امروزه ، خدمات وب آمازون به عنوان یک پایه اصلی در بازار خدمات زیرساخت ابری ، یک سرمایه گذار 60 میلیارد دلاری برای یک تجارت است. اما در سال 2008 ، هنوز جدید بود و تلاش می کرد تا سر خود را بالاتر از آب نگه دارد و تقاضای رو به رشد برای سرورهای ابری خود را برطرف کند. در واقع ، 15 سال پیش در هفته گذشته ، این شرکت آمازون EC2 را بتا راه اندازی کرد. از آن زمان به بعد ، AWS به استارتاپ ها قدرت محاسبه نامحدود ، نقطه اصلی فروش در آن زمان ، ارائه کرد.
EC2 یکی از اولین تلاش های واقعی برای فروش محاسبات ارتجاعی در مقیاس بود – یعنی منابع سرور که بر اساس نیاز شما مقیاس می یافت و در صورت عدم وجود آن از بین می رفت. همانطور که جف بزوس در سخنرانی اولیه خود برای استارتاپ ها در سال 2008 گفت ، “شما می خواهید آماده برخورد صاعقه باشید ، […] زیرا اگر اینطور نباشید ، واقعاً پشیمانی بزرگی ایجاد می شود. اگر رعد و برق می زند ، و شما آمادگی آن را نداشتید ، زندگی با آن سخت است. در عین حال شما نمی خواهید زیرساخت های فیزیکی خود را در سطحی از گستاخی آماده کنید ، در صورتی که رعد و برق نزند. بنابراین، [AWS] به نوعی در آن شرایط سخت کمک می کند. “
آزمایش اولیه این ارزش پیشنهادی زمانی رخ داد که یکی از مشتریان استارتاپی آنها ، Animoto ، در مدت زمان 4 روز در سال 2008 ، بلافاصله پس از راه اندازی برنامه فیس بوک این شرکت در South by Southwest ، از 25000 به 250،000 کاربر رسید.
در آن زمان ، Animoto برنامه ای برای مصرف کنندگان بود که به کاربران اجازه می داد عکس ها را بارگذاری کرده و آنها را به یک ویدئو با یک موسیقی پشتیبان تبدیل کنند. اگرچه ممکن است آن محصول امروزه اهلی به نظر برسد ، اما در آن روزها از پیشرفت روزافزونی برخوردار بود و برای ساخت هر ویدئو از مقدار قابل توجهی منابع محاسباتی استفاده کرد. این یک نمایش اولیه نه تنها از محتوای ایجاد شده توسط کاربر وب 2.0 ، بلکه ازدواج رایانه های تلفن همراه با ابر بود ، چیزی که امروز ما آن را بدیهی می دانیم.
برای Animoto ، که در سال 2006 راه اندازی شد ، انتخاب AWS یک پیشنهاد خطرناک بود ، اما این شرکت به دلیل ماهیت پویای تقاضا برای خدمات خود ، بیشتر متوجه قمار بود. راه اندازی سرورهای خود هزینه های هنگفت سرمایه ای در بر خواهد داشت. براد جفرسون ، بنیانگذار و مدیرعامل این شرکت توضیح داد که Animoto در ابتدا آن مسیر را پیش از توجه به AWS طی کرد ، زیرا قبل از جذب بودجه اولیه در حال توسعه بود.
“ما شروع به ساخت سرورهای خود کردیم ، فکر می کردیم که باید مفهوم را با چیزی اثبات کنیم. و با شروع به انجام این کار و جذب بیشتر از دیدگاه اثبات مفهوم و اجازه دادن به برخی افراد برای استفاده از محصول ، ما یک قدم عقب رفتیم و می گفتیم ، آماده شدن برای شکست آسان است ، اما آنچه باید برای موفقیت آماده شود. “جفرسون به من گفت.
رفتن به AWS ممکن است تصور ساده ای برای دانستن آنچه امروز می دانیم به نظر برسد ، اما در سال 2007 این شرکت واقعاً سرنوشت خود را در دست یک مفهوم عمدتاً اثبات نشده قرار می داد.
“فقط بسیار جالب است که ببینیم AWS تا کجا پیش رفته و EC2 پیش رفته است ، اما در آن زمان واقعاً یک قمار بود. منظورم این بود که ما با یک شرکت تجارت الکترونیک صحبت می کردیم [about running our infrastructure]به و آنها سعی می کنند ما را متقاعد کنند که این سرورها را خواهند داشت و این کاملا پویا خواهد بود و بنابراین بسیار زیبا بود [risky]به در حال حاضر ، به نظر می رسد واضح است ، اما این شرطی بود که شرکتی مانند ما آن زمان روی آنها شرط بندی کند. “جفرسون به من گفت.
Animoto نه تنها باید به AWS اطمینان داشته باشد که می تواند آنچه را که ادعا می کند انجام دهد ، بلکه باید شش ماه به طراحی مجدد نرم افزار خود برای اجرا بر روی ابر آمازون اختصاص دهد. اما همانطور که جفرسون اعداد را جمع و جور کرد ، این انتخاب منطقی بود. در آن زمان ، مدل تجاری Animoto به صورت رایگان برای یک ویدیو 30 ثانیه ای ، 5 دلار برای یک کلیپ طولانی تر ، یا 30 دلار برای یک سال بود. همانطور که او سعی می کرد سطح منابعی را که شرکتش برای کارکردن مدل خود نیاز دارد ، مدل کند ، واقعاً دشوار شد ، بنابراین او و بنیانگذارانش تصمیم گرفتند روی AWS شرط بندی کنند و امیدوارند که این کار در مواقع و در صورت افزایش مصرف ، کار کند.
این آزمایش سال بعد در South by Southwest انجام شد ، هنگامی که شرکت یک برنامه فیس بوک را راه اندازی کرد ، که منجر به افزایش تقاضا شد و به نوبه خود محدودیت های قابلیت های AWS در آن زمان را افزایش داد. چند هفته پس از راه اندازی برنامه جدید استارتاپ ، علاقه زیاد شد و آمازون برای یافتن منابع مناسب برای کارکردن Animoto در تلاش بود.
دیو براون ، که امروز معاون EC2 آمازون است و در سال 2008 مهندس این تیم بود ، گفت که “هر [Animoto] ویدئو یک نمونه EC2 جداگانه را آغاز ، استفاده و خاتمه می دهد. در ماه قبل آنها از 50 تا 100 نمونه استفاده می کردند [per day]به روز سه شنبه میزان استفاده از آنها در حدود 400 ، چهارشنبه 900 و سپس 3400 مورد از صبح جمعه به اوج خود رسید. ” Animoto توانست با افزایش تقاضا پیش برود و AWS توانست منابع لازم را برای این کار فراهم کند. استفاده از آن در 5000 مورد قبل از اینکه دوباره متوقف شود به اوج خود رسید ، در این فرآیند ثابت شد که محاسبات الاستیک واقعاً می تواند کار کند.
در آن زمان ، جفرسون گفت که شرکت او فقط به بازاریابی EC2 اعتماد نمی کند. به طور مرتب با مدیران AWS تلفنی صحبت می شد و اطمینان حاصل می کرد که خدمات آنها تحت این تقاضای فزاینده سقوط نمی کند. “و بزرگترین چیز این بود ، می توانید سرورهای بیشتری برای ما تهیه کنید، wمن به سرورهای بیشتری نیاز دارم به اعتبار آنها ، من نمی دانم که آنها چگونه این کار را کردند – اگر قدرت پردازش را از وب سایت خود یا دیگران برداشتند – اما آنها توانستند ما را به جایی که لازم بود برسند. و سپس ما توانستیم آن جهش را پشت سر بگذاریم و سپس همه چیز به طور طبیعی آرام شد. “
داستان آنلاین نگه داشتن Animoto به نقطه اصلی فروش این شرکت تبدیل شد و آمازون در واقع اولین شرکتی بود که علاوه بر دوستان و خانواده ، روی این استارتاپ سرمایه گذاری کرد. در مجموع 30 میلیون دلار جمع آوری کرد و آخرین بودجه آن در سال 2011 تأمین شد. امروزه ، این شرکت بیشتر یک عملیات B2B است و به بخشهای بازاریابی کمک می کند تا به راحتی فیلم تهیه کنند.
در حالی که جفرسون در مورد هزینه ها بحث نکرد ، وی خاطرنشان کرد که هزینه تلاش برای نگهداری سرورهایی که در بسیاری از مواقع در حالت غیر فعال قرار دارند ، روشی قابل قبول برای شرکت او نیست. رایانش ابری مدل کاملی بود و جفرسون می گوید که شرکت او هنوز مشتری AWS است.
در حالی که هدف رایانش ابری این بوده است که هر زمان که به آن نیاز داشتید ، محاسبات مورد نیاز را ارائه داد ، اما این شرایط خاص این مفهوم را به طور وسیعی آزمایش می کند.
امروزه ایده مشکل داشتن در ایجاد 3400 نمونه عجیب به نظر می رسد ، به ویژه وقتی در نظر بگیرید که آمازون هر روز 60 میلیون نمونه را پردازش می کند ، اما در آن زمان این یک چالش بزرگ بود و به استارتاپ ها نشان داد که ایده محاسبات الاستیک فراتر از تئوری است.