آیا استارتاپ های اروپای شرقی نادیده گرفته می شوند و از ارزش کمتری برخوردارند؟ – TechCrunch

کارآفرینان فن آوری روسی زبان و اروپای شرقی بعنوان یکی از ماهرترین افراد از نظر فنی در جهان شناخته می شوند.

به عنوان مثال ، شاخص جهانی مهارت Coursera 2020 نشان داد که زبان آموزان روسی در بین 65 میلیون زبان آموز در 60 کشور جهان دارای بالاترین مهارت در فناوری و علم داده هستند. سطوح کارآفرینی نیز همچنان بالا است و همچنان در حال رشد است.

فراتر از توانایی های فنی و استعداد کارآفرینی آنها ، یک سوال باقی می ماند: آیا آنها قابل سرمایه گذاری هستند؟

برآوردها نشان می دهد که در حال حاضر حدود 17000 کارآفرین روسی زبان و اروپای شرقی در قطب های اصلی انگلستان ، اروپا ، ایالات متحده و مناطق دورتر فعالیت می کنند.

بسیاری از داستانهای موفقیت برجسته شامل تلگرام ، Revolut ، TradingView ، PandaDoc ، Preply و موارد دیگر نیست. تنها در سال 2019 ، شرکت هایی که توسط کارآفرینان روسی زبان تأسیس شده بود ، به بیش از 12.5 میلیارد دلار به نهادهای آمریکایی فروخته شد. برخی از برجسته ترین معاملات شامل فروش 5 میلیارد دلاری Veeam به Insight Partners ، فروش 3 میلیارد دلاری MagicLab به شرکت مدیریت سرمایه گذاری آمریکایی Blackstone و خرید 2 میلیارد دلاری Luxoft از DXC Technology بود.

وجوه ما در Leta همچنین از استارتاپ های خریداری شده توسط شرکت های بین المللی ، از جمله فروش Bright Box HK به گروه بیمه زوریخ در سال 2017 و خرید پلت فرم فروش و بازاریابی Unomy توسط WeWork ، پشتیبانی کرده است.

علیرغم این سابقه و موفقیت ، من معتقدم کارآفرینان اروپای شرقی ، حتی زمانی که از کشورهای خود فعالیت می کنند ، توسط سرمایه گذاران نادیده گرفته می شوند.

ننگ یک میراث روسی

دلایل احتمالاً بیشمار است ، از جمله تفاوت های فرهنگی درک شده ، عدم درک ، اعتماد و اطمینان ، و متأسفانه ، ریسک گریزی بیشتر ، احتمالاً اغلب با کلیشه های منفی روسیه و اروپای شرقی تقویت می شود. در حقیقت ، بسیاری از کارآفرینان تلاش می کنند تا میراث و سوابق خود را کوچک جلوه دهند و تلاش می کنند زمینه بازی را با همسالان “غربی” خود برابر کنند.

تحقیقی که اخیراً توسط تحلیلگران انجام شده است نشان می دهد که بخش قابل توجهی از کارآفرینان روسی زبان و اروپای شرقی همچنان جلب سرمایه گذاران را با چالش مواجه می کنند و با موفقیت سرمایه خود را تأمین نمی کنند.

در جایی که آنها موفق بوده اند ، سرمایه سری A یا سری B را افزایش داده اند ، به طور متوسط ​​65 درصد کمتر از همتایان آمریکایی خود و بیش از 40 درصد کمتر از کارآفرینان انگلستان و اتحادیه اروپا افزایش یافته اند. از نظر بودجه جمع آوری شده برای هر کارمند ، این تقریباً 2 برابر کمتر از میانگین ایالات متحده و بریتانیا است و نسبت وقایع خرید برای این شرکت ها حدود 5 است ، در حالی که برای شرکت های آمریکایی و اتحادیه اروپا به ترتیب 17 و 20 است.

آیا باید تصور کنیم که این شرکت ها کمتر موفق هستند یا ویژگی های رشد متفاوتی را نشان می دهند؟

این مورد نیست. کارآفرینان و شرکتهایی که در تجزیه و تحلیل ما هستند از نظر رشد و بازده سرمایه گذاران بسیار بالاتر از وزن خود هستند. در مقایسه با همسالان خود ، آنها رشد قوی (به ویژه در مراحل بذر و سری A) ایجاد می کنند ، نرخ سوختگی کمتری دارند و در تبدیل سرمایه گذاری به بازده سرمایه گذاران بسیار کارآمد هستند.

معدن فرصت ها

با وجود برخی از داستان های موفقیت آمیز ، من معتقدم که بسیاری از استارتاپ های اروپای شرقی هنوز نادیده گرفته می شوند و از ارزش کمتری برخوردار هستند. برای سرمایه گذاران ، این یک فرصت بزرگ بکار گرفته نشده است.

من به عنوان یک کارآفرین فناوری اطلاعات ، آنقدر خوش شانس بودم که بتوانم پول خود را در جایی که دهانم است قرار دهم. من مأموریت خود را می دانم که به دیگران کمک کنم همانطور که من موفق شدم ، و در این راه برخی از شرکت های بسیار هیجان انگیز و فناوری های مخرب را به جهان معرفی کنم.

ما همچنین متعهد هستیم که با سایر سرمایه گذاران- که نیاز به راحتی بیشتر و قانع کننده دارند- کار کنیم تا این بخش مهم و هیجان انگیز دست نیافتنی بازار را بهتر بشناسیم و به آن بپردازیم ، که از تجزیه و تحلیل خود می دانیم و عملکرد وجوه شخصی ما جذاب است. بازگشت به سرمایه گذاران