به تعویق افتاد. این چند بار اتفاق افتاد، بنابراین مدت زیادی طول کشیده است.»

آسترانیس قصد کاهش سرعت را ندارد. با تکمیل تست ارتباطات سرتاسر، این شرکت به دنبال آغاز ارائه خدمات باند پهن در آلاسکا از اواسط ژوئن است. چهار ماهواره دیگر ساخته شده توسط آسترانیس اواخر امسال با موشک فالکن 9 به زمین خواهند رفت. یکی از این ماهواره ها برای گروه آمریکای لاتین آندسات در نظر گرفته شده است تا باند پهن را به میلیون ها نفر در روستاهای پرو ارائه دهد. دو مورد به Anuvu اجاره داده می شود، شرکتی که اینترنت را در هواپیماها و سفرهای دریایی ارائه می دهد. و چهارمی برای یک مشتری است که هنوز نامش فاش نشده است.

گدمارک گفت: «ما انتظار داریم که چیزها واقعاً توربوشارژ شوند. تیم فروش تجاری ما دست خود را پر خواهد کرد.»

این داستان به روز شده است تا نشان دهد که آسترانیس تا به امروز 550 میلیون دلار جمع آوری کرده است.