بنیانگذار Plentywaka Onyeka Akumah در مورد استارتاپ های آفریقایی و توسعه جهانی – TechCrunch

Plentywaka می خواهد تغییر کند نحوه حرکت آفریقایی ها با یکی از شلوغ ترین شهرهای قاره شروع می شود.

این استارتاپ ، یک پلت فرم اشتراک گذاری و رزرو اتوبوس ، در لاگوس ، شهر نیجریه مستقر است که 20 میلیون نفر و 45 درصد از نیروی کار ماهر این کشور در آن زندگی می کنند. سیستم حمل و نقل عمومی تحت وزن 14 میلیون مسافری که روزانه از آن استفاده می کنند ، دچار مشکل می شود.

به گفته Onyeka Akumah ، بنیانگذار و مدیرعامل Plentywaka ، اتکا به اتوبوس عمومی بیش از حد غیرقابل پیش بینی است-همچنین می تواند خطرناک باشد. اتوبوس ها اغلب قدیمی ، خراب و بسته بندی شده فراتر از محدوده امن هستند. ازدحام ترافیکی یک سفر 30 دقیقه ای را به یک سفر سه ساعته تبدیل می کند.

Plentywaka ، ترکیبی از انگلیسی و نیجریه ای که به معنی “حرکت زیاد” است ، در سال 2019 تأسیس شد. در حالی که هنوز جوان است ، این استارتاپ برنامه های بزرگی برای بهبود زیرساخت های حمل و نقل عمومی در آفریقا و فراتر از آن دارد.

Plentywaka دارای دو مدل است. “Daily Waka” به سواران در یک شهر مسیرهای ثابت روزانه از ایستگاه اتوبوس تا ایستگاه اتوبوس ارائه می دهد. سواران می توانند برنامه اتوبوس ها ، تعداد صندلی های موجود و رزرو صندلی ها را از طریق برنامه مشاهده کنند که حرکت SUV ها ، مینی ون ها ، ون ها و اتوبوس هایی را که توسط کارگران مجسمه رانده می شوند ، که همچنین به عنوان “قهرمانان” نیز شناخته می شوند ، ردیابی می کند. هنگامی که اتوبوس می رسد ، سواران می توانند با کد QR اعلام حضور کنند و هنگامی که پیاده می شوند ، برنامه به طور خودکار از طریق یک سیستم کیف پول سوار را شارژ می کند.

“Travel Waka” مدل جدیدتری است که سفرهای بین ایالتی را ارائه می دهد. این اساساً به عنوان موتور رزرو برای سایر شرکت های اتوبوسرانی که خدمات شهر به شهر ارائه می دهند ، عمل می کند.

در مارس امسال ، پلنتایوا در برنامه شتابدهنده Techstars Toronto پذیرفته شد و از طریق توسعه جهانی در آفریقا و کانادا ، بودجه را تأمین کرد. همین ماه ، این شرکت همچنین برنامه های توسعه به غنا را از طریق خرید Star Bus اعلام کرد.

Akumah از طریق منابع مالی TechStars برای Plentywaka ، چشم انداز استارتاپ ها در آفریقا و نکاتی برای استارتاپ های آفریقایی که به دنبال سرمایه گذاران هستند ، با ما صحبت می کند.

مصاحبه زیر ، بخشی از مجموعه ای در حال انجام با بنیانگذاران شرکت های حمل و نقل ، برای طول و وضوح ویرایش شده است.

قبل از تأسیس Plentywaka ، شما مدیر عامل Farmcrowdy بودید ، استارتاپ دیگری که سرمایه گذاران را از طریق یک پلت فرم دیجیتالی به کشاورزان متصل می کرد. انگیزه شروع یک تجارت دوم چه بود؟ آیا شما یک کارآفرین زنجیره ای هستید یا قصد دارید به آن پایبند باشید؟

من تا پایان ماه مه مدیرعامل Farmcrowdy بودم ، اما آن را به یکی دیگر از بنیانگذارانم که اکنون مدیرعامل است واگذار کردم ، بنابراین اکنون کاملاً بر Plentywaka متمرکز شده ام. ما Plentywaka را در ژانویه 2019 آغاز کردیم. من از قطر پرواز می کردم ، جایی که در یک رویداد صحبت کردم و حدود 8:15 صبح آن روز در لاگوس فرود آمدم. من مجبور بودم تا ساعت 10 صبح در جلسه باشم و عبور از ترافیک در لاگوس درد آور است. ایالت دارای 20 میلیون نفر است و همه به سرعت به محل کار خود می پردازند ، بنابراین من مجبور شدم ماشینم را رها کرده و دو دوچرخه بگیرم تا در آن جلسه شرکت کنم. وقتی این کار انجام شد ، برای ملاقات دیگری ، مجبور شدم با قایق از تالاب عبور کنم. من توییتی در مورد آن نوشتم ، “امروز ، من پرواز کرده ام ، از دوچرخه استفاده کرده ام و اکنون در قایق سواری هستم. این زندگی یک کارآفرین در لاگوس است. “

چیزی که من برای آن آمادگی نداشتم شوکی بود که همکارانم به من دادند وقتی می گفتند باید با اتوبوس آزمایش کنیم. من حدود 15 سال بود که سوار اتوبوس نشده بودم و در آن سفر رفتم و دچار حمله پانیک شدم. هرگز نمی دانستم چقدر می ترسم که سوار اتوبوس 30 ساله با قطعات پاره شده و صندلی های فرسوده شوم. من به معنای واقعی کلمه مجبور بودم یکی از درها را در طول سفر نگه دارم تا زمین نخورد. آن روزی بود که مفهوم Plentywaka آغاز شد.