تهویه مطبوع یکی از بزرگترین اختراعات قرن بیستم است. این همچنین 21 را می کشد – TechCrunch

چه زمانی هوای داخل خانه سرد و تمیز شد؟

تهویه مطبوع یکی از اختراعاتی است که بسیار فراگیر شده است ، به طوری که بسیاری از کشورهای توسعه یافته حتی نمی دانند که کمتر از یک قرن پیش ، وجود نداشته است. در واقع ، چندی پیش بود که هوای داخل ساختمانهای ما و هوای خارج از آنها یکسان بود و سرنشینان در برابر محیط خود ناتوان بودند.

اریک دین ویلسون ، در کتابی که به تازگی منتشر کرده است ، “پس از سرد شدن: در مورد فرون ، گرمایش جهانی و هزینه وحشتناک آسایش” ، عمیقاً وارد تاریخ این زمینه می شود. بیش از اختراع کولر گازی طول کشید تا مردم تمایل به خرید آن را پیدا کنند. در واقع ، تمام طبقات اجتماعی به طور کامل این فناوری را برای سالها رد کردند. برای قرار دادن تهویه مطبوع در مرکز محیط ساخته شده ما ، به شلوغی ، مهارت بازاریابی و تغییرات گسترده اجتماعی نیاز بود.

ویلسون آن تاریخ را پوشش می دهد ، اما برنامه بلندپروازانه تری دارد: این که ما را مجبور کند ببینیم راحتی روزمره ما چگونه بر دیگران تأثیر می گذارد. انتخاب خنک کننده سرد ما مقادیر قابل توجهی از انتشار گازهای گلخانه ای را منتشر می کند و استرس ناگواری را بر سیاره و تمدن ما ایجاد می کند. جستجوی راحتی ما از قضا ناامنی بیشتری برای ما ایجاد می کند و در نهایت راحتی کمتری ایجاد می کند.

این یک کتاب تحریک آمیز است و TechCrunch میزبان ویلسون برای بحث در اوایل این هفته در فضای توییتر بود. اگر آن را از دست داده اید ، در اینجا برخی از نکات برجسته انتخاب شده از گفتگوی ما آمده است.

این مصاحبه فشرده و ویرایش شده است.

دنی کرایتون: داستان قاب در سراسر کتاب درباره سفرهای شما با دوست شما سام است که برای جمع آوری فرئون و نابودی آن کار می کند. چرا آن قوس روایی را انتخاب کردید؟

اریک دین ویلسون: سام در آن زمان در این شرکت انرژی سبز کار می کرد و آنها سعی می کردند راهی برای انجام پروژه های سبز پیدا کنند که به سود آنها برسد. آنها دریافتند که می توانند با پیدا کردن فرئون استفاده شده ، به ویژه آنچه CFC-12 نامیده می شود ، این کار را انجام دهند. این دیگر ساخته نمی شود ، خدا را شکر ، اما بخشی از آن مسئول تخریب جزئی لایه ازن بود و تولید آن در دهه 90 ممنوع شد.

ولی استفاده کنید خرید و فروش آن در بازار ثانویه کاملاً قانونی است. این نوعی خلأ در قانونی بودن این مبرد است ، زیرا دولت ایالات متحده و افرادی که پروتکل مونترال را امضا کردند تصور می کردند که وقتی تولید آن را متوقف می کنند تا سال 2000 تا حدود زیادی از شر فریون خلاص می شود. این اتفاق نیفتاد ، که به نوعی یک راز است.

بنابراین سم در ایالات متحده رانندگی می کرد ، فرئون را در اینترنت پیدا می کرد و با افرادی (اغلب افرادی که علاقه مندان به اتومبیل یا مکانیک یا مواردی از این قبیل هستند) ملاقات می کرد که تصادفاً فریون را ذخیره کرده بودند ، و او برای خراب کردن آن از آنها خرید می کرد. این برای اعتبار کربن در سیستم کلاه و تجارت کالیفرنیا است. و نکته جالب در این مورد این است که او اساساً به 48 ایالت همجوار می رفت و با افرادی ملاقات می کرد که اغلب منکر گرمایش جهانی بودند و اغلب با ایده تخریب مبرد خصومت داشتند ، بنابراین اغلب به آنها نمی گفت پیشاپیش که داشت آن را نابود می کرد

چیزی که واقعاً برای من جالب بود این بود که به غیر از مجموعه ای از شخصیت های رنگارنگ و عجیب و غریب و گاهی اوقات شخصیت های خشن ، این واقعیت بود که گاهی اوقات پس از ایجاد یک رابطه تجاری ابتدا ، او می توانست گفتگوهای صریح و صریحی در مورد گرمایش زمین داشته باشد. با افرادی که در غیر این صورت چندان مشتاق این کار نبودند.

در دورانی که به ما می گویند آمریکایی ها بیش از هر زمان دیگر از نظر سیاسی دچار اختلاف هستند و در مورد شکاف های ایدئولوژیکی با یکدیگر صحبت نمی کنیم ، من فکر کردم این یک داستان کنجکاو است.

کریچتون: و وقتی صحبت از گازهای گلخانه ای می شود ، فرئون از بدترین ها است ، درست است؟

ویلسون: باید واقعاً روشن کنم که گازهای اصلی گرمایش زمین دی اکسید کربن و متان و برخی دیگر از آنها هستند. اما مولکول برای مولکول ، CFC (کلرو فلوروکربن) در جذب و حفظ گرما هزاران برابر بیشتر است ، به این معنی که آنها فقط هزاران بار برای گرم شدن کره زمین ، مولکول برای مولکول بدتر هستند. بنابراین حتی اگر تعداد زیادی از آنها از نظر میزان در میلیون در جو وجود نداشته باشد ، به اندازه کافی وجود دارد که واقعاً سهم قابل توجهی در گرمایش زمین داشته باشد.

طنز این است که جایگزینی CFC ها – HFC ها (هیدروفلوروکربن ها) – در بیشتر موارد ، واقعاً کاری برای از بین بردن لایه ازن انجام نمی دهند ، که بسیار عالی است. اما آنها همچنین گازهای بسیار گرمایش جهانی هستند. بنابراین بحران ازن با جایگزینی مایع مایع CFC حل شد که بحران گرمایش جهانی را تشدید کرد.

کریچتون: اکنون برای رسیدن به اصل کتاب ، بر افزایش تهویه مطبوع تمرکز می کنید ، اما ابتدا با ارائه دیدگاه گسترده ای به خوانندگان درباره زندگی قبل از اختراع آن ، شروع می کنید. چرا این کار را کردی؟

ویلسون: این یک شگفتی بود – من به این فکر نکردم که قصد دارم این کتاب را پیدا کنم. قبل از اینکه تهویه مطبوع واقعاً در خانه شروع به کار کند ، احساس متفاوتی از آنچه ما آن را راحتی شخصی می نامیم وجود داشت ، و چیزی که من واقعاً در کتاب آن استدلال می کنم این است که آنچه ما به عنوان راحتی شخصی به آن فکر کرده ایم ، و به طور خاص ، راحتی حرارتی ، تغییر کرده است آنچه من در کتاب استدلال می کنم این است که واقعاً تا حدی یک ساختار فرهنگی است.

حالا ، من واقعاً می خواهم مراقب باشم که مردم نشنوند من می گویم که اینطور است به طور کامل یک ساخت و ساز بله ، وقتی خیلی گرم یا سرد می شویم ، مطمئناً می توانیم بمیریم. اما آنچه برای من واقعاً جالب است این است که شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد قبل از شروع تهویه مطبوع در آغاز قرن بیستم ، مردم واقعاً تشنه تهویه مطبوع نبودند.

این حس بزرگتر وجود داشت که می توانید با گرما مقابله کنید. من آن را واقعاً با دقت بیان کردم ، زیرا نمی خواهم بگویم که آنها از این طریق رنج بردند. مطمئناً امواج گرمایی و تابستان هایی وجود داشت که بیش از حد گرم می شد. اما این حس واقعی وجود داشت که می توانید گرما را از طریق روش های آنالوگ ، مانند خوابیدن در بیرون ، خوابیدن در پارک ها ، یا طراحی ساختمانهایی که دارای خنک کننده غیرفعال هستند ، مدیریت کنید. چیزی که واقعاً مرا ناراحت کرد این بود که در قرن بیستم ، ما واقعاً همه چیز را فراموش کردیم ، زیرا دیگر به این دانش نیاز نداشتیم زیرا تهویه مطبوع داشتیم. بنابراین معماری مدرنیستی شروع به نادیده گرفتن شرایط بیرونی کرد ، زیرا شما می توانید هر شرایطی را که می خواهید در داخل ایجاد کنید.

من فکر می کنم س questionالی که هیچ کس در تمام این مدت نپرسیده این است که آیا این برای همه خوب است؟ آیا باید استاندارد آسایش یکدست را داشته باشیم؟ واقعا کسی این سوال را نپرسید. و افراد زیادی هستند که متوجه می شوند نوع مدل اداری آمریکایی یا مدل راحتی آمریکایی ، چه در ایالات متحده و چه در سایر نقاط راحت نیست.

کریچتون: حتی فراتر از یک استاندارد همگن ، شما می خواهید خوانندگان بفهمند که چگونه راحتی همه ما را به هم متصل می کند.

ویلسون: من فکر می کنم یکی از موارد مضر در مورد تعریف آمریکایی از راحتی این است که آن را چنین تعریف کرده اند شخصی راحتی و دلیل استفاده مداوم از آن این است که به عنوان راحتی فردی تعریف شده است. و این بدان معناست که در مورد آسایش به عنوان همیشه در ارتباط بودن با شخص دیگر و اخلاقی تر فکر کردن به چه معناست؟ چون حقیقت دارد.

حقیقت این است که راحتی ما مربوط به افراد دیگر است و برعکس. این واقعاً از ما می خواهد که به جای مستقل به یکدیگر وابسته فکر کنیم ، این گونه است که ما اغلب به فکر کردن تشویق می شویم ، و این یک درخواست بزرگ و بزرگ است. در واقع ، این یک کار بزرگ و تغییر پارادایم بزرگ است. اما من واقعاً فکر می کنم اگر ما واقعاً سعی می کنیم از نظر زیست محیطی و نه فقط پایدار فکر کنیم ، باید به این فکر کنیم که چگونه همه ما با هم ارتباط داریم و این زیرساخت ها چگونه تأثیر می گذارند و چگونه بر سایر افراد در سایر نقاط جهان تأثیر می گذارند.

کتابهای تغییرات آب و هوا تابستان 2021

کریچتون: تهویه مطبوع بلافاصله بلند نشد. در واقع مخترعان و مشتریان آن مجبور بودند به شدت تلاش کنند تا مردم تمایل به استفاده از آن را داشته باشند.

ویلسون: تهویه مطبوع واقعاً در اوایل قرن بیستم به منظور کنترل شرایط در کارخانه ها شروع به کار کرد. من شگفت زده شدم که متوجه شدم از تهویه مطبوع در مکانهایی برای گرمتر کردن وسایل یا مرطوب تر و کمی گرمتر در مکانی مانند کارخانه نساجی استفاده می شود ، جایی که اگر رطوبت کافی نداشته باشد ، نخ های پنبه می توانند بشکنند.

خارج از کارخانه ، سینماها واقعاً اولین بار بود که از رفاه حرارتی به عنوان کالا استفاده می شد. انواع مختلفی از کالاهای دیگر برای راحتی وجود داشت ، اما این واقعاً اولین بار بود که مردم می توانستند به جایی بروند تا احساس خنکی کنند. و نکته جالب این است که اکثر سینماهای دهه 20 و 30 بسیار سرد بودند ، آنها چیزی نبودند که من آنها را راحت می نامیدم ، زیرا افرادی که آنها را اداره می کردند واقعاً نمی فهمیدند که تهویه مطبوع وقتی کمترین توجه را می کند ، بهترین کار را می کند ، که فروش سختی دارد با این حال ، در دهه 20 ، این یک تازگی بود و روشی که توجه مردم را در یک روز تابستانی جلب کردید این بود که AC را بالا بکشید ، که به مدت پنج دقیقه احساس خوبی داشت ، و سپس به طرز وحشتناکی ناراحت کننده بود و شما مجبور به لرزیدن شدید. یک ساعت و نیم از بقیه فیلم.

کریچتون: من دارم جلو می روم ، اما آینده با گرم شدن کره زمین و افزایش سرد شدن ما مطابق با آن گرما چگونه است؟

ویلسون: در بسیاری از شرایط خنک کننده ، جایگزین های عمده ای وجود دارد ، مانند طراحی مجدد ساختمانهای ما به طوری که به انرژی کمتری و سرمایش کمتر نیاز دارند. واقعاً معماران شگفت انگیزی هستند که به دنبال چیزهایی مانند تپه موریانه هستند ، زیرا مستعمره هایی که آنها می سازند دارای اتاقهای مهندسی درخشان با دمای متفاوت هستند.

با این اوصاف ، من تعجب کردم که چقدر می توانیم نظر ما در مورد راحتی را فقط با درک آن تغییر دهیم میتوانست تغییر دادن. من فکر می کنم که ما باید دنیای فردا را مطلوب کنیم ، و می توانیم از صنعت تبلیغات تجاری سر برداریم. ما باید این آینده را به عنوان آینده ای که در واقع می خواهیم بفروشیم ، نه به عنوان چیزی که از آن دست می کشیم. و من فکر می کنم روایت همیشه این گونه است: “اوه ، ما باید این کار را متوقف کنیم ، باید این را پایین بیاوریم ، باید این کار را رها کنیم.” و این مطمئناً درست است. اما من فکر می کنم اگر ما آن را نه به عنوان چیزی که از آن صرف نظر می کنیم ، بلکه در واقع چیزی را که به دست می آوریم درک کنیم ، آن را بسیار ساده تر می کند. برای افراد ، این امر بسیار بیشتر امکان پذیر است.


پس از خنک شدن: در مورد فرئون ، گرمایش جهانی و هزینه وحشتناک آسایش نویسنده: اریک دین ویلسون

سیمون و شوستر ، 2021 ، 480 صفحه

همچنین ببینید