رشد درآمد زیرساخت های ابری در سه ماهه اول به 19 درصد کاهش می یابد، اما همچنان به 63 میلیارد دلار در سه ماهه می رسد

همانطور که انتظار می رفت، شرکت ها همچنان به کاهش هزینه های ابری خود در صورت امکان ادامه می دهند، زیرا بودجه های فناوری همچنان مورد بررسی دقیق قرار می گیرند. این منجر به یک سه ماهه شد که در آن ابر 19 درصد رشد کرد، 10 میلیارد دلار نسبت به سال گذشته به 63 میلیارد دلار افزایش یافت. این خیلی وحشتناک به نظر نمی رسد، به جز زمانی که اعداد را با سال گذشته مقایسه کنید که بازار 32 درصد رشد کرد.

واضح است که ما هنوز در یک چرخه کاهش هزینه هستیم و این بر رشد درآمد زیرساخت ابری تأثیر می گذارد، اما Synergy Research گزارش می دهد که نشانه هایی وجود دارد که می تواند از رکود اخیر خارج شود. جان دینسدیل، تحلیلگر ارشد Synergy می‌گوید که به طور کلی بازار ثابت است و ما شاهد تغییر در برخی از روندهایی هستیم که به رشد نزولی کمک کرده‌اند.

نگرانی هایی در مورد کاهش نرخ رشد ابر وجود دارد، اما ارزش بازار جهانی سه ماهه اول در مقایسه با سه ماهه اول سال 2022 بیش از 10 میلیارد دلار رشد داشته است. اما با وجود این چالش ها، بازار همچنان به رشد خود ادامه می دهد.

او اشاره می کند که بازار چین به رشد بازگشته است و فشار نرخ ارز شروع به کاهش کرده است که به رشد در مناطق EMEA و APAC کمک می کند. دینسدیل گفت: «قانون اعداد بزرگ تقریباً حکم می‌کند که نرخ‌های رشد باید کاهش یابد، اما به طور مطلق، بازار با نرخی سالم به رشد خود ادامه می‌دهد که ناشی از مزایای اساسی پذیرش ابر است.

منصفانه است که بگوییم اکثر صنایع از نرخ رشدی که در این شرایط اقتصادی نزدیک به 20 درصد است خوشحال خواهند شد، اما ابر تا همین اواخر با نرخ‌های بالای دهه 30 سر و کار داشته است، بنابراین احساس بدتری دارد، و همانطور که آموختیم، ادراک مهم است

این امر به ویژه در مورد آمازون صادق است، جایی که AWS موتور رشد این شرکت برای بیش از یک دهه بوده است و ناگهان به یک چهارم نگاه می کند که رشد در نوجوانان به 16٪ کاهش یافته است. باز هم، برای یک شرکت بالغ، این احساس وحشتناکی به نظر نمی رسد، اما اعداد درآمد ابری از نرخ 20 درصدی که شرکت در سه ماهه قبل مشاهده کرده بود، به کاهش ادامه می دهد.

در همین حال، رشد Azure نیز به کاهش ادامه داد. در حالی که بازوی ابری مایکروسافت با نرخی بالاتر از آمازون با 27 درصد رشد کرد که نسبت به سه ماهه قبل 31 درصد کاهش داشت. Google Cloud 27.5 درصد رشد کرد، نسبت به 32 درصد در سه ماهه قبل کاهش داشت، اما برای اولین بار به سود رسید.

همه اینها چه تأثیری بر سهم بازار دارد؟ خوب، همانطور که معلوم است، نه چندان. آمازون سال‌ها است که یک سوم بازار ثابت را در اختیار دارد، حتی با رشد پای. مایکروسافت به آرامی اما پیوسته در حال افزایش است و گوگل به 10 درصد رسیده است و تا کنون در آنجا ثابت مانده است. سه شرکت بزرگ 65 درصد از کل درآمد را تشکیل می دهند.

برای سه ماهه، AWS همچنان 32 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است که برای سه ماهه بیش از 20 میلیارد دلار خوب بود، مایکروسافت نسبت به سه ماهه قبل با 23 درصد ثابت ماند، درآمد خوبی برای بیش از 14 میلیارد دلار در سه ماهه داشت و با 10 درصد درآمد Google Cloud. بیش از 6 میلیارد دلار

Synergy به زیرساخت و پلتفرم به عنوان یک سرویس و همچنین ابرهای خصوصی میزبانی شده برای رسیدن به اعداد بازار خود نگاه می کند.

هیچ چیز برای همیشه بالا نمی رود، اما سیگنال هایی در افق وجود دارد که شاید بازار زیرساخت ابری به رشد بازگردد. مطمئناً هنوز فضای زیادی وجود دارد، به خصوص با توجه به اینکه این شرکت‌ها به دنبال اضافه کردن حجم‌های کاری مبتنی بر هوش مصنوعی هستند، و با آن، بازار باید در طول زمان تثبیت شود.