بریتانیا خرید Facebook از سازنده CRM ، Kustomer – TechCrunch را فسخ کرد

ناظر رقابت بریتانیا از خرید فیس بوک از Kustomer ، سازنده ابزارهای CRM ، جلوگیری کرد.

این خرید در ماه نوامبر گذشته اعلام شد – با برچسب قیمت 1 میلیارد دلار – اما پس از مواجه شدن با نظارت نظارتی در انتظار بسته شدن است.

اداره رقابت و بازار بریتانیا (CMA) در پایان تابستان ، در پایان جولای ، تحقیق درباره ادغام پیشنهادی را آغاز کرد. کمیسیون اروپا همچنین در حال بررسی نتایج این توافق بوده و تحقیقات را در ماه اوت آغاز کرده است.

در خلاصه ای از تصمیم خود برای جلب توجه جدیدترین خریدهای B2B فیس بوک ، CMA گفت که بررسی کرده است که آیا اجازه دادن به فیس بوک و به دست آوردن سازنده نرم افزار خدمات مشتری با افزایش موانع ورود به بازار تبلیغات صفحه نمایش آنلاین رقابت را از بین می برد یا خیر. این که آیا فیس بوک با محدود کردن یا تحقیر دسترسی آنها به کانال های پیام رسانی ، به رقابت پذیری سازندگان ابزار خدمات مشتری آسیب می رساند ؛ آیا این غول فناوری با جلوگیری از ادغام آنها با خدمات Kustomer به رقابت سایر خدمات پیام رسانی B2C آسیب می رساند یا خیر. و اینکه آیا فیس بوک می تواند به یارانه متقابل از تجارت تبلیغات آنلاین خود برای تضعیف رقبای خود با ارائه رایگان Kustomer یا به صورت رایگان اعتماد کند ، در نتیجه توانایی رقابت دیگران را تضعیف می کند.

در مورد هر نگرانی (یا “نظریه آسیب”) ، CMA ادامه می دهد و توضیح می دهد که قانع شده است که این خرید محدودیت لازم برای “کاهش قابل توجه” رقابت را برآورده نکرده است.

به نظر می رسد اندازه کوچک Kustomer به رفع نگرانی ها کمک کرده است که اجازه می دهد فیس بوک سازنده CRM را جذب بازار وسیع چنین ابزارهای تجاری کند.

تنظیم کننده در نتیجه گیری خود درباره آخرین نظریه آسیب می نویسد ، “CMA معتقد است که حتی اگر برخی از رقبا در پاسخگویی به پیشنهاد فیس بوک به صورت رایگان یا رایگان از سوی فیس بوک تلاش کنند ، محدودیت های رقابتی کافی باقی خواهد ماند.” این “فکر می کند که بزرگترین ارائه دهندگان ممکن است در موقعیتی باشند که از مدل freemium استفاده کنند یا محصول اولیه CRM ارزان قیمت را برای مشاغل کوچک توسعه دهند ، با این انتظار که با افزایش نیازهای کسب و کار ، درآمد CRM افزایش یابد”.

این مقاله همچنین می نویسد: “مهمتر از همه ، لازم نیست سایر ارائه دهندگان CRM استراتژی واحد ادغام شده را برای رقابت پذیری تکرار کنند.” “در حالی که قیمت مطمئناً یک بعد مهم از رقابت است ، چندین بعد دیگر نیز وجود دارد که ارائه دهندگان CRM می توانند با واحد ادغام شده رقابت کنند.”

سخنگوی فیسبوک در اظهارنظر در مورد چراغ سبز در بیانیه ای سعی کرد این مجوز را به عنوان تأیید مثبت این معامله به عنوان یک مزیت برای رقبا بچرخاند و نوشت: “ما از تصمیم CMA استقبال می کنیم ، که نشان می دهد این معامله برای رقابت خوب است. این معامله رقابت را افزایش داده و نوآوری بیشتری را برای مشاغل و مصرف کنندگان در CRM پویا و رقابتی و فضاهای پیام رسانی تجاری به ارمغان می آورد. افراد بیشتری از خدمات مشتری که سریعتر ، ثروتمندتر و در دسترس است در هر زمان و هر زمان که نیاز داشته باشند ، بهره مند خواهند شد. “

در حالی که CMA تصمیم گرفته است که چیزی برای دیدن در اینجا وجود ندارد ، اتحادیه اروپا هنوز در حال بررسی این است که آیا فیس بوک-کوستومر را پاک می کند یا خیر. بنابراین بررسی مقررات همچنان ادامه دارد.

سخنگوی کمیسیون هیچ نظری درباره ترخیص CMA نداد-اما تأیید کرد که “تحقیقات عمیق” خود در جریان است و اضافه کرد که مهلت موقت 7 ژانویه 2022 برای تنظیم مقررات اتحادیه اروپا وجود دارد.

علیرغم تصویب نسبتاً سریع CMA از این خرید خاص فیس بوک ، تنظیم کننده انگلستان همچنان به دنبال نگرانی های مربوط به رقابت در زمینه خرید اولیه پلت فرم GIF متحرک ، Giphy است.

پس از یافتن نگرانی های موقتی در فیس بوک-Giphy در اوایل تابستان امسال ، راهکارهایی را پیشنهاد کرد که می تواند شامل دستور دادن به فیس بوک برای لغو خرید شود-که باعث شد غول فناوری در اوایل این ماه با رد شدید س anyالات خود پاسخ دهد و تنظیم کننده را متهم به ایجاد “اشتباهات اساسی” در ارزیابی پیامدهای رقابتی آن معامله.

بررسی نظارتی خریدهای شرکت Big Tech در منطقه تمرکز بر ملاحظات نسبتاً محدودی از آسیب های رقابتی دارد – مانند نگاه CMA به خرید Kustomer از دریچه رقابت پذیری کلی بازار CRM.

با این حال ، در مورد Kustomer ، نگرانی هایی نیز در مورد پیامدهای حفظ حریم خصوصی وجود دارد که اجازه می دهد فیس بوک adtech به اطلاعات مشتری مشتریان خدمات پشتیبانی دست پیدا کند ، زیرا این شرکت کوچکتر در بخش هایی از جمله بخش بهداشت فعالیت می کند که احتمالاً در آن حساس پردازش می شود. اطلاعات از طرف مشتریان خود

به عنوان مثال ، در ماه فوریه ، شورای آزادی های مدنی ایرلند (ICCL) در نامه ای به فیس بوک یک سری نگرانی های مربوط به حریم خصوصی را مطرح کرد – که آن را نیز به صورت آنلاین منتشر کرد ، و پرسید که استفاده از غول فناوری برای داده های مشتریان در اختیار Kustomer و پرسیدن اینکه آیا چنین داده هایی با داده های دیگری که در اختیار شرکت های فیس بوک و فیس بوک است ، ترکیب می شود یا خیر.

ماه ها بعد ICCL گفت که هیچ پاسخی از سوی فیس بوک به نامه ای که نگرانی های مربوط به حریم خصوصی را ایجاد می کند ، نداشته است.

با وجود چارچوب جامع حفاظت از داده های اروپا – که قرار است به حفاظت از اطلاعات دیجیتالی مردم کمک کند – ناظران رقابت در منطقه به ندرت مفاهیم حریم خصوصی را به عنوان بخشی از ارزیابی خود از بازارهای دیجیتال در نظر می گیرند.

و خواستار همکاری بیشتر بین رقابتگران و تنظیم کننده های حریم خصوصی شده است تا به درستی با اثرات بازار و آسیب های مصرف کننده ناشی از فرمان اطلاعات غول های دیجیتالی بر اطلاعات دیگران برخورد شود.

یکی از موارد برجسته در این زمینه ، دفتر کارتل فدرال آلمان (FCO) است که دقیقاً همین کار را انجام داده است – در پرونده ای پیشگام در برابر سوپر پروفایل فیس بوک (که در حال انجام است).

FCO همچنین در حال بررسی این است که آیا برنامه های فیس بوک برای خرید Kustomer در محدوده قوانین کنترل ادغام آلمان قرار دارد یا خیر.