آن بودن، موسس استارلینگ بانک بریتانیا از سمت مدیرعاملی کناره گیری کرد

آن بودن سال‌ها پیش زمانی که نئوبانک در میانه تلاش‌های کودتا به رهبری CTO خود بود، تقریباً کنترل استارلینگ بانک را از دست داد، اما اکنون به نظر می‌رسد که بودن در حال دور شدن است. بنیانگذار صراحتا بانک استارلینگ – که آخرین ارزش آن بیش از 3 میلیارد دلار بود، سودآور است و 3.6 میلیون مشتری دارد – امروز اعلام کرد که از سمت مدیرعاملی این شرکت کنار می رود، اما در هیئت مدیره باقی خواهد ماند.

این بیانیه همزمان با انتشار نتایج سالانه شرکت اعلام شد که نشان دهنده افزایش درآمد، سود، سپرده ها و دفتر وام نسبت به سال قبل بود. این جدایی به قدری ناگهانی است که او تنها با چیزی که شرکت به عنوان مدیر عامل موقت توصیف می کند جایگزین می شود: مدیر ارشد اجرایی جان مونتین، کارمند قدیمی شرکت، این نقش را بر عهده می گیرد.

بودن که در 30 ژوئن رسماً این نقش را ترک خواهد کرد، در بیانیه ای گفت که دلیل این حرکت این است که با رشد بانک، متمایز شدن رهبر از سهامدار اصلی منطقی است.

من نزدیک به یک دهه را در اینجا به عنوان بنیانگذار و مدیرعامل گذرانده ام، نقشی دوگانه که در بانکداری بریتانیا منحصر به فرد است. همه چیز مصرف می کند و من هر دقیقه آن را دوست داشتم.» او گفت. اکنون که از یک رقیب مشتاق به یک بانک مستقر تبدیل شده‌ایم، واضح است که نقش‌ها و اولویت‌های یک مدیرعامل و یک سهامدار بزرگ در نهایت متفاوت است و نیازمند رویکردهای متمایز است. همانطور که استارلینگ به تکامل و رشد خود ادامه می دهد، جدا کردن دو نقش من به نفع بانک است. واگذاری مسئولیت‌هایم به جان مانتین به من این امکان را می‌دهد که بر موقعیت خود به عنوان سهامدار تمرکز کنم، از استارلینگ دفاع کنم و اطمینان حاصل کنم که به ارزش‌ها و دیدگاه خود برای تغییر بانکداری به سوی بهتر وفادار هستیم.»

بودن 4.9 درصد از سهام استارلینگ را در اختیار دارد.

این شرکت در طول سال ها بیش از 1 میلیارد دلار جذب کرده است. آخرین دور آن در آوریل 2022 بود که 130.5 میلیون پوند (160 میلیون دلار با نرخ فعلی) از Chrysalis، Fidelity و Altered Capital با ارزش 2.5 میلیارد پوند (3 میلیارد دلار با نرخ فعلی) جذب کرد.

سایر سرمایه گذاران عبارتند از: سازمان سرمایه گذاری قطر (QIA). RPMI Railpen (Railpen)، مدیر سرمایه گذاری 31 میلیارد پوندی طرح بازنشستگی راه آهن؛ و شرکت سرمایه گذاری جهانی Millennium Management (که از شرکت در دور سال 2022 به رهبری Fidelity حمایت کرد)، گلدمن ساکس و JTC.

اگر یک داستان اساسی پشت زمان حرکت وجود داشته باشد، کاملاً مشخص نیست که چیست. استارلینگ با بانک‌های فعلی و همچنین سایر نئوبانک‌هایی مانند Revolut و Monzo رقابت می‌کند. امروز به عنوان جدیدترین شریک در Y Combinator).

به طور کلی همه‌گیری کووید-19 و شرایط اقتصادی متعاقب آن چالشی را برای همه مشاغل بخش مالی در مورد رشد ایجاد کرده است.

این شرکت یک تجارت تثبیت شده در بریتانیا ایجاد کرده است اما جاه طلبی های بین المللی آن هرگز به نتیجه نرسیده است. در ژوئیه سال گذشته، این شرکت تلاش های چهار ساله خود را برای دریافت مجوز بانکداری در ایرلند متوقف کرد – که به این شرکت فرصتی برای راه اندازی گسترده تر در سراسر اروپا می داد. این تأخیر تا حدی به دلیل همه‌گیری کووید-19 بود، و در حالی که پس از آن به آرامی مراحل تأیید را طی می‌کرد، استارلینگ همچنین اعلام کرد که گسترش بین‌المللی «دیگر اولویت اصلی نیست».

بودن در آن زمان نوشت: «گاهی اوقات تغییر مسیر گزینه مناسبی است.

زمان این خبر با گزارش نتایج سالانه شرکت همزمان بود. بازار در چند سال گذشته مملو از نئوبانک‌هایی بوده است که به فناوری تکیه کرده‌اند تا تجربیات پویاتر و شخصی‌سازی‌شده‌تری برای مشتریان ایجاد کنند، یا به دنبال تغییر نسبت به شرکت‌های فعلی هستند، یا برای اولین بار از خدمات بانکی استفاده می‌کنند. در میان آن بانک‌های رقیب، استارلینگ نمونه‌ای از نحوه ساختن است که ممکن است مقیاس یک بانک فعلی را نداشته باشد، اما با این وجود محکم است.

برای سال منتهی به 31 مارس، درآمد آن 453 میلیون پوند (560 میلیون دلار) بود، در مقابل 216 میلیون پوند سال قبل. سود قبل از کسر مالیات برای این دوره نیز به 195 میلیون پوند افزایش یافت، در مقابل 32 میلیون پوند برای مدت مشابه سال قبل. همچنین اشاره کرد که دفتر وام‌دهی آن در حال حاضر 4.9 میلیارد پوند در مقابل 3.3 میلیارد پوند است و سپرده‌ها با افزایش 17 درصدی به 10.6 میلیارد پوند رسیده است.

با کسب اطلاعات بیشتر، این پست را به روز خواهیم کرد.