برنامه محبوب Reddit Apollo ممکن است به دلیل قیمت گذاری API جدید و غیرقابل دسترس Reddit از کار بیفتد

سازنده آپولو، یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های تلفن همراه شخص ثالث برای مرور Reddit، ممکن است مجبور شود به دلیل شرایط قیمت‌گذاری API جدید Reddit که اخیراً اعلام کرده است، فروشگاه خود را تعطیل کند. کریستین سلیگ، توسعه‌دهنده اپلیکیشن، امروز به اشتراک گذاشت که به نظر می‌رسد قیمت‌گذاری API Reddit خبر بدی برای آینده برنامه‌های شخص ثالث Reddit باشد، زیرا اکنون ۲۰ میلیون دلار در سال برای ادامه کسب و کار آپولو هزینه دارد. با توجه به سابقه طولانی آپولو در به روز رسانی برنامه های متفکرانه، طراحی سازگار با iOS و سهولت استفاده عمومی که این برنامه را به یک جایگزین محبوب برای مشتری رسمی Reddit تبدیل کرده است، واکنش منفی مشتریان نسبت به شرایط Reddit با توجه به این اخبار در حال افزایش است.

این خبر غیرمنتظره است، زیرا Reddit به توسعه دهندگان اطمینان داده بود که تغییرات قیمت گذاری API بر افرادی که در حال ساخت برنامه برای کمک به استفاده از Reddit هستند، تأثیر نخواهد گذاشت. در عوض، این حرکت به عنوان راهی برای محافظت از سایت انجمن اینترنتی بزرگ Reddit از تبدیل شدن به علوفه رایگان برای شرکت‌هایی بود که سیستم‌های هوش مصنوعی خود را در بخش‌های وسیعی از اینترنت آموزش می‌دهند. استیو هافمن، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت، استیو هافمن در مصاحبه ای به نیویورک تایمز گفت: اساساً Reddit می خواست برای “مجموعه داده” خود پول دریافت کند.

به گفته او، توسعه‌دهندگانی که می‌خواهند اپلیکیشن‌ها و ربات‌ها بسازند و محققانی که می‌خواهند Reddit را برای اهداف آکادمیک یا غیرتجاری مطالعه کنند، مجبور نیستند برای API پولی بپردازند.

اما سلیگ می‌گوید که اینطور نخواهد بود.

در پستی در Reddit، توسعه‌دهنده به اشتراک گذاشت که بر اساس مکالمات تلفنی که با Reddit انجام داده است، اکنون 50 میلیون درخواست تحت شرایط API جدید 12000 دلار هزینه خواهد داشت – « رقمی بسیار بیشتر از چیزی که می‌توانستم تصور کنم.»

سلیگ توضیح داد: «آپولو در ماه گذشته 7 میلیارد درخواست داشت که حدود 1.7 میلیون دلار در ماه یا 20 میلیون دلار در سال است.

توسعه دهنده همچنین گفت که در دسترس قرار دادن این برنامه فقط برای مشترکین به منظور کاهش تعداد درخواست ها نیز راه حلی نخواهد بود، زیرا کاربر آپولو به طور متوسط ​​از 344 درخواست در روز استفاده می کند که برای آپولو 2.50 دلار در ماه هزینه دارد. سلیگ گفت که این رقم بیش از دو برابر هزینه اشتراک در حال حاضر است.

سازنده آپولو در چندین مکالمه با نمایندگان Reddit درگیر شده بود تا در مورد این نگرانی های قیمتی بحث کند و در حالی که او این مکالمات را مدنی و ارتباطی توصیف کرد، اظهار کرد که از نتایج “عمیقاً ناامید” است. (این شرکت همچنین به او اجازه داد تا جزئیات تماس را منتشر کند، به همین دلیل است که او اطلاعات را در Reddit و جاهای دیگر در رسانه های اجتماعی به اشتراک می گذارد.)

به نظر می رسد قیمت گذاری API جدید Reddit عملاً آپولو را از کار بیاندازد.

سلیگ به TechCrunch گفت که آپولو امروز حدود 1.3 تا 1.5 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد و تقریباً 900 هزار کاربر فعال روزانه دارد. برآوردهای شخص ثالث از ارائه دهنده اطلاعات اپلیکیشن data.ai تایید می کند که آپولو تا به امروز نزدیک به 5 میلیون نصب جهانی داشته است. در حالی که سلیگ از به اشتراک گذاشتن جزئیات از نظر درآمد آپولو خودداری کرد، او می‌گوید: «این حتی در حوزه احتمالی یا نزدیک به آنچه که Reddit شارژ می‌کند نیست».

سلیگ ابراز تاسف کرد: «در واقع با قاب‌بندی متفاوت، حتی اگر هر کاربر غیر از آن‌هایی که اشتراک پرداخت می‌کنند را بیرون کنم، باز هم هر ماه در وضعیت قرمز قرار می‌گیرم. او همچنین می‌گوید هیچ طرح B در دست ساخت نیست، زیرا انتظار دریافت این نوع اخبار را نداشت.

Reddit برای اظهار نظر تماس گرفت اما هنوز بیانیه ای ارائه نکرده است. ما قصد داریم در صورت ارائه نظرات شرکت را به روز کنیم.

تصمیم Reddit برای افزایش قیمت دسترسی به API خود به دنبال حرکت مشابهی توسط توییتر است. دومی در نهایت بخش بزرگی از اکوسیستم توسعه‌دهندگان شخص ثالث توییتر را از توانایی دسترسی به ابزارهای توسعه‌دهنده توییتر قطع کرد. در نتیجه، بسیاری از برنامه‌ها، مشتریان و سرویس‌های توییتر از آن زمان تعطیل شده‌اند یا برای تمرکز بر حوزه‌های دیگر، مانند حمایت از رقیب توئیتر منبع باز Mastodon، متمرکز شده‌اند.

توییتر بالاخره کمی از قیمت‌های سنگین خود عقب نشینی کرد و هفته گذشته یک لایه API ماهانه 5000 دلاری را معرفی کرد تا دسترسی را کمی مقرون به صرفه‌تر کند. رده جدید بین رده پایه ماهیانه 100 دلار و رده سازمانی 42000 دلار در ماه قرار دارد، اما هنوز مشکل کسب و کارهای کوچکتر را حل نمی کند، زیرا آنها برای استفاده از آن به 60000 دلار در سال نیاز دارند.

آپولو اولین بار در سال 2017 در اپ استور راه اندازی شد و اجازه دهید بگوییم، من یک طرفدار آن بودم. در آن زمان، این برنامه با ویژگی هایی مانند ژست های قابل تنظیم، نمایشگر رسانه، ویرایشگر کامل نوشتن Markdown و سایر ویژگی های الهام گرفته از بازخورد کاربران Reddit، یک تجربه منحصر به فرد را ارائه داد. در طول سال‌ها، کاربران آپولو به قابلیت سفارشی‌سازی و ویژگی‌های قدرتمند کاربر و همچنین طراحی سازگار با iOS آن واکنش نشان داده‌اند. سلیگ گفت که قصد دارد یک برنامه Reddit بسازد که احساس می‌کرد می‌توانست توسط خود اپل ساخته شده باشد.

توسعه دهنده همچنین به سرعت ویژگی های جدید iOS را به کار گرفت، همانطور که اخیراً با راه اندازی ویجت های Lock Screen برای iOS 16 انجام داد. علاوه بر این، Selig با به‌روزرسانی رابط کاربری جدید «جزیره پویا» آیفون که بریدگی قرص‌دار بالای آیفون 14 پرو را به یک ویژگی قابل لمس و تعاملی برای اعلان‌ها تبدیل کرد، کمی سرگرم شد. او حیوانات خانگی باهوشی به سبک تاماگوچی یا «Pixel Pals» را اختراع کرد که می‌توانستند بر روی شکاف بدوند. حیوانات خانگی بسیار محبوب بودند، آنها به زودی برنامه تلفن همراه اختصاصی خود را نیز دریافت کردند.

از زمانی که چند ساعت پیش نگرانی‌های خود را در Reddit به اشتراک گذاشت، پست سلیگ در مورد آینده آپولو 8.6 هزار رأی مثبت دریافت کرده است. جای تعجب نیست که طرفداران این برنامه نسبتاً از این خبر ناراحت هستند، Reddit را حریص می‌خوانند، تهدید می‌کنند که آن را ترک می‌کنند و قول می‌دهند از هر چیزی که Selig تصمیم بگیرد در آینده بسازد، اگر این واقعاً پایان برنامه مورد علاقه آنها باشد، حمایت خواهند کرد.