بهترین راه بلواسکی برای موفقیت این است که از ارسال پست‌ها استقبال کند

من از 27 اکتبر 2022 به بسیاری از وب سایت های رسانه های اجتماعی پیوسته ام، روز سرنوشت سازی که ایلان ماسک دارایی خالص خود را مخفی کرد و برای بدترین شغل در جهان داوطلب شد. Mastodon، T2، Spoutible، Hive، Post، Cohost و بسیاری دیگر وجود دارد، اما هیچ جایگزین توییتری به اندازه Bluesky امیدوارکننده نبوده است. این تا حدی به دلیل این است که چقدر پست‌های پست در آنجا در حال انجام است.

Bluesky در سال 2019 از لانه توییتر بیرون آمد، زمانی که جک دورسی، بنیانگذار توییتر اعلام کرد که این پلتفرم بودجه یک تیم کوچک و مستقل را برای توسعه استانداردهای غیرمتمرکز برای رسانه های اجتماعی تامین می کند. مانند Mastodon، Bluesky قصد دارد فدرال شود، به این معنی که جوامع بی‌پایانی که به صورت جداگانه اداره می‌شوند می‌توانند در یک شبکه منبع باز وجود داشته باشند. قبل از اینکه فکر کنیم ماسک توییتر را خواهد خرید، «ابتکار آبی‌رنگ» در بازی طولانی این شرکت نقش اساسی داشت – اکنون، تیم مستقل نسخه بتای خود را فقط دعوت‌شده راه‌اندازی کرده است و هنوز با بودجه دورسی کار می‌کند. (بله، ما می دانیم که چقدر غم انگیز است که ما برای جایگزینی توییتر بسیار هیجان زده هستیم که به معنای واقعی کلمه توسط یک بنیانگذار توییتر تأمین می شود که علناً اعلام کرد که ماسک «راه حل منحصر به فردی» است که او برای شرکت قدیمی خود اعتماد دارد.)

پاول سامسونوف به عنوان یکی از کاربران زیرک Bluesky نوشت:bluesky (افراد جدی که پست های کوچک احمقانه می نویسند) نقطه مقابل لینکدین (افراد عمیقا احمقانه ای است که سعی در نوشتن پست های فکری جدی دارند). سامسونوف حتی یک کمک بصری مفید را نیز همراه داشت.

اعتبار تصویر: پاول سامسونوف در Bluesky

توصیف مناسبی است من همان روزنامه نگاران و افراد فناوری را می بینم که در توییتر دنبال می کنم – حتی فردی را که از فیس بوک عجیب می شناسم پیدا کردم – اما مردم درباره گزارش های درآمد، اخراج و سهام صحبت نمی کنند. در این لحظه خاص، Bluesky مجموعه‌ای از افرادی است که به آدرنالین میکروبلاگینگ توییتری معتاد می‌شوند، اما از هجوم مداوم گفتمان‌های بی‌سابقه و شیطنت‌های ماسکی خسته شده‌اند. را وارد کنید: shitposting.

در چند روزی که به نظر می رسد، یک فرهنگ احمقانه و آشفته در Bluesky شکل گرفته است. هیچ نامی برای پست‌ها وجود ندارد، مانند اینکه توییتر چگونه توییت‌هایی دارد، یا اینکه چگونه Mastodon تا زمانی که آن برند را بازنشسته کرد، زیرا آنها بزدل هستند. بنابراین، مردم پست‌های Bluesky را «اسکیت» می‌خوانند، مجموعه‌ای از «توییت» و «آسمان» که من کاملاً مطمئن هستم که عامیانه مایع انزال است، اما من این را بررسی نمی‌کنم زیرا آخرین ذره عقلم را حفظ کرده‌ام.

ریچ باروز، یک مدافع توسعه، فکر می کند که این فرهنگ از بالا به پایین شکل گرفته است. برخی از توسعه‌دهندگان Bluesky در پلتفرمی که در زمان واقعی ایجاد می‌کنند بسیار فعال هستند و به سؤالات، شکایات و پیشنهادات ویژگی‌های کاربران پاسخ می‌دهند، در حالی که همچنان مانند یک شخص واقعی عمل می‌کنند.

باروز به TechCrunch گفت: «به نظر می‌رسد برخی از کارکنان خودشان به‌عنوان آگهی‌دهنده‌های حرفه‌ای هستند، که من فکر می‌کنم انرژی فوق‌العاده‌ای است که در سایر جایگزین‌های توییتر وجود نداشته است». مردم به ساختن این پلتفرم‌های احساسی فوق‌العاده جدی برای رقابت با توییتر ادامه می‌دهند، اما آنچه در Bluesky اتفاق می‌افتد بسیار شبیه روزهای اولیه توییتر است و چرا موفق شد.

پس از دعوای عمومی با ماسک، که برخلاف میلش چک آبی به او داد، دریل، پوستسر افسانه‌ای، امروز به بلواسکی پیوست. برایان نیوبولد، یکی از کارمندان Bluesky، پست کرد: “اگر اول @dril.bsky.social poast بد است، ما همه چیز را می سوزانیم و دوباره تلاش می کنیم.”

اعتبار تصویر: @emily.bsky.team در Bluesky

به نظر می رسد دریل fandom در بین تیم Bluesky طرفداران زیادی دارد. توسعه دهنده دیگری، امیلی لیو، پست کرد که نیوبولد پس از پیوستن به تیم، کتابی از بهترین توییت‌های دریل را به او هدیه داد (همچنین در تصویر کتابی به نام «بخش آنتی‌متیک وجود ندارد» وجود دارد که به نظر می‌رسد باید هر چه سریع‌تر بخوانم). این واقعیت برای اثبات تز من مبنی بر اینکه Bluesky با پرورش عمدی پست‌های پست موفق خواهد شد، کمی عالی به نظر می‌رسید، بنابراین من دوباره با Newbold بررسی کردم تا مطمئن شوم که این موضوع درست است. او پاسخ داد: «این سیاست اعلام شده عمومی Bluesky PBLLC است که همه کارمندان جدید باید بهترین توییت‌های @dril.bsky.social را به صورت چاپی دریافت کنند.» از آن چیزی که می خواهید بسازید.

هنگامی که کاربران ناامید توییتر تلاش کردند تا پلتفرم جدیدی برای تماس با خانه پیدا کنند، برخی به Tumblr، شبکه اجتماعی دیگری که عمدتاً در کسب درآمد شکست خورده است، هجوم آوردند زیرا پایگاه کاربری آن عمداً در برابر رفتارهای قابل پیش بینی مقاوم است. هنگامی که Tumblr محصول اشتراک سازندگان را عرضه کرد، کاربران به شدت با آن مخالفت کردند. از ماه نوامبر، تعداد بیشتری از کاربران Tumblr خرچنگ های داشبورد (خرچنگ های پیکسلی که در اطراف داشبورد شما می رقصند و می توانند به دوستان هدیه داده شوند) بیشتر از اشتراک های سازنده واقعی خریداری کرده اند. و به عنوان یک گگ بسیار هدفمند، Tumblr همچنین به کاربران این شانس را داد که نه یکی، بلکه خرید کنند دو چک آبی 8 دلاری.

از نظر روحی، Bluesky کمی شبیه Tumblr است، با این تفاوت که من هنوز کسی را ندیده‌ام که پیوندی به Archive of Our Own و/یا فروش Ray-Ban بگذارد. اما برخلاف وبلاگ Tumblr، اینها بچه های دبیرستانی نیستند که در مورد “فوق طبیعی” پست می کنند. آنها بزرگسالانی هستند که مشاغلی دارند که به دنبال تجربه رسانه های اجتماعی تا حد امکان از LinkedIn هستند.

مطمئناً، همه اینها یک تعمیم است، و شاید گوشه ای بسیار جدی از Bluesky وجود دارد که من هنوز با آن برخورد نکرده ام. اما به نظر می رسد که Bluesky از آنچه مردم در مورد ماستودون و توییتر لذت می بردند استفاده کرده و آن را با هم ترکیب کرده است، بدون اینکه قسمت های بد زیادی داشته باشد. اگرچه معماری Bluesky شبیه به معماری Mastodon است، Bluesky بصری است، در حالی که Mastodon غیرقابل دسترس است: انتخاب نمونه ای برای پیوستن به نظر یک کار غیرممکن است و کاربران قدیمی در مورد تاسیس خود بسیار تدافعی می کنند. سوارکاری هنجارهای پست کردن، که می تواند پیوستن به گفتگو را ترسناک کند. همانطور که خبرنگار فناوری پاریس مارتینو در Bluesky نوشت، “واقعاً، من فکر می کنم ماستودون شکست خورد زیرا باعث دلسرد شدن پست های مزخرف شد.”

Bluesky هنوز چیزهای زیادی برای غلبه بر آن دارد. این پلتفرم هنوز مجبور نشده است با نگرانی‌های مربوط به تعدیل محتوا در مقیاس بزرگ که با تمرکززدایی همراه است مقابله کند، و برنامه همچنان یک باغ دیواری باقی می‌ماند (لطفاً برای کدهای دعوت به من پیام ارسال نکنید، من هیچ کدی ندارم). اما حداقل برای این تکه از تاریخچه اینترنت، Bluesky احساس خوبی دارد. و دریل اینجاست.