دادگاه کنیا راه را برای شکایت به دلیل نقش فیس بوک در دامن زدن به درگیری Tigray در اتیوپی هموار کرد.

اتیوپیایی‌هایی که از متا به دلیل ناتوانی در تعدیل محتوایی که خشونت را تشدید کرد که باعث کشته شدن بیش از نیم میلیون نفر در طول جنگ تیگری شد، به این غول رسانه‌های اجتماعی در خارج از کنیا مجوز داده شد. این آخرین موردی است که می‌خواهد فیس‌بوک را مجبور کند از انتشار پست‌های خشونت‌آمیز، نفرت‌انگیز و تحریک‌آمیز خودداری کند.

دادگاه کنیا روز پنجشنبه به درخواست کنندگان اجازه داد تا به متا در کالیفرنیا، ایالات متحده خدمت کنند، زیرا آنها نتوانستند دفتر غول رسانه های اجتماعی را در محلی ردیابی کنند. مشخص شد که در حالی که متا در کنیا فعالیت تجاری دارد، دفتر فیزیکی ندارد، زیرا کارمندان محلی آن از راه دور کار می کنند.

این تصمیم زمینه را برای آغاز شکایتی فراهم می کند که در دسامبر سال گذشته توسط موسسه حقوقی کنیایی کاتیبا و محققین اتیوپیایی فیسه ها تکل و آبراهام میرگ ارائه شد. پدر Meareg، پروفسور Meareg Amare Abrha، در طول جنگ Tigray پس از ارسال پست هایی در فیس بوک و درخواست خشونت علیه او کشته شد.

درخواست‌کنندگان به دنبال آن هستند که متا را مجبور به توقف نفرت ویروسی در فیس‌بوک، افزایش بررسی محتوا در مرکز نظارت در کنیا و ایجاد یک صندوق غرامت 1.6 میلیارد دلاری کنند.

درخواست‌کنندگان ادعا می‌کنند که الگوریتم فیس‌بوک پست‌های نفرت‌انگیز و تحریک‌آمیز را تقویت می‌کند که تعاملات بیشتری را به همراه داشت و کاربران را برای مدت طولانی‌تری وارد سیستم می‌کرد.

آن‌ها ادعا می‌کنند که فیس‌بوک در بررسی محتوای انسانی در مرکز کنیا «کم سرمایه‌گذاری کرده است» و جان‌ها را به خطر می‌اندازد زیرا برای حذف پست‌هایی که استانداردهای جامعه خود را نیز نقض می‌کنند، نادیده گرفته، رد یا عمل کند.

Meareg گفت که خانواده او تجربه دست اولی دارند که چگونه اعتدال محتوای معیوب می تواند زندگی را به خطر بیندازد و خانواده ها را از هم بپاشد.

او مدعی است که پدرش پس از اینکه متا به درخواست‌های مکرر برای حذف پست‌هایی که او و دیگر تیگرایان را هدف قرار می‌دادند، عمل نکرد، زیرا درخواست‌ها برای قتل عام علیه این گروه قومی به صورت آنلاین و آفلاین منتشر شد، به قتل رسید. جنگ تیگری که به مدت دو سال به طول انجامید، در نوامبر 2020 پس از درگیری ارتش اتیوپی با نیروهای تیگری آغاز شد و 600000 نفر کشته شدند.

معرق، دانشجوی سابق دکترا، گفت: «پدرم به این دلیل کشته شد که پست‌های منتشر شده در فیس بوک او را شناسایی کرد، او را به دروغ متهم کرد، آدرس محل زندگی او را فاش کرد و خواستار مرگ او شد. پناهندگی در ایالات متحده پس از مرگ پدرش.

«پرونده پدرم یک پرونده مجزا نیست. در حول و حوش زمان انتشار این پست ها و مرگ او، فیس بوک مملو از پست های نفرت انگیز، تحریک آمیز و خطرناک بود… بسیاری از تراژدی های دیگر مانند ما اتفاق افتاده است.”

متا از اظهار نظر خودداری کرد.

Meareg می‌گوید که او پست‌هایی را که با آنها برخورد کرده گزارش کرده است، اما گزارش‌های او یا رد شده یا نادیده گرفته شده‌اند. او ادعا می کند که چندین پست را در سال 2021 گزارش کرده است، از جمله پستی که حاوی اجساد مرده است، و برخی از آن پست ها تا زمانی که او در دسامبر گذشته به دادگاه رفت، هنوز در سایت اجتماعی وجود داشت.

او در بررسی محتوای فیس‌بوک ایراد گرفت و گفت که این مرکز در کنیا تنها 25 ناظر برای محتوای آمهری، تیگرینیا و اورومو دارد که 82 زبان دیگر را بدون پرسنل برای تعدیل حذف کردند.

متا قبلاً به TechCrunch گفته بود که از تیم‌ها و فناوری برای کمک به حذف سخنان نفرت‌انگیز و تحریک استفاده می‌کند و شرکا و کارکنانی با دانش محلی دارد که به آن کمک می‌کنند تا روش‌هایی برای کشف محتوای متخلف ایجاد کند.

مارتا دارک، مدیر Foxglove، یک سازمان غیردولتی قضایی فناوری که از این پرونده حمایت می‌کند، گفت: «یک نقص در فیس‌بوک رشد کرده و آن را به سلاحی برای گسترش نفرت، خشونت و حتی نسل‌کشی تبدیل کرده است. متا می تواند امروز اقدامی واقعی برای جلوگیری از گسترش نفرت در فیس بوک انجام دهد.

این اولین بار نیست که متا به دامن زدن به خشونت در اتیوپی متهم می شود. افشاگر فرانسیس هاوگن قبلاً آن را به “به معنای واقعی کلمه دامن زدن به خشونت قومی” در اتیوپی متهم کرده بود، و تحقیقات شاهد جهانی همچنین خاطرنشان کرد که فیس بوک در تشخیص سخنان نفرت انگیز به زبان اصلی اتیوپی ضعیف است.

در حال حاضر، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک از اوایل فوریه در اتیوپی مسدود شده‌اند، زیرا طرح‌های دولتی برای تجزیه کلیسای ارتدوکس اتیوپی Tewhado باعث اعتراضات ضد دولتی شد.

به مشکلات متا در کنیا اضافه می شود

متا با سه پرونده قضایی در کنیا روبرو است.

این شرکت و شریک بررسی محتوای آن در آفریقای جنوب صحرا، ساما، در ماه مه گذشته در کنیا به دلیل استثمار و تخریب اتحادیه توسط دانیل موتاونگ، مدیر سابق محتوا، شکایت کردند.

موتاونگ مدعی شد که توسط سما به دلیل سازماندهی اعتصاب سال 2019 که به دنبال تشکیل اتحادیه کارگران سما بود، اخراج شده است. او از متا و سما به دلیل کار اجباری، استثمار، قاچاق انسان، روابط کار ناعادلانه، تخریب اتحادیه ها و عدم ارائه سلامت روانی و حمایت روانی «کافی» شکایت کرد.

متا به دنبال حذف نام خود از دعوا بود و گفت که موتاونگ کارمند آن نیست و دادگاه کنیا صلاحیت رسیدگی به آن را ندارد. با این حال، پس از حکم دادگاه مبنی بر اینکه پرونده‌ای برای پاسخ‌گویی وجود دارد، نتوانست شکایت را متوقف کند، زیرا برخی از جنبه‌های نحوه فعالیت شرکت در کشور آن را مسئول می‌سازد. این غول رسانه های اجتماعی به تصمیم دادگاه اعتراض کرده است.

در اوایل این ماه، 183 ناظر محتوا که ادعا می‌کردند به‌طور غیرقانونی اخراج شده‌اند و در لیست سیاه قرار گرفته‌اند، به همراه سما و دیگر شریک بررسی محتوا، Majorel، از متا شکایت کردند. ناظران مدعی شدند که پس از اینکه سما بازوی بازبینی محتوای خود را منحل کرد، به‌طور غیرقانونی اخراج شدند و متا به شریک جدید خود در لوکزامبورگ، Majorel، دستور داد تا مدیران سابق محتوای سما را در لیست سیاه قرار دهد.

متا به دنبال حذف از این پرونده نیز بود، اما هفته گذشته، دادگاه کنیا گفت که صلاحیت رسیدگی به اختلافات کارفرما و کارمند و “موضوعات ادعایی خاتمه غیرقانونی و غیرمنصفانه کار به دلیل تعدیل کار” را دارد و قدرت دارد. برای اعمال نقض ادعایی حقوق بشر و آزادی های اساسی» توسط متا، سما و ماژورل.