ایلان ماسک می‌گفت ۱۰۰ میلیون دلار در OpenAI گذاشته است، اما اکنون ۵۰ میلیون دلار است: این رسیدها است.

این هیچ رازی نیست ایلان ماسک از زمان کناره گیری از هیئت مدیره خود در فوریه 2018، عمیقاً از OpenAI ناامید شده است و در نامه ای سرگشاده از سازمان خواست تا کار روی سیستم های قدرتمندتر را متوقف کند.

ماسک در مصاحبه ای با CNBC در روز چهارشنبه، پس از جلسه سهامداران تسلا گفت: “به نظر عجیب می رسد که چیزی می تواند غیرانتفاعی، منبع باز باشد، و به نوعی خود را به منبع بسته و سودآور تبدیل کند.” فرض کنید برای نجات جنگل‌های آمازون بودجه سازمانی را تامین کرده‌اید و در عوض آنها به یک شرکت چوب تبدیل شده‌اند و جنگل را خرد کرده و در ازای پول فروخته‌اند.

قدرت انتقاد او به این واقعیت بستگی دارد که ماسک به راه اندازی سازمان تحقیقاتی هوش مصنوعی کمک کرد. اما دقیقا چقدر حمایت کرد، حتی ماسک نیز در مورد آن مطمئن نیست.

من هنوز گیج هستم که چگونه یک سازمان غیرانتفاعی که من 100 میلیون دلار به آن کمک مالی کردم به نوعی به 30 میلیارد دلار ارزش بازار برای سود تبدیل شد. اگر این قانونی است، چرا همه آن را انجام نمی دهند؟» او در اواسط ماه مارس توییت کرد. یک هفته بعد او شکایت کرد در توییتر دوباره: “من اولین 100 میلیون دلار را به OpenAI زمانی که غیرانتفاعی بود اهدا کردم، اما هیچ مالکیت یا کنترلی ندارم.”

رقم 100 میلیون دلاری به طور گسترده به عنوان واقعیت گزارش شده است. اما ماسک در همان مصاحبه دیروز CNBC به طور ناگهانی ادعای خود را کاهش داد. هنگامی که از او پرسیدند چقدر به OpenAI کمک کرده است، او پاسخ داد: “تعداد دقیق را مطمئن نیستم اما مقداری در حدود 50 میلیون دلار است.”

پس چه چیزی در هشت هفته گذشته تغییر کرد؟

پس از توئیت های اصلی خود در ماه مارس، TechCrunch تحقیقاتی را در مورد منابع مالی غیرانتفاعی اولیه OpenAI از جمله مشارکت های ماسک آغاز کرد. تجزیه و تحلیل ما از اسناد ثبت شده در IRS و یک تنظیم کننده ایالتی نشان می دهد که ماسک نمی توانست 100 میلیون دلاری را که در ابتدا ادعا کرده بود به غیرانتفاعی بدهد.

در واقع، در حالی که منبع بسیاری از بودجه OpenAI نامشخص است، پرونده‌ها فقط حاوی حدود 15 میلیون دلار کمک مالی هستند که می‌توان به طور قطعی به ماسک ردیابی کرد.

TechCrunch پاسخی از وکیل ماسک دریافت نکرد، وقتی تحلیل ما ارائه شد و جزئیات حمایت مالی او را خواست.

پرونده های مالیاتی همچنین جزئیاتی را که قبلاً گزارش نشده بود در مورد یکی از با ارزش ترین و شناخته شده ترین سرمایه گذاری های فناوری که امروز فعالیت می کند، از جمله سطح سرمایه گذاری توسط رید هافمن، تسلاس رایگان برای مهندسان اولیه OpenAI، و لایحه محاسباتی سرسام آور که ممکن است باعث شده باشد را نشان می دهد. آن را به یک میلیارد دلار سرمایه گذاری از مایکروسافت.

هیچ چیزی نزدیک به یک تلاش میلیارد دلاری نیست

جنبه مالی OpenAI از زمانی که این سازمان توسط محققان هوش مصنوعی Greg Brockman و Ilya Sutskever در دسامبر 2015 اعلام شد مبهم بوده است. آنها نوشتند که هدف OpenAI “پیشبرد هوش دیجیتال به روشی است که به احتمال زیاد برای کل بشریت مفید است.” ، بدون نیاز به ایجاد بازده مالی.» ماسک و سام آلتمن، بنیانگذار Y Combinator، ریاست این غیرانتفاعی را بر عهده خواهند داشت.

این وبلاگ ادعا کرد که آلتمن، ماسک و براکمن به همراه رید هافمن، پیتر تیل، آمازون، اینفوسیس، شریک Y Combinator جسیکا لیوینگستون و YC Research، یک سازمان غیرانتفاعی دیگر که از این استارت‌آپ جدا شده است، به 501(c)3 جدید کمک خواهند کرد. شتاب دهنده آنها نوشتند: «در مجموع، این سرمایه گذاران یک میلیارد دلار تعهد کرده اند. سال بعد، Wired به طور مناسب OpenAI را به عنوان “تلاش میلیارد دلاری” گزارش کرد و این رقم متعاقباً به طور گسترده به اشتراک گذاشته شد.

اما “متعهد” با “در واقع اهدا شده” یکسان نیست. طبق پرونده‌های مالیاتی فدرال، حداقل یکی از اهداکنندگان نام‌برده، YC Research، هرگز حتی یک دلار هم نداده است، و کل مبلغ اهدایی به سازمان غیرانتفاعی OpenAI از ابتدای تأسیس تا سال 2021 تنها 133.2 میلیون دلار بوده است. اکثریت قریب به اتفاق این سرمایه‌ها قبل از راه‌اندازی بازوی انتفاعی OpenAI در سال 2019 به دست آمد و خود غیرانتفاعی اکنون تا حد زیادی از بین رفته است. در سال 2021 فقط 3066 دلار کمک مالی دریافت کرد.

سهم ماسک

بنابراین ماسک چقدر از 133 میلیون دلار OpenAI را اهدا کرد؟ یک مکان خوب برای شروع با سازمان 501(c)3 خودش، بنیاد ماسک است.

در سال 2016، بنیاد ماسک 10 میلیون دلار کمک مالی به یک سازمان غیرانتفاعی دیگر مرتبط با آلتمن به نام YC.org کرد. YC.org به نوبه خود 10 میلیون دلار به OpenAI کمک کرد. یکی از سخنگویان OpenAI در سال 2019 توضیح داد که دلیل این مسیر دوربرگردان، تأخیر در ایجاد وضعیت معافیت مالیاتی OpenAI در IRS بود.

این کمک 10 میلیون دلاری تنها کمک نقدی افشا شده عمومی ماسک به OpenAI است. با این حال، یک صورت حساب مالی حسابرسی شده توسط YC.org با تنظیم کننده های خیریه کالیفرنیا در سال 2020 نشان می دهد که 15 میلیون دلار از درآمد این سازمان در سال 2016 از یک مشارکت کننده بوده است. با توجه به اینکه درآمد YC در کل سال 16.6 میلیون دلار بوده است، ماسک به احتمال زیاد این سهم را داشته است. YC متعاقباً 16 میلیون دلار دیگر به OpenAI در سال 2017 داد که حداقل 5 میلیون دلار آن احتمالاً متعلق به ماسک بود.

تنها کمک مالی دیگری که می‌توان به ماسک پیوند داد، هدیه‌ای است که قبلاً گزارش نشده بود به OpenAI در سال 2017 از وسایل نقلیه تسلا به ارزش 248,295 دلار و اهدایی بعدی در سال 2018 به مبلغ 14,105 دلار برای ارتقاء خودرو. یک صورت مالی حسابرسی شده اشاره می کند که وسایل نقلیه به عنوان غرامت در اختیار کارکنان قرار گرفته است.

با این حال، راه‌هایی نیز وجود دارد که می‌توان به صورت ناشناس پول به یک سازمان غیرانتفاعی داد. افراد ثروتمند می توانند هدایای خود را با قیف کردن پول از طریق به اصطلاح صندوق های توصیه شده از سوی اهداکنندگان (DAFs) پنهان کنند. بنیاد ماسک 12.4 میلیون دلار در سال 2017 و 6.3 میلیون دلار در سال 2018 به یک DAF به نام صندوق هدیه خیریه سرمایه گذاری Fidelity اهدا کرد. سپس آن صندوق بین سال‌های 2018 تا 2020 7.8 میلیون دلار به OpenAI اهدا کرد. هیچ راهی برای تشخیص اینکه آیا هیچ‌یک از این پول متعلق به ماسک بوده است وجود ندارد – صندوق دارای اهداکنندگان زیادی و ده‌ها میلیارد دلار دارایی است – اما نمی‌توان آن را رد کرد.

شرکت‌ها و افراد می‌توانند بدون اینکه هویت‌شان عمومی شود، مستقیماً به سازمان‌های غیرانتفاعی کمک مالی کنند. ماسک احتمالاً این کار را با هدیه 5 میلیون دلاری اضافی به YC.org در سال 2016 انجام داد. شاید او به همین روش کمک های OpenAI خود را به 50 یا 100 میلیون دلار افزایش داد؟

چندین هفته پیش، گزارش TechCrunch به نماینده ماسک ارائه شد اما به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخی نداد. تنها راه برای محدود کردن مشارکت‌های ماسک، شمارش هدایای OpenAI از سوی دیگر اهداکنندگان و دیدن مقدار باقیمانده بود.

سهم سایر بنیانگذاران

سام آلتمن، که اکنون مدیر عامل OpenAI است، مشارکتی داشته است، بایگانی IRS سازمان در سال 2016 نشان می دهد. او به سازمان جوان 3.75 میلیون دلار وام داد تا شروع به کار کند – و سپس کل مبلغ را با بهره، برای هدیه ای به مبلغ 3784637 دلار بخشید.

هافمن از بنیاد خود، Aphorism، ​​استفاده کرد تا در سال 2016 یک میلیون دلار به YC بدهد، که به نظر می رسد سازمان در سال 2017 آن را به OpenAI منتقل کرده است. سپس Aphorism با اهدای مستقیم 5 میلیون دلاری به OpenAI در سال های 2017 و 2018 ادامه داد.

آمازون و مایکروسافت حداقل 800000 دلار در خدمات رایانش ابری اهدا کردند و Infosys به TechCrunch تایید کرد که کمک مالی کرده است. هیچ یک از شرکت‌ها مبلغی دلاری روی سهم خود قرار نمی‌دهند. هدایای شرکتی دیگری نیز وجود داشت، از جمله یک کامپیوتر با کارایی بالا 129000 دلاری از Nvidia، و همچنین نرم افزار و خدمات بیش از دوجین شرکت دیگر.

OpenAI جزئیات مشارکت های براکمن یا لیوینگستون را به اشتراک نمی گذارد. به همین ترتیب، هیچ سابقه ای مبنی بر ارائه بودجه به OpenAI توسط پیتر تیل وجود ندارد و همچنین شرکت VC او به درخواست اطلاعات پاسخ نداده است. با این حال، در سال 2018 مبلغ 100000 دلار از طرف Donor’s Trust، یک DAF مورد علاقه محافظه کاران و آزادی خواهان، که تیل در میان آنها به حساب می آید، صورت گرفت.
در سال 2017، Open Philanthropy اهدای 30 میلیون دلاری به OpenAI را اعلام کرد که در سه هدیه 10 میلیون دلاری در سال‌های 2017، 2018 و 2019 از طریق یک موسسه غیرانتفاعی تحت کنترل داستین موسکوویتز، بنیانگذار فیس‌بوک، تحویل داده شد. هولدن کارنوفسکی، مدیر عامل بشردوستانه باز، در هیئت مدیره OpenAI قرار گرفت.

ما خطراتی را می بینیم، هم از پیامدهای ناخواسته استفاده از هوش مصنوعی، و هم ناشی از سوء استفاده عمدی)، و معتقدیم که ما – به عنوان یک سازمان بشردوستانه، جدا از دانشگاه، صنعت و دولت – ممکن است در موقعیت خوبی برای حمایت از کار برای کاهش این خطرات باشیم. این سازمان در آن زمان نوشت.

هزینه محاسبات

با افزایش مقیاس OpenAI، هزینه های آن به سرعت شروع به افزایش کرد. علاوه بر استخدام محققان هوش مصنوعی فوق ستاره با حقوق های چند میلیون دلاری، صورتحساب محاسباتی OpenAI به طور تصاعدی افزایش یافته بود و کمک های مالی محاسباتی غیرمجاز فقط یک قطره در سطل بود. طبق پرونده های مالیاتی، OpenAI در سال 2016 2.3 میلیون دلار، در سال 2017 7.9 میلیون دلار و در سال 2018 30.6 میلیون دلار برای محاسبات ابری هزینه کرده است.

در فوریه 2018، OpenAI ارائه دهندگان ابری را از آمازون به گوگل تغییر داد و قراردادی را امضا کرد که حداقل 63 میلیون دلار با این غول فناوری طی دو سال آینده هزینه کند. ماسک در همان ماه هیئت مدیره OpenAI را ترک کرد. وقایع ممکن است بی ارتباط باشند، اگرچه سمافور اخیرا گزارش داد که ماسک فکر می‌کرد که OpenAI پشت سر گوگل می‌لغزد و پس از اینکه سایر بنیان‌گذاران پیشنهاد او را برای اداره غیرانتفاعی رد کردند، آن را ترک کرد.

طبق گفته‌های خودی در OpenAI که Semafor با آنها تماس گرفت، ماسک کمک‌های مالی خود را در آن مرحله متوقف کرد و باعث شد که یک OpenAI LP انتفاعی که از سرمایه‌گذاران خارجی استقبال می‌کند، سریع کند. تا تابستان 2019، OpenAI قبلا پول محاسباتی گوگل خود را خرج کرده بود و به دنبال معامله دیگری بود.

در ماه ژوئیه، مایکروسافت حدود 1 میلیارد دلار در نهاد انتفاعی جدید سرمایه‌گذاری کرد – با حدود نیمی از بودجه به صورت اعتبار برای سرویس محاسبات ابری Azure خود.

ماسک علناً انتقال OpenAI به یک تجارت انتفاعی را محکوم کرده است.

به نظر می رسد که اهداکننده بزرگ دیگر آن، موسکوویتز، نیز تلاش ها را ضعیف کرده است. او در یک گفتگو در یک انجمن بشردوستانه در ماه مارس، پست کرد: “امیدوارم این است که ما با شرکت کردن در واقع شتاب را کاهش دادیم، اما نسبت به دیدگاهی که به آن اضافه کردیم کاملاً شک دارم.”

همه اهداکنندگان موسس همین احساس را نداشتند. بنیاد آفوریسم رید هافمن در سال 2018 50 میلیون دلار را که قبلاً گزارش نشده بود در سرمایه گذاری انتفاعی OpenAI سرمایه گذاری کرد. Aphorism این سرمایه گذاری خیریه را با نوشتن این که هدف کسب و کار جدید ارائه «فناوری هوش مصنوعی به مردم از طریق مجوز منبع باز در صورت لزوم به نفع عموم است، توجیه کرد. ”

هیچ یک از نسخه های اخیر چت ربات Chat-GPT OpenAI منبع باز نبوده است.

به گفته این سازمان، با خروج ماسک، OpenAI از شش عضو جدید هیئت مدیره استقبال کرد که هر یک از آنها اهداکننده نیز شدند. نه آنها و نه OpenAI مبلغی را که داده اند به اشتراک نمی گذارند، اما سال بعد، OpenAI آخرین هدیه عمومی بزرگ خود را دریافت کرد: 30 میلیون دلار از یک DAF به نام بنیاد جامعه سیلیکون ولی. هیچ سابقه ای مبنی بر کمک مالی ماسک یا بنیادش به DAF وجود ندارد.

خط پایین

جمع کردن تمام کمک‌های غیر ماسک به OpenAI (از جمله پول بنیاد جامعه سیلیکون ولی) در مجموع 75.8 میلیون دلار از 133.2 میلیون دلار به دست می‌آید. این بدان معناست که بیشترین مبلغی که ماسک می‌توانست به OpenAI کمک کند، احتمالاً 57.4 میلیون دلار بوده است – بسیار متفاوت از 100 میلیون دلاری که او در ابتدا ادعا کرد، اما نزدیک به رقمی است که او در روز چهارشنبه ذکر کرد.

با این حال، این تعداد فرض می‌کند که سه اهداکننده موسس (از جمله Thiel)، شش اهداکننده جدیدتر، و چندین حامی شرکتی مانند Infosys، اصلاً هیچ چیزی ارائه نکرده‌اند.

در طرح بزرگتر مالی ماسک، اختلاف 35 میلیون دلاری، 50 میلیون دلاری یا حتی 85 میلیون دلاری کمی بیشتر از یک خطای گرد کردن است. ماسک اخیراً ارزش توییتر را تنها 20 میلیارد دلار ارزیابی کرده است، دومین فرد ثروتمند جهان از زمان خرید این شرکت در پاییز گذشته، هر روز بیش از 100 میلیون دلار از دست داده است.