اروپا به خرید 68.7 میلیارد دلاری مایکروسافت اکتیویژن چراغ سبز نشان می دهد

کمیسیون اروپا (EC) به پیشنهاد 68.7 میلیارد دلاری مایکروسافت برای غول بازی اکتیویژن مجوز داده است.

این خبر چند هفته پس از ظهور بریتانیا به عنوان اولین حوزه قضایی برای جلوگیری از معامله megabucks منتشر می شود، اگرچه کمیسیون تجارت فدرال (FTC) در ایالات متحده نیز برای خنثی کردن این معامله شکایت می کند.

اروپا مدتی بود که در حال بررسی یک تحقیق عمیق بود و در ماه نوامبر تأیید کرد که نگران این است که همکاری مایکروسافت و اکتیویژن می تواند رقابت را در بازار بازی های رایانه ای و کنسول ها کاهش دهد. EC ضرب الاجل 25 آوریل برای اعلام تصمیم تعیین کرده بود، اما پس از دریافت راه حل ها و تعهدات بیشتر از مایکروسافت، تصمیم خود را پس گرفت. به طور گسترده انتظار می رفت که این معامله امروز به امضا برسد، و اکنون تایید شده است، در گزارش نهایی EC اشاره شده است که تایید “مشروط به رعایت کامل تعهدات ارائه شده توسط مایکروسافت است.”

داستان تا اینجا

مایکروسافت برای اولین بار در ژانویه سال گذشته پیشنهاد خود را برای Activision ارائه کرد، قراردادی که به دنبال ترکیب قدرت توزیع مایکروسافت در حوزه کنسول و رایانه شخصی با یکی از بزرگترین ناشران بازی های شخص ثالث در جهان بود – Activision مسئول فرنچایزهای بزرگی مانند Call of Duty، Candy Crush و World of Warcraft. مایکروسافت با اکتیویژن تحت نظارت خود، عملاً پس از Tencent و Sony به سومین شرکت بزرگ بازی در جهان از نظر درآمد تبدیل خواهد شد.

در مرکز نگرانی قانونگذاران ضد انحصار این است که مایکروسافت نفوذ و کنترل بیش از حد بر توزیع بازی ها داشته باشد. در مقابل این انگیزه دارد که عناوین بازی های محبوب را از پلتفرم های بازی رقیب خودداری کند یا در غیر این صورت تجربه بازی کمتری را در گزینه های جایگزین ایجاد کند تا مردم را تشویق کند که به اکوسیستم خود که شامل ایکس باکس و ویندوز می شود سوئیچ کنند.

در حالی که بریتانیا قبلاً بر تأثیر این قرارداد در بازی‌های کنسولی و ابری تمرکز کرده بود، مرجع رقابت و بازار (CMA) پرونده خود را فقط به مورد دوم محدود کرد. گفته می‌شود در حالی که مایکروسافت می‌توانست بازی‌ها را از پلی‌استیشن خودداری کند، کنسول سونی از سهم بازار کافی برخوردار بود که به این معنی بود که احتمالاً این مسیری سودآور و جذاب برای مایکروسافت برای ادامه پشتیبانی از بازی‌های اکتیویژن باقی می‌ماند. با این حال، با بازی‌های ابری، این سازمان اعلام کرد که گسترش ویندوز و «زیرساخت ابری قابل توجه» آن می‌تواند به مایکروسافت مزیت ناعادلانه‌ای بدهد.

شایان ذکر است که مایکروسافت تعهدات متعددی برای حفظ بازی های اکتیویژن بر روی پلتفرم های رقیب از جمله سونی، نینتندو و انویدیا برای یک دوره 10 ساله داده است. با این حال، CMA استدلال می‌کند که پیشنهادات مایکروسافت نمی‌تواند جایگزین «پویایی رقابتی» موجود شود و بیش از حد متکی به نظارت نظارتی مایکروسافت است.

در پی محاصره بریتانیا، هر دو شرکت به شدت وارد عمل شدند و سخنگوی اکتیویژن در آن زمان گفت که نتیجه‌گیری‌های بریتانیا «خطا به شهروندان بریتانیایی است که با چشم‌اندازهای اقتصادی وخیم‌تر روبه‌رو می‌شوند» و افزود که آن را «بازنگری» خواهد کرد. برنامه های رشد برای بریتانیا به دلیل “بسته بودن برای تجارت”.

راه حل ها

در حالی که اروپا یک حزب نسبتاً فعال در نگهداشتن شرکت‌های بزرگ فناوری به دلیل تخلفات ضدرقابتی بوده است، هرگز از حامیان اصلی ادغام‌ها و ادغام‌ها در دنیای فناوری خارج از صنعت مخابرات نبوده است. بنابراین یافته‌های امروز تقریباً با شکل قبلی مطابقت دارد.

مانند بریتانیا، EC گفت که کمتر به بازی‌های کنسولی توجه دارد تا خدمات استریم بازی مبتنی بر ابر، و اگر مایکروسافت بازی‌های Activision را منحصر به سرویس استریم خود – Game Pass Ultimate – کند، می‌تواند کاهش دهد. رقابت در چیزی که هنوز به طور موثر یک بازار نوپا است. علاوه بر این، محدود کردن دسترسی به سرویس پخش خود می‌تواند سهم موجود در بازار رایانه‌های شخصی را تقویت کند.

راه‌حل‌های پیشنهادی مایکروسافت، که شامل وعده اجازه به همه مصرف‌کنندگان در منطقه اقتصادی اروپا (EEA) برای پخش جریانی همه بازی‌های فعلی و آینده اکتیویژن از طریق هر سرویس استریم بازی مبتنی بر ابر برای 10 سال آینده بود، ظاهرا برای جلب چراغ سبز مایکروسافت کافی بود. .

تصمیم اتحادیه اروپا چند ماه پس از تصویب این قرارداد توسط ژاپن اتخاذ شد، اگرچه اروپا به صراحت اعلام کرده است که قصد دارد بررسی هایی را در مورد تأثیر اقدامات مایکروسافت بر شرکت های بازی رقیب در آینده انجام دهد. در این بیانیه آمده است که یک “امین مستقل” مسئول نظارت بر اجرای تعهدات مایکروسافت خواهد بود.

علاوه بر این، با نتایج بسیار متفاوت بین اتحادیه اروپا و بریتانیا، بابی کوتیک، مدیرعامل اکتیویژن، سریعاً از کمیسیون اروپا تمجید کرد و گفت که این کمیسیون «فرایند بسیار کاملی را انجام داد». او همچنین گفت که اکتیویژن قصد دارد بیشتر در اتحادیه اروپا در حال حرکت رو به جلو سرمایه گذاری کند و به “رویکرد محکم اما عمل گرایانه اتحادیه اروپا برای بازی” اشاره کرد.

Kotick در بیانیه ای که برای TechCrunch منتشر شد، نوشت: “ما ریشه های عمیقی در اروپا داریم – شرکت ما در فرانسه تاسیس شد.” Candy Crush – یکی از موفق ترین فرنچایزهای ما – در سوئد ایجاد شد. و رهبری ارشد شرکت ما از سراسر اتحادیه اروپا از جمله اتریش، آلمان و سوئد است. ما قصد داریم سرمایه گذاری و نیروی کار خود را در سراسر اتحادیه اروپا به طور معناداری گسترش دهیم و از مزایای معامله ما برای بازیکنان در اروپا و سراسر جهان هیجان زده هستیم.”

اگر تصمیم اتحادیه اروپا بسیار متفاوت از تصمیم خود بود، بدنه ضد رقابت بریتانیا همیشه در کانون توجه قرار می گرفت و اندکی پس از فاش شدن نتیجه امروز، CMA به توییتر رفت تا تایید کند که بر تصمیم خود می‌ایستد، و تنها کاری که اتحادیه اروپا انجام داده است این است که به مایکروسافت اجازه می‌دهد تا تمام عکس‌های بازار بازی‌های ابری را برای دهه آینده فراخوانی کند.

CMA در توییتر نوشت: “مقامات رقابت بریتانیا، ایالات متحده و اروپا متفق القول هستند که این ادغام به رقابت در بازی های ابری آسیب می رساند.” CMA به این نتیجه رسید که بازی های ابری باید به عنوان یک بازار آزاد و رقابتی ادامه یابد تا نوآوری و انتخاب را در این بخش به سرعت در حال توسعه هدایت کند. پیشنهادهای مایکروسافت که امروز توسط کمیسیون اروپا پذیرفته شد، به مایکروسافت اجازه می دهد تا شرایط و ضوابط این بازار را برای 10 سال آینده تعیین کند. آنها یک بازار آزاد، باز و رقابتی را با بازاری که مشروط به مقررات جاری بازی‌هایی که مایکروسافت می‌فروشد، پلتفرم‌هایی که به آن‌ها می‌فروشد و شرایط فروش، جایگزین می‌کنند. این یکی از دلایلی است که گروه پنل مستقل CMA پیشنهادات مایکروسافت را رد کرد و از این معامله جلوگیری کرد.

با این حال، اکنون که تنظیم‌کننده‌های اروپایی عمدتاً از مسیر خارج شده‌اند، مایکروسافت و اکتیویژن تمام انرژی خود را برای لغو تصمیم بریتانیا از طریق فرآیند رسمی درخواست تجدیدنظر به کار خواهند برد.