آخرین دسته YC مطمئناً موارد زیادی بود “شاید هوش مصنوعی بتواند این کار را انجام دهد؟”

با نشستن در میان صدها استارتاپ در روزهای نمایشی YC، همیشه مطمئن نیستید که آیا واقعاً الگوها را درک می‌کنید یا مغزتان، در حالی که قهوه با یکنواختی مبارزه می‌کند، آن‌ها را در نوعی پاریدولیا برای طرح‌های تجاری اختراع می‌کند. با این حال، امسال موضوع کاملاً واضح بود: “هوش مصنوعی می تواند این کار را انجام دهد، احتمالا! شاید.”

مطمئناً مدل‌های هوش مصنوعی امروزی نسبت به دیروز و گذشته توانایی بیشتری دارند. اما بارها و بارها مشاهده کرده‌ایم که چگونه این سیستم‌ها به خوبی نمایش داده می‌شوند، اما تحت الزامات سیستماتیک یا ابزارهایی با نتایج قابل اعتماد و قابل تکرار قرار می‌گیرند.

سخت است که این دسته را به عنوان پیشروهای موجی از ظروف بیل‌دار مجهز به هوش مصنوعی نبینیم. یک مورد استفاده را انتخاب کنید، یک مدل موجود را کمی تنظیم کنید (هیچ کس واقعا مدل خود را نمی‌سازد)، چند نمونه خوب برای اسکرین شات‌ها انتخاب کنید، و روی یک رابط کاربری پیش ساخته بچسبانید. تبریک می‌گوییم، شما اکنون اولین پلتفرم تولید محتوای رسانه‌های اجتماعی هوش مصنوعی برای بارها و رستوران‌های مستقل در خاورمیانه و شمال آفریقا هستید. چند صد نظر 5 ستاره بخرید و در راه هستید!

اکنون، اینطور نیست که رستوران‌های قاهره و بیروت نتوانند از ابزار مفیدی برای جلب توجه آنلاین و جذب مشتریان جدید استفاده کنند. این است که داشتن هوش مصنوعی، همانطور که در حال حاضر وجود دارد، کاری برای شما انجام می دهد، مانند اعتراف به اینکه مهم نیست.

ایجاد یک عامل مکالمه مبتنی بر هوش مصنوعی که به تلفن در محل کسب و کار شما پاسخ می دهد، زمانی که آن را به عنوان راهی برای از دست دادن هیچ وقت مشتری قاب بندی می کنید، خوب به نظر می رسد. اما وقتی کسب‌وکاری که با آن تماس می‌گیرند تصمیم می‌گیرد که هوش مصنوعی همان چیزی است که شایسته آن است، مشتری چه فکری می‌کند؟ من شخصاً تلفن را قطع می کردم و شخص دیگری را امتحان می کردم. در مورد یک کارگر تجاری که با هوش مصنوعی تماس می گیرد تا قرار ملاقات بگیرد، چطور؟ همین مورد

فهمیدن اینکه یک ایمیل برای شما توسط هوش مصنوعی «شخصی‌سازی» شده است، مانند این است که به ما گفته می‌شود، نمی‌توانیم زحمت شخصی‌سازی ایمیل‌هایمان را نداشته باشیم، اما می‌خواهیم شما فکر کنید که ما این کار را می‌کنیم. آیا احساس نمی کنید فریب خورده اید؟ این یک فریب سیستماتیک به مشتریان است.

اگر اولین مصاحبه شما با یک شرکت با یک نماینده مکالمه یا شخصی است که آشکارا نشانه های تولید شده از پایگاه دانش یا هر چیز دیگری را می خواند، آیا احساس می کنید فردی به یک تیم می پیوندد یا بخشی برای نصب در نظر گرفته شده است؟ شما حتی ارزش توجه کامل یک انسان واجد شرایط را ندارید.

این لزوماً آن حسی نیست که من از هر استارت‌آپ هوش مصنوعی در این مجموعه YC دریافت کردم، اما مطمئناً آن را از تعدادی از آنها دریافت کردم. در اینجا فهرستی جزئی (!) از شرکت‌های «به احتمال زیاد هوش مصنوعی می‌تواند این کار را انجام دهد» است که من یادداشت کردم.

  • تایپ کنید – اولین ویرایشگر سند AI.
  • ایلیاد – دارایی های هنری بازی را ایجاد کنید.
  • چیدمان – با یک دستور خطی، مانند نصب یک استخدام، گردش کار را در بین برنامه ها ایجاد کنید.
  • هسته – ارکستراسیون داخلی مبتنی بر هوش مصنوعی که “ماهیت واقعی یک تجارت” را درک می کند.
  • هادریوس – Robo-Avisor مطابق با SEC.
  • اسپیدی برند – تولید محتوای بازاریابی برای SMB ها.
  • کوازل – یادگیری زبان با معلم هوش مصنوعی
  • Booth.ai – “عکاس” هوش مصنوعی مولد برای تجارت الکترونیک.
  • اسکواک – ابزارهای حسابداری زبان طبیعی.
  • Berri.ai – ایجاد برنامه های ChatGPT به عنوان یک سرویس.
  • معنایی – بینش اخبار مالی “غنی شده” توسط هوش مصنوعی.
  • Credal.ai – رابط ChatGPT مانند برای کارمندان که به اسناد شرکت ارجاع می دهد اما از اسرار تجاری محافظت می کند
  • عبادی – دستیار داده هوش مصنوعی را به برنامه خود اضافه کنید.
  • لینکگرپ – چیزهایی را از پایگاه دانش پیشنهاد می کند و به چت یا یادداشت های زنده در مرورگر اضافه می کند.
  • سفر دریایی – ایمیل های فروش خودکار
  • Aiflow – تحقیقات بازار را بر اساس بررسی ها و بازخوردها به صورت خودکار انجام دهید
  • قلع شماره – پایگاه دانش را به یک LLM سفارشی تبدیل کنید.
  • Truewind – فرآیندهای حسابداری و مالی مبتنی بر هوش مصنوعی.
  • آزمایشگاه های فلیر – جمع‌آوری اطلاعات از داده‌های تماس و ایمیل‌های خدمات مشتری.
  • فقط پرداخت شده است – پرداخت قبض را به صورت خودکار انجام دهید، پرداخت های اضافی به فروشندگان را دریافت کنید.
  • سایبر – وظایف صنعت بیمه مانند پاسخگویی به سوالات و پذیره نویسی را خودکار کنید.
  • مرو – پلتفرم برای آموزش LLM های خودتان.
  • همان روز – هوش مصنوعی که کارگرانی مانند لوله کش ها و سقف داران را برای قرار ملاقات فرا می خواند
  • Zenfetch – تماس های مشتری را به صورت زنده و سطحی تجزیه و تحلیل کنید.
  • همگام سازی – هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل ایمیل های مشتریان.
  • هوش مصنوعی همتا – دوره های ویدیویی تولید شده با استفاده از هوش مصنوعی.
  • نهفته – خودکارسازی پرونده الکترونیک سلامت
  • آووکا – پذیرنده هوش مصنوعی برای پاسخگویی به تماس های از دست رفته در SMB ها.

تا حدود 30 ثانیه پیش، من در واقع افکاری در مورد شرکت ها به این توضیحات کوتاه و احتمالا ناکافی اضافه کردم. اما متوجه شدم که لیست در خطر تبدیل شدن به شکایات فراوانی قرار دارد (البته خیلی طولانی نیست). هیچ کس دوست ندارد کسی را بخواند که فقط ایده ها را به چپ و راست پایین می اندازد، به خصوص زمانی که بسیاری از این ایده ها توسط افرادی که برایشان مهم هستند سخت کار می کنند. انتقاد کردن آسان است. خیلی آسان است که کسی در دسته تابستانی ممکن است سعی کند آن را خودکار کند!

اما من شما را به چالش می کشم که به آن لیست نگاه کنید و در مورد برخی از ورودی ها تعجب نکنید: آیا که واقعا چه چیزی لازم است؟ آیا این نیاز به نظارت زیادی ندارد؟ آیا این باعث ایجاد مسئولیت یا کاهش شفافیت نمی شود؟ آیا کسی از مشتریان پرسید که آیا آنها این را می خواهند؟ چه کسی نتایج را تأیید و ممیزی می کند – یک هوش مصنوعی دیگر؟ چه کسانی با این ابزارها آواره شده اند؟ چه کسی مردم را بر روی آنها آموزش می دهد؟

تقریباً هر شرکتی که ارائه کرد گفت که چند هفته زودتر فعال شده بود و به طور معجزه آسایی قبلاً در یک ARR سالم بود. اما چند هفته زمان کافی برای حتی نصب یک ابزار اتوماسیون بزرگ و خواندن اسناد نیست، چه رسد به ارزیابی عملکرد آن و اینکه آیا ارزش برچسب قیمت را دارد یا خیر. من نمی توانم تصور کنم که حتی نیمی از اینها واقعاً توسط یک مشتری بالقوه استفاده شده باشد.

یک مثال را که نمی توانم به اشتراک نگذارم: یک شرکت تصویرسازی بازاریابی مولد در اسلاید خود دستور زیر را برای سیستم برای کار با آن داشت: سس کچاپ کلاسیک ما فقط از گوجه فرنگی رسیده شیرین، آبدار و قرمز برای طعم غلیظ و غنی سس کچاپ مورد علاقه آمریکا ساخته شده است. کپی هوش مصنوعی: سس کچاپ شیرین و آبدار برای همه! اگر در هاینز بازاریاب بودم و این در دمویی بود که به من داده شد، می‌ایستادم، از وقتشان تشکر می‌کردم و در را باز می‌کردم.

برخی از شرکت ها اعتراف کردند که در نیمه راه برنامه را پشت سر گذاشته اند و اولین خط کد خود را برای این برنامه جدید به تازگی نوشته اند. البته ما باید به ماهیت ماجراجویانه و آزاد استارت آپ های اولیه اجازه دهیم، این بخشی از سرگرمی و هیجان فضاست. اما آیا واقعاً این شرکت‌ها به شما احساس «نوآوری» می‌کنند؟ به نظر می رسد که آنها طرفداران بزرگ نوآوری هستند، به اتاق آن می روند و لباس های آن را امتحان می کنند. (“خوشمزه… اینجا، شما آن را امتحان کنید، فین تک.”)

می‌دانم که حتی برای ساخت سریع‌ترین سرویس B2B SaaS مجهز به هوش مصنوعی، مقدار کار را دست‌کم می‌گیرم، اما بسیاری از این سرویس‌ها شبیه هکاتون‌های قدیمی ما هستند که در آن شخصی یک API را در دسترس قرار می‌دهد و همه سعی می‌کنند آن را در آن به کار ببرند. به واقعی‌ترین برنامه کاربردی، به امید دریافت آن کارت هدیه 1000 دلاری از SAP یا هر چیز دیگری. در روند خلقت لذت وجود دارد، اما نتایج واقعاً به خودی خود نمی ماند.

احتمالاً وقتی یکی از این شرکت‌ها تک‌شاخ برود و همه به نویسنده TechCrunch که به آنها شک داشت بخندند، اشتباه می‌کنم. اما نمی‌توانم نگرانی‌ای را که وقتی می‌شنیدم بنیان‌گذار پس از دیگری می‌گویند با چنین اعتقادی می‌گویند که هوش مصنوعی آن‌ها می‌تواند کار بهتری انجام دهد، کنار بگذارم، وقتی شک می‌کنم که این اعتقاد به بهانه‌های نادرست پرورش داده شده است.