تمام اخبار Nvidia توسط Jensen Huang در Computex اعلام شده است

بنیانگذار و مدیرعامل انویدیا امروز در جریان کامپیوتکس در تایپه گفت که جنسن هوانگ می خواهد هوش مصنوعی مولد را به هر مرکز داده بیاورد. در طول سخنرانی، اولین سخنرانی عمومی هوانگ پس از تقریباً چهار سال، او گفت، او اعلامیه های زیادی از جمله انتشار تراشه های فوق العاده و مشارکت با شرکت های بزرگ را ارائه کرد. در اینجا همه اخبار از سخنرانی دو ساعته است.

  1. پردازنده گرافیکی GForce RTX 4080 Ti انویدیا برای گیمرها اکنون در حال تولید کامل است و در “تعداد زیادی” با شرکای خود در تایوان تولید می شود.

2. هوانگ موتور ابری آواتار انویدیا (ACE) را برای بازی ها معرفی کرد، یک سرویس ریخته گری مدل هوش مصنوعی قابل تنظیم با مدل های از پیش آموزش دیده برای توسعه دهندگان بازی. از طریق تعاملات زبانی مبتنی بر هوش مصنوعی به NPC ها شخصیت بیشتری می دهد.

3. مدل محاسباتی Nvidia Cuda اکنون به چهار میلیون توسعه دهنده و بیش از 3000 برنامه کاربردی خدمات ارائه می دهد. Cuda 40 میلیون دانلود داشته است، از جمله 25 میلیون فقط در سال گذشته.

4. هوانگ گفت: تولید با حجم کامل سرور GPU HGX H100 توسط “شرکت‌های سراسر تایوان” آغاز شده و در حال تولید است. او اضافه کرد که این اولین کامپیوتر در جهان است که دارای موتور ترانسفورماتور است.

5. هوانگ به خرید تراشه‌ساز ابررایانه‌ای ملانوکس توسط انویدیا در سال 2019 به مبلغ 6.9 میلیارد دلار به‌عنوان «یکی از بزرگ‌ترین تصمیم‌های استراتژیک» اشاره کرد که تا کنون گرفته است.

6. تولید نسل بعدی پردازنده های گرافیکی Hopper در آگوست 2024، دقیقاً دو سال پس از شروع تولید نسل اول، آغاز می شود.

7. GH200 Grace Hopper انویدیا اکنون در حال تولید کامل است. این سوپرتراشه 4 PetaFIOPS TE، 72 پردازنده Arm متصل شده با پیوند تراشه به تراشه، 96 گیگابایت HBM3 و 576 حافظه GPU را تقویت می کند. هوانگ به عنوان اولین پردازنده محاسباتی شتاب‌دار جهان که حافظه‌ای غول‌پیکر نیز دارد، توصیف کرد: «این یک رایانه است، نه یک تراشه». این برای برنامه های کاربردی مرکز داده با انعطاف پذیری بالا طراحی شده است.

8. اگر حافظه گریس هاپر کافی نیست، انویدیا راه حل را دارد – DGX GH200. ابتدا هشت عدد Grace Hoppers را با سه سوئیچ NVLINK متصل کرده و سپس غلاف ها را با ظرفیت 900 گیگابایت به یکدیگر متصل می کنیم. سپس در نهایت، 32 مورد، با یک لایه دیگر از سوئیچ ها، به یکدیگر متصل می شوند تا در مجموع 256 تراشه گریس هاپر را به هم متصل کنند. موتور ترانسفورماتور ExaFLOPS به دست آمده دارای 144 ترابایت حافظه GPU است و به عنوان یک GPU غول پیکر عمل می کند. هوانگ گفت Grace Hopper آنقدر سریع است که می تواند پشته 5G را در نرم افزار اجرا کند. گوگل کلود، متا و مایکروسافت اولین شرکت هایی خواهند بود که به DGX GH200 دسترسی خواهند داشت و در مورد قابلیت های آن تحقیق خواهند کرد.

9. Nvidia و SoftBank برای معرفی سوپرتراشه Grace Hopper به مراکز داده توزیع شده جدید SoftBank در ژاپن وارد همکاری شده اند. آنها قادر خواهند بود برنامه های کاربردی هوش مصنوعی و بی سیم را در یک پلت فرم سرور مشترک چند مستاجر میزبانی کنند و هزینه ها و انرژی را کاهش دهند.

10. مشارکت SoftBank-Nvidia بر اساس معماری مرجع Nvidia MGX خواهد بود که در حال حاضر با مشارکت شرکت های تایوان استفاده می شود. این به سازندگان سیستم یک معماری مرجع مدولار می دهد تا به آنها کمک کند تا بیش از 100 نوع سرور برای مصارف هوش مصنوعی، محاسبات تسریع شده و کاربردهای همه جانبه بسازند. شرکت‌هایی که در این مشارکت مشارکت دارند عبارتند از ASRock Rack، Asus، Gigabyte، Pegatron، QCT و Supermicro.

11. هوانگ پلتفرم شبکه شتاب یافته Spectrum-X را برای افزایش سرعت ابرهای مبتنی بر اترنت اعلام کرد. این شامل سوئیچ Spectrum 4 است که دارای 128 پورت 400 گیگابایت در ثانیه و 51.2T بر ثانیه است. هوانگ گفت این سوئیچ برای فعال کردن نوع جدیدی از اترنت طراحی شده است و برای انجام مسیریابی تطبیقی، جداسازی عملکرد و انجام محاسبات درون فابریک طراحی شده است. همچنین شامل Bluefield 3 Smart Nic است که برای کنترل تراکم به سوئیچ Spectrum 4 متصل می شود.

12. WPP، بزرگترین آژانس تبلیغاتی در جهان، با انویدیا برای توسعه یک موتور محتوا بر اساس Nvidia Omniverse همکاری کرده است. قادر به تولید عکس و محتوای ویدیویی برای استفاده در تبلیغات خواهد بود.

13. پلتفرم ربات Nvidia Isaac ARM اکنون برای هر کسی که می‌خواهد ربات بسازد در دسترس است و از چیپ‌ها گرفته تا حسگرها به صورت فول استک است. به گفته هوانگ، Isaac ARM با تراشه ای به نام Nova Orin شروع می شود و اولین پشته مرجع کامل رباتیک است.

به دلیل اهمیت زیادی که در محاسبات هوش مصنوعی دارد، سهام انویدیا طی سال گذشته افزایش یافته است و در حال حاضر ارزش بازار آن در حدود 960 میلیارد دلار است که آن را به یکی از با ارزش ترین شرکت های جهان تبدیل می کند (فقط اپل، مایکروسافت، عربستان). آرامکو، آلفابت و آمازون در رتبه های بالاتر قرار دارند).