ایلان ماسک می گوید تسلا ممکن است «کد منبع بیشتری را برای خودروسازان دیگر باز کند».

ایلان ماسک پنجشنبه را پیشنهاد کرد در طول یک فضای توییتر با جیم فارلی، مدیرعامل فورد که تسلا ممکن است برخی از کدهای سیستم عامل خودرو خود را در اختیار سایر خودروسازان قرار دهد.

ماسک می‌گوید: «همان‌طور که شاید اندروید به عنوان یک استاندارد کلی برای صنعت تلفن مفید باشد، مثل اینکه می‌توانیم کدهای منبع بیشتری را باز کنیم.» اگر تسلا این جهش را انجام دهد، با گوگل که یک سیستم عامل خودرو مبتنی بر اندروید توسعه داده است و همچنین اپل رقابت خواهد کرد.

ماسک در پاسخ به یادداشت فارلی مبنی بر اینکه ساخت یک «خودروی کاملاً نرم‌افزاری قابل به‌روزرسانی» «فوق العاده سخت» است، پاسخ داد. مدیر اجرایی میلیاردر گفت تسلا خوشحال خواهد شد که “در زمینه نرم افزار مفید باشد.”

ماسک این اظهار نظر را در طول توئیتر اسپیس که برای اعلام توافقنامه نقطه عطفی بین تسلا و فورد مورد استفاده قرار گرفت، بیان کرد. طبق قراردادی که پنجشنبه اعلام شد، مشتریان خودروهای برقی فورد به شبکه سوپرشارژ تسلا در این کشور دسترسی خواهند داشت آمریکا و کانادا مهمتر از آن، فورد موافقت کرد که از سال 2025، پورت شارژ تسلا را در نسل دوم خودروهای برقی خود، که شامل یک کامیون و شاسی بلند سه ردیفه است، قرار دهد.

ماسک اغلب در رویدادهای زنده ایده‌هایی را برای تسلا مطرح می‌کند که برخی از آنها محقق می‌شوند و برخی دیگر محقق نمی‌شوند. اگر تسلا بخواهد نرم افزار قابل به روز رسانی هوایی خود را برای سایر خودروها تجاری کند، این خودروساز را در رقابت مستقیم با گوگل و اپل قرار می دهد.

گوگل به خودروسازان پیشنهاد می دهد سیستم عامل Android Automotiveکه از سیستم عامل متن باز تلفن همراه آن که بر روی لینوکس اجرا می شود و برای استفاده در خودروها اصلاح شده است، الگوبرداری شده است. اپل همچنین در ژوئن گذشته که اعلام کرد وارد بازی سیستم عامل شد که آن نسل بعدی CarPlay هدف آن تامین انرژی کل دسته ابزار یک وسیله نقلیه است. هر دو شرکت فناوری همچنین یک محصول میان‌افزاری به نام Apple CarPlay و Android Auto ارائه می‌کنند که تلفن کاربر را به سیستم اطلاعات سرگرمی خودرو متصل می‌کند.

مشارکت های زنجیره تامین

ماسک و فارلی همچنین پنج شنبه به شراکت های بالقوه دیگری در آینده از جمله در زنجیره تامین اشاره کردند.

مدیر عامل فورد از ماسک در مورد محصول جدید تسلا سؤال کرد کارخانه پالایش لیتیوم کورپوس کریستی. فورد اخیراً یک سری معاملات انجام داده استاز جمله با Albemarle و SQM، برای اطمینان از دسترسی خودروساز به لیتیوم.

ماسک مشکلات قبلی را تکرار کرد که در ایالات متحده کارآفرینان کافی برای استخراج و فرآوری مواد خام وجود ندارد و او آرزو می‌کند که ای کاش تسلا مجبور نمی‌شد این سستی را جبران کند. او گفت که این شرکت یک پالایشگاه کاتد مبتنی بر نیکل در آستین دارد و همچنین ممکن است مجبور شود در تولید آند مشارکت کند، اما “امیدوارم که نه.”

ماسک خاطرنشان کرد که بازار بزرگی برای گرافیت مصنوعی وجود خواهد داشت (گرافیت ماده اصلی در اکثر آندهای لیتیوم یونی است).

با وجود این، این دو مدیر عامل در برخی مواقع دوستانه باقی مانده اند در حال رقابت با یکدیگر. ماسک در گذشته از این خودروساز تمجید کرده و در موارد متعددی اشاره کرده است که تنها تسلا و فورد از ورشکستگی جلوگیری کرد

فورد، مانند دیگر خودروسازان قدیمی، همچنان قصد دارد تسلا را به عنوان فروشنده شماره 1 خودروهای برقی در ایالات متحده شکست دهد. فورد راه هایی برای رفتن دارد.

در سال 2022، فورد 61575 وسیله نقلیه الکتریکی در ایالات متحده تسلا فروخت که 1.3 میلیون دستگاه برقی را در سراسر جهان فروخت. این شرکت فروش را بر اساس کشور تقسیم نمی کند. طی دو سال گذشته، فورد این را گفته است حدود 3 میلیارد دلار از دست داد در کسب و کار EV و خدمات دیجیتال خود، واحدی که اکنون با نام Model e شناخته می شود. این شرکت انتظار ندارد که مدل e تا اواخر سال 2026 با حاشیه سود عملیاتی 8 درصد سودآور باشد. با این حال، واحدهای موتور گازسوز سنتی فورد به اندازه کافی سودآور بودند تا این ضررها را جبران کنند.

از نظر تولید، فورد قصد دارد تا پایان سال 2023 به 600000 دستگاه برقی و تا پایان سال 2026 به 2 میلیون دستگاه برسد.

تسلا اعلام کرد که می‌خواهد در سال 2023 به نرخ رشد مرکب سالانه 50 درصدی دست یابد که باید شاهد تولید 1.8 میلیون خودرو توسط این خودروساز باشد.