تا مدت ها، Terran 1: Relativity Space به سختی به یک Terran R حتی بزرگتر می چرخد

Relativity Space تنها پس از یک پرواز آزمایشی، Terran 1 را بازنشسته می‌کند تا توسعه نسل بعدی موشک Terran R را دو برابر کند، موشکی که اکنون حتی بزرگ‌تر از آنچه قبلاً اعلام شده بود پیکربندی شده است.

این شرکت شش ساله در حال ایجاد تغییرات مهم دیگری در Terran R است: موشک دیگر کاملا قابل استفاده مجدد نخواهد بود، اما دارای مرحله دوم قابل مصرف خواهد بود. علاوه بر این، طراحی آن کمتر بر تولید افزودنی تکیه خواهد داشت، فناوری که نسبیت بیشتر به خاطر پیشرفت آن شناخته شده است و در هر یک از افزایش سرمایه خود از آن استفاده کرده است. این تغییرات به این معنی است که Terran R با ارتفاع 270 فوت اکنون ظرفیت حمل بار 23.5 متریک تن در مدار پایین زمین و 33.5 متریک تن در هنگام پرتاب به عنوان یک وسیله نقلیه کاملاً مصرفی خواهد داشت.

این موشک با 13 موتور Aeon R در مرحله اول (به جای هفت مورد برنامه ریزی شده اولیه) و یک موتور Aeon Vac در مرحله دوم حرکت خواهد کرد، هر دو موتوری که در داخل طراحی شده اند. هر دو موتور توسط نسبیت طراحی شده اند. شایان ذکر است، این شرکت اکنون برخی از قطعات خودرو مانند بشکه های مخزن را با استفاده از آلیاژ آلومینیوم و تکنیک های سنتی خمش فلزات به جای چاپ سه بعدی تولید خواهد کرد.

در حالی که نسبیت در مورد Terran 1 که عمدتاً به عنوان یک پلتفرم توسعه برای هموار کردن راه برای Terran R عمل می‌کند، پیش‌بینی کرده است، فرض بر این بود که این شرکت حداقل چند بار دیگر Terran 1 را قبل از بازنشستگی پرواز خواهد کرد.

از برخی جهات، اخبار جسارت آشکاری را نشان می دهد: همه تخم مرغ های شرکت اکنون در یک سبد قرار دارند. احتمالاً بزرگترین شرط این است که چگونه طراحی مجدد موشک، جدول زمانی پرتاب را حداقل دو سال به عقب انداخت تا سال 2026 (تابستان گذشته، نسبیت یک مأموریت مریخ را با استفاده از Terran R در سال 2024 اعلام کرد).

اما از دیدی دیگر، نسبیت همگام با دیگر شرکت‌های پرتاب‌کننده است که یا پرتاب‌کننده‌های کوچک (مانند Astra) را رها می‌کنند یا در حال حاضر روی وسایل نقلیه بزرگ‌تر کار می‌کنند تا موشک‌هایی را با میراث پرواز تکمیل کنند (مانند Rocket Lab و SpaceX).

محور نسبیت نیز منطقی به نظر می رسد که در برابر بازار پرتاب کوچک، باد مخالف قابل توجهی ایجاد کند. در میان این موارد، سرویس اشتراک سواری اسپیس ایکس است که به چندین مشتری اجازه می دهد هزینه پرتاب فالکون 9 را تقسیم کنند. زمانی که موشک قابل استفاده مجدد نباشد، اقتصاد واحد پرتاب کوچک حتی سخت تر است. نابودی تماشایی Virgin Orbit در این ماه تنها آخرین نمونه از وحشیانه هدف قرار دادن بخش کوچک ماهواره در بازار پرتاب است.

از سال 2021، نسبیت حداقل 1.3 میلیارد دلار با ارزش 4.2 میلیارد دلار جمع آوری کرده است. از آنجایی که آنها یک شرکت سهامی عام نیستند، مشخص نیست که شرکت چقدر سرمایه برای دیدن آن از طریق اولین پرواز Terran R باقی مانده است.

آزمایش انحصاری Terran 1 توسط نسبیت در 22 مارس با یک ناهنجاری در مرحله دوم موشک، که تقریباً سه دقیقه پس از بلند شدن رخ داد، به پایان رسید. مدت کوتاهی پس از جداسازی مرحله، موتور تک مرحله دوم Aeon Vac نتوانست به قدرت کامل برسد و مهندسان نسبیت فرمانی برای خاتمه دادن به ماموریت ارسال کردند.

اما در حالی که راکت موفق به رسیدن به مدار نشد، پرتاب به دور از ضرر بود. در واقع، نسبیت روز چهارشنبه گفت که تأیید می کند که “موشک های پرینت سه بعدی از نظر ساختاری قابل دوام هستند و می توانند حداکثر تنش ها را در طول پرواز تحمل کنند.” این شرکت اضافه کرد که طراحی، ساخت و آزمایش Terran 1 – و توسعه فناوری های لازم برای انجام این کار، مانند چاپگرهای فلزی سه بعدی Stargate این شرکت – راه را برای کار روی وسیله نقلیه بعدی هموار کرد.

این شرکت روز چهارشنبه گفت که قراردادهای مشتریان Terran 1 را به موشک Terran R منتقل می کند و با ناسا همکاری می کند تا Terran R را برای قراردادهای پرتاب تحت برنامه خدمات پرتاب کلاس Venture این آژانس واجد شرایط کند. نسبیت به ساخت تاسیسات موجود خود در پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا، جایی که پرتاب ماه مارس خود را انجام داد، ادامه خواهد داد.

اعتبار تصویر: فضای نسبیت (در یک پنجره جدید باز می شود)