اپل پس از درخواست تنظیم کننده های محلی – TechCrunch ، یک برنامه معروف قرآن در چین را حذف کرد

بر اساس گزارش بی بی سی ، اپل با توجه به درخواست دولت چین ، قرآن مجید ، یک برنامه محبوب برای خواندن متن مذهبی اسلامی و سایر اطلاعات مربوط به نماز را در چین حذف کرده است. این حرکت به عنوان بخشی از تغییر بزرگتر در کشور برای مقابله با محتوای خارجی انجام می شود ، یا به سادگی وجود آن محتوا را در Firewall بزرگ دشوارتر می کند. همین دیروز ، LinkedIn اعلام کرد که نسخه چینی سایت خود را تا پایان سال جاری با توجه به افزایش الزامات رعایت دولت توسط دولت حذف می کند.

یکی از محبوب ترین برنامه های مذهبی در چین ، قرآن مجید در سراسر جهان در دسترس است و تقریباً 35 میلیون کاربر دارد.

برنامه قرآن مجید در سایر کشورها در App Store و Google Play در دسترس است – اگرچه Google Play از نظر فنی نیز در چین در دسترس نیست (با این حال ، مردم می توانند از طریق VPN به آن دسترسی داشته باشند).

وب سایت سانسور اپل، که برنامه ها را در فروشگاه App Apple نظارت می کند ، اولین کسی بود که متوجه شد قرآن مجید اخیراً حذف شده است.

چین رسماً اسلام را به عنوان یک دین به رسمیت می شناسد اما همچنین به دلیل نقض حقوق بشر و نسل کشی علیه اکثریت مسلمان اویغور در سین کیانگ با انتقاداتی روبرو شده است.

ما برای اظهار نظر در مورد این داستان با اپل تماس گرفته ایم و با کسب اطلاعات بیشتر این پست را به روز می کنیم.

اپل در طول سالها در مورد نحوه مطابقت با قوانین محلی با جنجال های زیادی روبرو شده است. منتقدان معتقدند بسیاری از مقررات محلی محتوا در کشورهای خاص سانسور است و اپل برای رعایت آن خیلی سریع عمل می کند. اپل استدلال می کند که اولویت اول آن احترام به قوانین کشورهایی است که در آن فعالیت می کند ، صرف نظر از موافقت یا عدم موافقت با مقررات.

سیاست حقوق بشر اپل می گوید: “ما ملزم به رعایت قوانین محلی هستیم ، و در برخی مواقع مسائل پیچیده ای وجود دارد که ممکن است در مورد آنها با دولت ها اختلاف نظر داشته باشیم.”

به نظر می رسد که در کارهایی که اپل انجام می دهد سازگاری وجود دارد. بر اساس گزارش نیویورک تایمز در ماه مه ، اگر برنامه مورد بحث در مورد موضوعات ممنوعه خاصی بحث کند ، از جمله میدان تیان آن من ، جنبش معنوی چینی فالون گونگ ، دالایی لاما و استقلال تبت و تایوان

عوارض دیگری برای اپل به عنوان یک تجارت وجود دارد که نشان می دهد این شرکت همچنان از قوانین دولتی پیروی می کند: چین یکی از بزرگترین بازارهای اپل است و اپل نیز به شدت به این کشور متکی است تا زنجیره تامین سخت افزار خود را فعال نگه دارد.

قرآن مجید تنها برنامه ای نیست که با حذف از اپ استور چین مواجه شده است. برنامه کتاب مقدس درخت زیتون نیز این هفته در چین حذف شد. درخت زیتون ادعا می کند که اپل به طور فعال آن را حذف کرده است.