آیا نرخ کلیک یک معیار سئو ارزشمند است؟

نقش نرخ کلیک (CTR) در سئو سال ها مورد بحث بوده است.

چندین مطالعه صنعتی ادعا کرده اند که CTR یک عامل رتبه بندی است – ادعایی که توسط بسیاری از کارمندان گوگل به شدت رد شده است.

چه این یک سیگنال رتبه بندی مستقیم باشد یا نه، CTR جایگاه خود را در سئو دارد.

این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازد که چرا CTR در سئو اهمیت دارد، موضع گوگل در مورد معیارها و نحوه استفاده صحیح از آن.

CTR برای سئو به چه معناست؟

CTR بسته به زمینه می تواند معانی زیادی داشته باشد. در کمپین های PPC، از آن به عنوان معیاری برای اندازه گیری اثربخشی تبلیغات استفاده می شود.

وقتی صحبت از سئو به میان می آید، CTR به درصد افرادی اشاره دارد که روی یک نتیجه جستجوی ارگانیک یا بدون پرداخت (Google) کلیک می کنند که به وب سایت شما منتهی می شود.

اساساً، اگر از 100 جستجوگر، پنج نفر از Google به صفحه شما کلیک کنند، CTR شما برای آن نتیجه خاص 5٪ است.

Google به راحتی اعداد را با ما در کنسول جستجوی Google (GSC) به اشتراک می گذارد:

GSC CTR

طبق معمول، شما باید اعدادی را که می بینید به صورت تقریبی یا اعداد نسبی در نظر بگیرید، زیرا گوگل درصد قابل توجهی از عبارت های جستجو را به دلایل حفظ حریم خصوصی از ما دریغ می کند.

نتایج محلی اغلب باعث می‌شود افراد مکان یا سایر داده‌های معقول خود را فاش کنند. به همین ترتیب، اطلاعات بهداشتی و مالی ممکن است برای به اشتراک گذاشتن بسیار خطرناک باشد، بنابراین گوگل کلمات کلیدی مرتبط را پنهان می کند.


دریافت خبرنامه جستجوی روزانه بازاریابان به آن تکیه می کنند.


اندازه گیری تاثیر سئو: نگاهی به معیارها و KPI ها

اگر CTR یک فاکتور رتبه بندی تایید شده نیست، آیا هنوز یک KPI مفید برای پیگیری تلاش های سئوی ما است؟ یا معیاری برای خودنمایی است؟

بسیاری از سئوکاران هنوز به معیارهایی متکی هستند که واقعاً بینش عملی از جمله رتبه بندی، ترافیک و تعامل را ارائه نمی دهند.

آنها کاملاً بی فایده نیستند، اما به خودی خود و بدون زمینه، این معیارها منطقی نیستند.

رتبه بندی ها بسته به اینکه چه کسی از کجا بر اساس تاریخچه جستجو و مکان جستجو می کند متفاوت است و ممکن است با نیت اشتباه کاربر بی معنی باشد.

ترافیک می تواند کاملاً بی ربط یا کاملاً مضر باشد. هزاران نفر از مردمی که به دنبال چیز اشتباهی هستند که شما حتی ارائه نمی کنید فقط باعث بارگذاری سرور می شوند!

نامزدی می تواند نوعی نامزدی اشتباه باشد. وقتی مردم عصبانی هستند و نظر می نویسند، ممکن است به عنوان یک عدد خوب به نظر برسد.

بازدیدکنندگان راضی معمولا نظرات کمتری می نویسند. شکایت خیلی بیشتر از ابراز قدردانی اتفاق می افتد.

من معتقدم CTR یک معیار مفید SEO است. به شما امکان می‌دهد ببینید چند نفر در حال کلیک کردن هستند و همچنین چند نفر کلیک نمی‌کنند. سپس باید دلیل آن را دریابید.

آیا گوگل از CTR به عنوان فاکتور رتبه بندی استفاده می کند؟

برخی از کارشناسان سئو استدلال می کنند که گوگل دیگر نمی تواند به لینک ها تکیه کند زیرا آنها به راحتی “بازی” می شوند. آنها فکر می کردند معیار مفید دیگری چه می تواند باشد؟

خوب، با توجه به تمام وب‌سایت‌هایی که از Google Analytics و Search Console استفاده می‌کنند، Google داده‌های تجربه کاربری زیادی دارد. برخی حتی اشاره می کنند که گوگل کروم نیز چنین اطلاعاتی را جمع آوری می کند.

برای مثال، آن‌ها می‌توانند ببینند که آیا بازدیدکنندگان پس از کلیک کردن روی وب‌سایت شما (به لطف نرخ پرش که توسط Google Analytics اندازه‌گیری می‌شود) آمده‌اند، هول کرده و فرار کرده‌اند یا خیر. آنها همچنین می توانستند ببینند چه کسی در وهله اول کلیک کرده است.

بنابراین این کارشناسان سئو به این نتیجه رسیدند که چنین معیارهایی ممکن است یک سیگنال رتبه بندی عالی برای استفاده گوگل در کنار بک لینک ها باشد. با این حال، هیچ راه قابل اعتمادی برای پیدا کردن وجود ندارد.

سپس، برخی به «مطالعات همبستگی» متوسل شدند.

آنها سعی کردند به محتوای برتر نگاه کنند، آن را تجزیه و تحلیل کنند و سپس بر اساس آن تحلیل، سیگنال های رتبه بندی الگوریتمی را مهندسی معکوس کنند.

یک همبستگی معروف و تا حدودی کوته بینانه از آن زمان به طور گسترده گسترش یافته است – طول محتوا.

مطالعات همبستگی نشان داد که بیشتر محتوای با رتبه برتر بسیار طولانی تر از همتایان با رتبه پایین تر است.

آیا به این معنی است که فقط با نوشتن 3000 کلمه پرز، می توانید از 1000 کلمه محتوای ماهرانه و بسیار خاص رتبه بندی کنید؟ به احتمال زیاد نه.

فقط به این معنی است که مقالات موجود احتمالاً به صورت تخصصی و جامع نوشته شده اند. توجه داشته باشید که این قبل از تبدیل شدن هوش مصنوعی به بخش اصلی الگوریتم‌های رتبه‌بندی بود.

امروزه موتورهای جستجو می توانند از «یادگیری ماشینی» و هوش مصنوعی بسیار پیچیده برای تعیین کیفیت وب سایت ها استفاده کنند و کمتر به معیارهای غیرمستقیم تکیه کنند.

بنابراین مطالعات همبستگی نشان داده اند که صفحات با رتبه خوب CTR بالاتری نیز دارند.

آیا به این معنی است که گوگل از CTR به عنوان سیگنال رتبه بندی استفاده می کند؟ خب نه. ممکن است اما اثبات نیست.

همانطور که از علم می دانیم، همبستگی علیت نیست.

فقط به این دلیل که در یک روز آفتابی عطسه کردید به این معنی نیست که خورشید باعث عطسه شده است.

بیایید نگاهی دقیق تر به برخی از مطالعات همبستگی رایج در زیر بیندازیم.

مطالعات همبستگی در مورد تأثیر CTR چه می گویند؟

حداقل سه مطالعه همبستگی بسیار خوانده شده را به یاد دارم که به عوامل تجربه کاربر مانند CTR (در میان سایر موارد) نگاه می کردند.

آنها پیشنهاد کردند که در واقع ارتباط معنی داری بین استفاده از وب سایت یا کلیک از طریق نتایج جستجو و افزایش رتبه وجود دارد.

  • یکی از این نظرسنجی های قابل توجه توسط لری کیم از WordStream (در آن زمان) در سال 2016 انجام شد. مجموعه داده ها نسبتاً کوچک بود اما به نظر می رسید که تأثیر قابل توجهی را نشان می دهد.
  • مطالعه دیگری در CTR توسط فروشنده آلمانی ابزار SEO Sistrix در سال 2020 انجام شد. این بار با وجود مجموعه داده های بسیار بزرگ (احتمالاً بزرگترین تا به امروز) هیچ ادعایی در مورد CTR به عنوان یک عامل رتبه بندی مطرح نشده است.
  • تیم Semrush همچنین در سال 2017 بسیاری از پرس و جوهای جستجو، سیگنال های مربوطه (UX) و رتبه بندی های مرتبط را بررسی کرد. آنها یک ارتباط قوی بین “بازدید مستقیم از وب سایت” و رتبه بندی برتر گوگل پیدا کرده اند.

مطالعه Semrush به دلیل ادعای جسورانه خود مبنی بر اینکه “این روزها ترافیک مستقیم عامل رتبه بندی برتر است” بحث و جدل های زیادی را برانگیخت. اگرچه آنها به طور خاص به CTR اشاره نکردند.

گوگل در مورد CTR به عنوان یک فاکتور رتبه بندی چه می گوید؟

پس از انتشار اخبار در مورد این نتایج مطالعه، به ترفندهای عجیبی منجر شد تا گوگل را فریب دهد تا تصور کند نتایج کلیک شده است.

مزارع کلیک عظیم در آسیا (به عنوان مثال، سرزمین اصلی چین) برای شبیه سازی کلیک ها با راه اندازی مقدار زیادی سخت افزار (هزاران گوشی هوشمند یا رایانه) استفاده شد.

این ماشین‌های کلاهبرداری کلیک برای جعل انواع معیارهای آنلاین، مانند کلیک‌های تبلیغاتی، مشارکت در رسانه‌های اجتماعی و دانلود برنامه ساخته شده‌اند.

سخنگویان گوگل به طور مکرر و شدیداً وجود تأثیر یا سیگنال رتبه بندی مربوط به CTR یا سایر عوامل به اصطلاح UX را رد می کنند.

از همه جالبتر، جان مولر در سال 2021 اظهار داشت:

“اگر CTR باعث رتبه بندی جستجو می شد، نتایج کاملاً طعمه کلیک می شد. من نمی بینم که چنین اتفاقی بیفتد.”

فرقی نمی‌کند مولر را باور داشته باشید یا نه، غیرممکن است که CTR یک سیگنال رتبه‌بندی مهم باشد، زیرا فریب دادن آن هم با استفاده از مزارع کلیک و هم با ایجاد طعمه کلیک بسیار آسان است.

آخرین اما نه کم‌اهمیت، مطالعات کلیک همیشه نشان داده است که نتایجی که قبلاً در بالای صفحه قرار دارند بیشترین کلیک را دارند. در صورتی که گوگل از CTR برای تعیین رتبه‌بندی استفاده کند، این یک پیش‌گویی خودساز و یک حلقه بسته ایجاد می‌کند.

نتایج پوزیشن 1 بالاترین CTR را دریافت می‌کنند، و بنابراین گوگل باید نتایجی را که قبلاً در رتبه‌بندی بالاتر از آنچه در زیر نشان داده شده است قرار دهد.

بنابراین، مگر اینکه گوگل یک الگوریتم نسبتاً پیچیده برای کاهش تأثیر رتبه‌های برتر بر CTR ایجاد کند (که بر اساس عوامل متعددی مانند مکان، صنعت، ویژگی‌های SERP و غیره متفاوت است)، منطقی نخواهد بود.

چگونه از CTR برای بهبود سئوی خود استفاده کنیم

TL;DR: اگرچه CTR محتمل است نه یک سیگنال رتبه بندی قابل توجه است و ممکن است کمی یک معیار بیهوده بدون زمینه باشد، همچنین بسیار مفید است. (در غیر این صورت، برای نوشتن در مورد آن به این اندازه طاقت نمی آورم!)

بنابراین چگونه CTR ارگانیک می تواند به تلاش های سئو شما کمک کند؟

از CTR برای کشف میوه های کم آویزان استفاده کنید: شما برداشت های زیادی دارید اما هیچ کلیکی ندارید (CTR پایین)؟ بینگو! این ممکن است صفحه ای باشد که تقریباً برای یک کلمه کلیدی رتبه بندی می کند.

دسترسی آسان

می‌توانید ترکیب‌های کلیدواژه‌ای را پیدا کنید که فقط به یک تلنگر نیاز دارند تا در نهایت از نمایان بودن موجود استفاده کنید و چند کلیک دریافت کنید.

از CTR برای مکان یابی صفحات خارج از موضوع یا بی ربط استفاده کنید: پس CTR بالایی دارید اما تبدیلی ندارید؟ ممکن است بین درخواست جستجو یا هدف کاربر و صفحه واقعی یا محتوای آن ناهماهنگی وجود داشته باشد.

حتی ممکن است برای یک پرس و جو معاملاتی سودآور رتبه بالایی کسب کنید، اما زمانی که چیزی برای خرید وجود ندارد، وقت و انرژی مردم را تلف می کنید (به محصولاتی که موجودی ندارند فکر کنید).

از CTR برای یافتن پرس و جوهای طولانی با ارزش استفاده کنید: پس عبارت کلیدی سه کلمه ای مبهم تر فقط سه جستجو دارد اما 100% CTR دارد؟ وای

بیایید نگاهی دقیق‌تر بیندازیم، شاید ترکیب‌های کلیدی دم بلند مشابه بیشتری در همان صفحه وجود داشته باشد؟

فقط این اسکرین شات را از GSC وبلاگ من در نظر بگیرید:

GSC

بله، CTR می تواند یک معیار ارزشمند سئو فراتر از بیهودگی صرف باشد، صرف نظر از اینکه یک عامل رتبه بندی باشد.

نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً سرزمین موتور جستجو نیست. نویسندگان کارکنان در اینجا فهرست شده اند.