استارت‌آپ فناوری سلامت mPharma با خرید Vine Pharmacy، وارد اوگاندا شد – TechCrunch

mPharma، یک استارت آپ بهداشتی غنا، سهام کنترلی در داروخانه Vine’s Uganda’s Vine Pharmacy را به مبلغ نامشخصی در اختیار گرفته است و این نشان دهنده ورود این شرکت به آخرین بازار خود در آفریقا است.

mPharma به TechCrunch فاش کرد که 55 درصد از سهام را که قبلاً در اختیار Abraaj Group بود، خریداری کرده است، یک شرکت سهام خصوصی که پس از آن که سرمایه گذاران، از جمله بنیاد بیل و ملیندا گیتس، زنگ خطر را در مورد مدیریت صندوق مراقبت های بهداشتی یک میلیارد دلاری خود به صدا درآوردند، سقوط کرد. Abraaj در سال 2013، زمانی که بزرگترین داروخانه زنجیره ای در اوگاندا بود، Vine Pharmacy را خریداری کرد.

تصاحب داروخانه Vine دو سال پس از خرید داروخانه Haltons کنیا توسط این استارت‌آپ به قیمت 5 میلیون دلار صورت می‌گیرد که نشان‌دهنده حمله mPharma به منطقه شرق آفریقا است.

وی در گذشته بزرگترین داروخانه زنجیره ای در اوگاندا بود. در اوج خود، حدود 36 فروشگاه در سراسر کشور داشت. اما با به‌عنوان بزرگ‌ترین سهامدار Abraaj، زمانی که سرمایه دیگری برای رشد وجود نداشت، اندازه کسب‌وکار باید تغییر می‌کرد. گرگوری راکسون، بنیانگذار و مدیرعامل mPharma به TechCrunch گفت: ما در حال خرید سهامی هستیم که Abraaj در اختیار داشت.

راکسون گفت که امیدوار است بتواند واین فارمسی را به شکوه سابق خود برساند، زمانی که جایگاه بزرگترین داروخانه زنجیره ای خرده فروشی در اوگاندا را داشت. زمانی که آبرااج مدیریت را بر عهده گرفت و طرح رشد تهاجمی خود را که شامل دوبرابر کردن شعبه هایش تا سال 2018 بود، در سرتاسر اوگاندا 20 شعبه داشت – شاهکاری که تا زمانی که PE سقوط کرد و منجر به تعطیلی چندین فروشگاه شد، انجام داد. ابراج همچنین تجارت عمده‌فروشی داروخانه را توسعه داد، به آژانس‌های دولتی و مؤسسات بهداشتی عرضه کرد و به مراقبت شخصی از بیمار از طریق بازدیدهای خانگی گسترش داد.

mPharma در ابتدا در سال 2013 توسط راکسون، دانیل شوکیماس و جیمز فینوکان، به مدیریت موجودی داروهای تجویزی برای داروخانه ها و تامین کنندگان آنها در حال حاضر عملیات داروخانه های خرده فروشی را اجرا می کند و اطلاعات بازار را در اختیار بیمارستان ها، داروخانه ها و بیماران قرار می دهد

این یکی از استارت‌آپ‌های با بودجه خوب در سراسر آفریقا باقی می‌ماند که بیش از 50 میلیون دلار از زمان آغاز به کار، از جمله دور سری C 17 میلیون دلار، توسط گروه CDC، موسسه مالی توسعه بریتانیا، در سال گذشته. دیگر سرمایه گذاران موجود شامل جیم بریر حامی دره سیلیکون از Breyer Capital، شروین بهارتی میتال از Bharti Global Limited، Social Capital و Golden Palm Investments می شود. همچنین از پشتیبان گیری لذت می برد هلنا فولکز، رئیس سابق CVS، بزرگترین زنجیره خرده فروشی داروخانه در ایالات متحده، و دانیل واسلا، مدیر عامل سابق و رئیس هیئت مدیره Novartis. هر دو عضو هیئت مدیره هستند.

می توانم به شما بگویم واین یک داروخانه زنجیره ای بسیار سودآور است. راکسون گفت: این یک کسب و کار خانوادگی برای تقریبا 30 سال است، و بنابراین، ما واقعاً سعی می کنیم از این لحظه برای توسعه تجارت استفاده کنیم.

«این یک زمان واقعاً هیجان انگیز برای ما است و خوشبختانه، اوگاندا یک بازار هیجان انگیز است. ممکن است پنج سال از کنیا عقب باشد، اما ما فکر می کنیم که برای نوآوری و اختلال آماده است.»

mPharma’s اخیراً اعلام کرد که در حال عرضه است خدمات پزشکی از راه دور در سراسر شبکه داروخانه های خود در قاره تلاش می کند تا با ارائه خدمات فراگیر، فاصله بین پزشک و بیمار را پر کند. این شرکت قصد دارد از شبکه داروخانه های خود برای ایجاد آنچه که به عنوان خدمات مراقبت اولیه دیجیتالی توصیف می کند استفاده کند پیشنهاد خدمات تشخیصی همه در یک

اوایل امسال، mPharma وارد اتیوپی شد پس از انعقاد قرارداد حق رای با Belayab Pharmaceuticals از طریق شرکت تابعه آن Haltons Limited. شرکت داروسازی اتیوپی بخشی از Belayab Group – یک امتیاز دهنده از شرکت هایی مانند Pizza Hut و Kia Motors – در این کشور است.

mPharma قصد دارد مدل فرانشیز خود را در هنگام گسترش به بازارهای جدید ادامه دهد. به گفته راکسون، این به استارتاپ کمک می کند تا بیشتر بر ساخت و اصلاح زیرساخت های خود برای یک سیستم منبع یابی و توزیع یکپارچه تمرکز کند که چالش های پیش روی بازار دارویی در سراسر آفریقا از جمله زنجیره های تامین غیرقابل پیش بینی، قیمت های گزاف و سفارشات پایین را برطرف کند.

ماه گذشته، پس از اینکه این کشور آفریقای غربی برای ایجاد زیرساخت های زنجیره تامین دارو با آن قرارداد بست، عملیات راه اندازی mPharma را در گابن آغاز کرد و ردپای استارت آپ ها را در ارائه سیستم های دارویی و شبکه های توزیع در سراسر قاره افزایش داد. غنا، نیجریه، کنیا، زامبیا، مالاوی و رواندا دیگر بازارهایی هستند که استارت‌آپ فناوری در آنها فعالیت می‌کند.

این شرکت همچنین با Mt. Meru Group، یک اپراتور پمپ بنزین در رواندا، در نوامبر گذشته شریک شد تا شعبه های داروسازی را در شعبه های خود ایجاد کند.

«در کمتر از یک سال، ما توانستیم به سرعت بزرگترین پلتفرم خرده فروشی در کشور را بسازیم. امروز رواندا یک بازار بسیار امیدوار کننده برای ما است.

انتظار می‌رود که بازار دارویی آفریقا با افزایش جمعیت به طور تصاعدی رشد کند، بنابراین فضایی برای نوآوری و بازاری برای استارت‌آپ‌هایی فراهم می‌کند که راه‌حل‌های سلامت موبایل ارائه می‌کنند.

در سراسر آفریقا، دیلویت در الف گزارششرق آفریقا به دلیل ادغام آن و اقتصاد رو به رشد که توسط بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی و گردشگری حمایت می‌شود، امیدوارکننده‌ترین منطقه از نظر سرمایه‌گذاری در مراقبت‌های بهداشتی است. در این گزارش آمده است که افزایش تقاضا برای خدمات و محصولات با به دست آوردن قدرت مخارج بیشتر مصرف کنندگان، منجر به افزایش هزینه های مراقبت های بهداشتی و مخابراتی نیز می شود – فرصت هایی که mPharma امیدوار است از آنها استفاده کند.