داستان نتفلیکس: چگونه فناوری مدل های کسب و کار را باز می کند

دی وی دی های جایگزین VHS تنها آغاز کار بود

«معمولاً بهترین راه برای فهمیدن اینکه آیا ایده دیوانه وار شما خوب است یا خیر این است که آن را امتحان کنید. پس این کاری است که ما انجام دادیم.» مارک راندولف، بنیانگذار و مدیر عامل اصلی نتفلیکس،

آن ایده دیوانه وار این بود که یک سی دی از طریق پست بفرستیم تا بفهمیم که آیا مفهوم سرویس اشتراک دی وی دی سفارش پستی عملی است یا خیر. سی دی که توسط USPS در یک پاکت کارت تبریک فرستاده شده بود، روز بعد به سلامت رسید. اثبات مفهوم عملیاتی نتفلیکس تایید شد.

این هفته، 16 سال پس از اختراع مجدد خود به عنوان یک شرکت پخش جریانی، نتفلیکس اعلام کرد که تجارت دی وی دی های سفارش پستی خود را تعطیل می کند. اما چگونه از ارسال آن یک سی دی تا تبدیل شدن به جوگرنوت امروزی شد؟ بیا یک نگاهی بیندازیم.

تنها چیزی که می دانستم این بود که می خواهم شرکت خودم را راه اندازی کنم و چیزهایی را در اینترنت بفروشم. همین بود،” راندولف در توییتر نوشت.

رید هستینگز با مارک راندولف ملاقات کرد، زمانی که آنها پس از خرید با هم در Pure Software کار کردند. این باعث شد که آنها هر روز یک دفتر کار و یک ماشین سواری به محل کار خود داشته باشند. هاستینگز و راندولف که برای یک چالش جدید آماده بودند، شروع به رد کردن ایده‌های شرکت‌های جدید از یکدیگر کردند.

دی وی دی هنوز به سختی اختراع شده بود. در واقع، زمانی که بنیانگذاران نتفلیکس به دنبال یکی برای ارسال آن از طریق پست رفتند، جایی برای خرید آن پیدا نکردند.

ایده ها بسیار و متنوع بود و شامل شامپوی شخصی (!)، غذای شخصی سگ (!!) و فروش ویتامین ها به صورت آنلاین بود. همه این محصولات در حال حاضر وجود دارند، اما در آن زمان دوتایی آنها را به عنوان غیرقابل اجرا رد کردند.

ایده دیگری که امکان‌پذیر نبود، مقابله با Blockbuster با ارسال نوارهای VHS بود که برای ارسال از طریق پست معمولی بسیار بزرگ و حجیم بودند و فدرال اکسپرس قصد داشت چیزی وحشتناک را به حاشیه سود برساند. سپس اتفاقی افتاد: دیسک های همه کاره دیجیتال یا دی وی دی ها آمدند. آنها بسیار کوچکتر و نازکتر از همتایان VHS خود بودند و این نوآوری در فناوری شکل جدیدی از اجاره ویدیو را باز کرد. اتفاقاً، زمانی که اینترنت به اندازه کافی سریع و فراگیر شد، پخش جریانی نیز ممکن می‌شد و نتفلیکسی را که امروز می‌شناسیم به وجود آورد، اما من کمی از خودم جلوتر هستم.